بررسی تحولات یکصد ساله هنر معاصر ایران

مراسم رونمایی از کتاب حسین طاهرزاده‌ بهزاد تبریزی،هنرمند نگارگر در فرهنگستان هنر برگزار ‌شد.

به گزارش ایبنا؛ مراسم رونمایی از کتاب حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی، نوشته علی‌اصغر میرزایی‌مهر صبح روز گذشته در محل فرهنگستان هنر برگزار شد. این کتاب به‌تازگی توسط مؤسسه متن، وابسته به فرهنگستان هنر، منتشر شده است.

انتشار این کتاب ارزشمند در راستای مطالعه تحولات یکصدساله اخیر هنر معاصر ایران و برگزاری همایش یکصد سال نگارگری معاصر ایران صورت گرفته است.

در مراسم رونمایی این اثر ارزشمند که مدیریت نشست آن را ناهید عبدی، عضو هیأت‌علمی پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر بر عهده داشت، محمدمهدی اخویان، عبدالمجید شریف‌زاده، جوادعلی محمدی‌اردکانی و مهدی مکی‌نژاد به نقد و بررسی کتاب پرداختند.

محمد مهدی اخویان گفت: در تولید یک کتاب، دو نکته بسیار مهم نویسنده و ناشر هستند. میرزایی مهر به عنوان نویسنده این کتاب شخصیتی بسیار متعصب بر سر تحقیقاتش است.وی افزود: در باره حسین طاهرزاده بهزاد در متون تاریخی بسیار کم گفته‌شده؛ زیرا در فرهنگ ما هنرمند سعی می‌کند اثری از خودش به جای نگذارد تا هنرش برای مردم زمانه بماند و همان هنر واگویه شخصیت و افکار او باشد.

اخویان تأکید کرد: میرزایی مهر برای تحقیقات کتابش پژوهش میدانی بسیار انجام داده است و از میان خطرات و ریسک‌های زیادی در این سال‌ها عبور کرده تا این کتاب به مرحله چاپ برسد.وی ادامه داد: پژوهش تاریخ برای عصر ما بسیار ارزشمند و قابل توجه است و امیدوارم به زودی جایزه‌ای برای پژوهشگران و محققان تاریخ تدبیر شود.

عبدالمجید شریف زاده، استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این نشست بیان کرد: در کشور ما هنرمندان شناخته نشده بسیاری وجود دارند که مرحوم طاهرزاده یکی از آنان و یکی از مؤثرترین هنرمندان معاصر در هنر کشور است.وی افزود: باعث مسروری است که در این کتاب در کنار تعریف از این هنرمند، نقد‌های موجود به او نیز آورده شده است. در واقع محقق امانت‌داری قابل توجهی برای جمع‌آوری این پژوهش داشته است.

جواد علی‌محمدی اردکانی، استادیار و عضو شورای ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: از این پس این منبع در اختیار پژوهشگران قرار دارد که می توانند به بسط و گسترش آن بپردازند ؛ زیرا به واقع کار با ارزشی صورت گرفته است. البته ایراد‌های فرمی به کار وارد است که این ایراد‌ها به محقق ارتباطی ندارند.کیفیت تصاویر و اسناد چاپی در کتاب پایین است در صورتی که می‌شد این اسناد بازسازی و منتشر شوند. این ایراد اولویت متن بر تصاویر و اسناد کتاب به ناشران وارد است.

وی درباره فهرست‌بندی کتاب نیز تصریح کرد: اگر فهرست به انواع فعالیت‌های بهزاد تقسیم می‌شد، حتما خوانش بهتری پیدا می‌کرد.

در این نشست، همچنین مهدی مکی‌نژاد پژوهشگر و کارشناس هنر توضیح داد: همه می‌دانیم تألیف یک کتاب پژوهشی چه مرارت و سختی‌هایی دارد و ما باید قدردان پژوهشگران این حوزه باشیم که وقت و عمر خود را صرف این دست پژوهش‌ها برای اعتلای هنر می‌کنند.

وی افزود: در دو دهه گذشته اتفاقات خوبی در زمینه هنر بومی‌ما رخ داده است. از نظر من ۱۰۰ سال اخیر در هنر کشور ما بسیار تأثیر‌گذار و مهم بوده است و طاهرزاده از بابت چند وجهی بودن هنر‌هایش در این حوزه، ارزشمند و تأثیرگذار است.همچنین علی اصغر میرزایی مهر، پژوهشگر کتاب حسین طاهرزاده بهزاد اظهار کرد: همه اسناد آورده شده در این کتاب از مراجع رسمی کشور استخراج شده است و اگر شائبه‌ای در صحت و سقم این کتاب وجود داشته باشد، باید گفت که امکان بررسی بیشتر صحت این اسناد برای من وجود نداشته است.

وی گفت: طاهرزاده از همه افراد مدرسه هنر‌های ملی و از نظر تنوع آثار از همدور‌ه‌ای‌‌های خودش بسیار توانمند‌تر بوده است. از این نظر می‌توان طاهرزاده را «ذوالفنون» نامید.سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *