آشنایی با نویسنده ی سخت کوش دیارمان :اقای محمد حیدر خزاعی،

آقای محمد حیدر خزاعی، که در واپسین روزهای اسفندماه سال ۱۳۲۸در روستای حیدرآباد رخ دیده به جهان گشود، دوران کودکی وجوانی خود را درشهر تربت حیدریه به مکتبخانه ی (مرحوم شیخ محمدعلی شیبانی) و دبستان (قطب) و دبیرستان(رازی) رفت و درخردادماه ۱۳۴۷موفق به اخذ دیپلم ریاضی گردید.

در سال ۱۳۴۸ به خدمت مقدس سربازی اعزام و پس از گذراندن دوره ی شش ماهه آموزشی با قیمانده ی خدمت دوساله را بعنوان سپاهی بهداشت در روستای رود معجن سپری کرد. درسال ۱۳۵۰ برای اشتغال به کار و ادامه ی تحصیلات راهی تهران شد و از دانشگاه شهید بهشتی (ملی) در رشته ی آمار کاربردی فارغ التحصیل گردید.

از همان دوران تحصیل در دبیرستان کار نویسندگی را آغاز و این کوشش را از سال ۱۳۸۴ به جد دنبال و حاصل تلاش این دوران خلق ده ها عنوان کتاب به این شرح گردیده است: آثار آماده ی چاپ وی عبارتنداز :

 ۱ـ شرحی بر سفرنامه ی عتبات عالیات حاج مصطفی قلی خان سرهنگ در سال ۱۳۱۶ هجری قمری.

۲ـ نگاه تاریخی به زندگانی عباس میرزا قاجار و پسران در سه مجلد(دفتر اول زندگی نامه، مکاتبات عباس میرزا. دفتر دوم محمد شاه قاجار. دفتر سوم سایر فرزندان.)

۳ـ نگاه تاریخی به ایل اسلام پناه و فوج عدالت بنیان قرایی و نقش آنان در تاریخ اجتماعی و نظامی و سیاسی زاوه وتربت در سه مجلد(جلد اول زندگی نامه نجف خان سردار و اسحاق خان سردار و پسران. جلد دوم فرماندهان محلی فوج قرایی . جلد سوم فرزندان آنها.)

۴ـ بازیگران وبازیگردانان وبازی خوردگان عصر مشروطیت (از انقلاب تا انقلاب) درده مجلد مشتمل بر : زندگی نامه شاهان قاجار. زندگی نامه شاهان مشروطیت. زندگی نامه نخست وزیران عهد مشروطیت.زندگی نامه وزرای دوران مشروطیت. اجاره نشینان بهارستان. علمای موثر در انقلاب مشروطیت. سایر رجال عصر مشروطیت . قرار دادهای دوران قاجار و پهلوی. اماکن موثر در عصر مشروطیت. رخدادهای عصر مشروطیت.

۵ ـ قُقنُس ستیغ سه ُقله( سرگذشت و خاطرات محمد حیدر خزاعی از بدو تولد تا اتمام سربازی جلد ۱)

۶ ـ گُلی در مرداب مجموعه ی داستانهای بلند

۷ ـ مهر وکین داستان بلند.

۸ـ در کوچه باغهای تربت (دوبیتی های محلی)

۹ـ چند اثر در حال نگارش

تاکنون چهار اثر وی به نام های «نماز معراج مومنین، سال ۱۳۶۰» و « واگویه ها، سال ۱۳۹۵» و « واژگان گویشی ، فرهنگنامه مصور تربت حیدریه، سال ۱۳۹۵ » و «داستان بلند همراز سال ۱۳۹۷» به چاپ رسیده است.

وی در سال ۱۳۹۵ به خاطر کتاب واگویه ها از جانب اداره ی کل کتابخانه های عمومی استان تهران و نیز اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه بعنوان نویسنده ی برتر معرفی و موفق به اخذ لوح تقدیر گردید. هم چنین در همین سال به خاطر نگارش واژگان گویشی از سوی دانشگاه دولتی تربت حیدریه موفق به اخذ لوح تقدیر شد.

کتاب رمان «همراز» نیز اخیراً توسط انتشارات نسل روشن در تهران به چاپ رسیده است. همشهریان علاقمند به کتاب می توانند کتاب واگویه ها را از انتشارات افرای تربت حیدریه واقع در پاساژ قایم و نیزکتاب های همراز و واگویه ها را در تهران از مولف و یا آقای کاظم خطیبی به شماره تلفن های  ۰۹۳۷۶۹۵۰۱۲۲و ۰۹۱۲۵۳۳۳۷۹۴ابتیاع فرمایند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *