بسک تربت حیدریه روستای ملی صنایع دستی معرفی شد تربت حیدریه – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، از انتخاب روستای بسک تربت حیدریه به عنوان تنها روستای ملی صنایع دستی خراسان رضوی خبر داد

ابوالفضل مکرمی فر امروز روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس قانون، این اقدام مقدمه ای برای ثبت جهانی این روستای ۳۴۲ نفری (۱۱۷ خانواری) می باشد.
وی با بیان اینکه روستای بسک پیشتر نیز به عنوان تنها روستای پاک استان از سوی استانداری خراسان رضوی معرفی شده بود، گفت: روستاهای مشابه که نمونه آن در سطح کشور تنها ۹ روستای دیگر می باشد، برایشان اعتبارات ویژه ملی تعریف می شود.
مکرمی فر افزود: بزودی بسک به عنوان روستای جهانی در حوزه ابریشم کشی معرفی که این اقدام مانع ورود بی رویه نخ ابریشم خواهد شد و نیز مشمول قرار گرفتن در ردیف مشاغل سخت و زیان آور سازمان تأمین اجتماعی کشور، خواهد شد.
وی گفت: ایجاد خانه صنایع دستی ابریشم در روستا، راه اندازی کارگاه متمرکز فرآوری، تولید و آموزش از مرحله استحصال نخ تا بافت پارچه ابریشم (شامل نوغان داری، پیله کشی، سفیدگری، رنگرزی، ریسندگی و بافت پارچه)، ایجاد زیرساخت های خدماتی و رفاهی و گردشگری در روستای بسک برای جذب گردشگر، برطرف کردن مشکل بیمه هنرمندان و ایجاد موزه ابریشم در منطقه بایگ از پیشنهادات و برنامه ها این اداره کل در این زمینه است.
مکرمی فر در خصوص مزیت های موجود این روستا همچنین افزود: روستای بسک علاوه بر آنکه دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری متنوع است، تعداد ۹۲ چرخ ابریشم کشی در آن بسک وجود دارد و ۹۵ درصد جمعیت آن به شغل ابریشم کشی اشتغال دارند.
وی همچنین گفت: با تولید ماهانه حدود ۹۰ کیلو نخ ابریشم در هر کارگاه، بیش از ۷۰ درصد ابریشم مصرفی کشور در منطقه بایگ تربت حیدریه انجام و حایز مقام نخست تولید ابریشم در کشور است.
مکرمی فر یادآور شد: حفظ بیش از ۲۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم در کلیه مراحل فرآوری ابریشم و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستا به شهرها و ماندگاری جمعیت از نتایج و دستاوردهای این اتفاق مبارک است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه اظهار داشت: تامین مواد اولیه ابریشم مورد نیاز صنعت فرش کشور، خروج از حالت تک محصولی، کمک به صادرات غیرنفتی، ارز آوری و ممانعت از خروج ارز برای ورود ابریشم به کشور، از جمله مزایای مهم این صنعت در تربت حیدریه است.
تاکنون از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در سطح شهرستان، تعداد ۴۷ بنا و محوطه تاریخی و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
روستای بسک با ۳۴۰۰ نفر جمعیت، در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی خود، حرفه ابریشم کشی را به عنوان شغل آباء و اجدادی مردم این خطه حفظ کرده و اهالی این روستا با طبعی لطیف و ذوقی سرشار در کنار همه زیبایی های طبیعت خداداد منطقه و جاذبه های گردشگری روستای خود، به هنر ابریشم بافی نیز مشغولند.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *