۱۲ قلوهای سفالی در تربت حیدریه کشف شد

تربت حیدریه – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: از بقایای بجای مانده یک شهر تاریخی در روستای دامسک از توابع بخش مرکزی تربت حیدریه، ۱۲خمره سفالی کشف شد.

ابوالفضل مکرمی فر روز شنبه در حاشیه بازدید از این بنای تاریخی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون کار حفاری به وسعت نزدیک به ۱۰ هکتار انجام شده و احتمال شناسایی تعداد بیشتری خمره نیز وجود دارد.
وی زمان کشف شهر باستانی را زمستان پارسال عنوان و اظهار داشت: کار بررسی و کاوش با مشارکت این اداره و گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه از اوایل خرداد ماه جاری آغاز شده و طبق اعلام اولیه کارشناسان، قدمت این شهر تاریخی احتمالا به دوران ساسانیان باز می گردد.
مکرمی فر افزود: در بررسی های ابتدایی مشخص شد خمره ها محل ذخیره آذوقه بوده، اما وسعت دقیق شهر باستانی هنوز مشخص نشده و این بدان خاطر است که عملیات حفاری همچنان ادامه دارد و با هر حفر جدید ابعاد تازه ای از این معمای تاریخی گشوده می شود.
وی با بیان اینکه این آثار ارزشمند حین شخم زدن زمین کشاورزی کشف شدند، گفت: یکی از وظایف انجمن های میراث فرهنگی روستاها حفاظت و شناسایی محوطه های تاریخی می باشد که این منطقه تاکنون توسط اعضای انجمن نگهداری و حفاظت شده است.
مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه نیز گفت: حدس اولیه ما بر اساس فرم لبه، طرح داخلی و جنس خمره ها حاکی از آن است که مربوط به دوران ساسانیان بوده و مشابه آن در منطقه مرو نیز پیدا شده است.
مهدی فلاح افزود: در عین حال تا زمان بیرون کشیدن خمره ها از دل خاک، انتقال آن ها به آزمایشگاه و انجام کارهای مطالعاتی و بررسی های علمی، نمی توان به طور قطع نظری ارایه کرد.
تاکنون از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در منطقه تربت حیدریه، ۴۷ بنا و محوطه تاریخی و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
۱۷۴۴/۶۱۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *