رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا: واکنش رییس دانشگاه تهران به بودجه‌های میلیادی مراکز پژوهشی خارج از حوزه وزارت علوم/ ورود دادگاه‌ها به مسائل تخصصی دانشگاه‌ها آفت جدی است

واکنش رییس دانشگاه تهران به بودجه‌های میلیادی مراکز پژوهشی خارج از حوزه وزارت علوم/ ورود دادگاه‌ها به مسائل تخصصی دانشگاه‌ها آفت جدی است

رئیس دانشگاه تهران در واکنش به بودجه های میلیاردی مراکز آموزشی و پژوهشی خارج از حوزه وزارت علوم خواستار توجه بیشتر مجلس به عدالت بودجه‌ای شد.

محمود نیلی احمد آبادی (رئیس دانشگاه تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به تخصیص بودجه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به مراکز آموزشی و پژوهشی خارج از حوزه وزارت علوم با وجود بودجه کم دانشگاه‌ها گفت: عدالت بودجه‌ای باید بهبود پیدا کند و بهتر است صحبت‌های لازم درباره این مساله در مجلس و دولت صورت گیرد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: البته در این زمینه دولت هم محدودیت‌هایی دارد، اما فکر می‌کنم مجلس باید این کار را انجام دهد. سال گذشته دولت با یک اقدام مناسب بودجه‌ها را به طور شفاف اعلام کرد و همین روند کمک خواهد کرد، مجلس در سال جاری عدالت بودجه‌ای کشور را بیشتر مد نظر قرار بدهد و توجهات جدی‌تری به دانشگاه‌ها داشته باشد.

او در واکنش به احتمال صسدور حکم انفصال از خدمت برای روسای دانشگاه‌هایی که آراء دیوان عدالت اداری درباره جذب بورسیه‌ها در هیات علمی را اجرا نمی‌کنند، گفت: وارد شدن برخی از دادگاه‌ها به مسائل تخصصی دانشگاه‌ها به نظر ما یک آفت است. البته نه تنها در این یک مورد بلکه موارد دیگر مثل ترفیع، ارتقا و اجبار دانشگاه‌ها به پذیرش فردی که صلاحیت‌های لازم را برای حضور در دانشگاه‌ها ندارد، یک آفت جدی است.

نیلی احمدآبادی درباره حکم جذب بورسیه‌ها در دانشگاه‌ها گفت: این مساله هم شان دادگاه‌ها را پایین می‌آورد و هم مسائل دانشگاه‌ها را زیاد می‌کند. دانشگاه اگر به کسی نیاز داشته باشد، او را پذیرش می‌کند و اگر فردی صلاحیت‌های لازم را داشته باشد، حتما خود دانشگاه در جذب آن آگاهانه عمل خواهد کرد. دانشگاه‌ها با هیچ‌کسی مشکل ویژه‌ای ندارد، بنابراین وارد شدن دادگاه به این موارد اصلا برای ما توجیهی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دانشگاه تهران فضا به گونه‌ای فراهم شده است که دانشجویان و اساتید براحتی و بدون هراس حرف‌هایشان را بزنند؟ گفت: ما نمی‌دانیم دانشجوها در گفتمان‌هایشان با اساتیدشان چه خواسته‎هایی دارند، اما اگر خواسته‌هایشان منطقی باشد، دلیلی برای هراس وجود ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *