دکترباستانی نماینده تربت حیدریه در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا: کشور نیاز به جریان سوم ندارد/احزاب باید دارای اندیشکده باشند

نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد بر اینکه سال ۹۷ بدترین سال اقتصادی کشور در طول سال‌های بعد از انقلاب بوده است، می‌گوید: در سال ۹۸ امیدواری‌های بیشتری داریم، مسئولان مملکتی حواسشان جمع است و در این راستا برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کنند.

او با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ تاکید می‌کند که این وضعیت تاثیری بر حضور مردم در انتخابات نخواهد گذاشت و ابراز امیدواری کرد تا اتفاقاتی که در سال ۹۸ رقم می‌خورد، امیدی را در دل مردم زنده کند.

سعید باستانی در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا-‌منطقه خراسان، با بیان اینکه ما در سال ۹۷ با یک سری فشارهای خارجی و یک سری اشتباهات داخلی مواجه شدیم که موجب شد شوک بسیار بزرگی به اقتصاد ما وارد شود، اظهار کرد: یکی از اشتباهات داخلی فاحش ما، ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. یکی دیگر از اشتباهات این بود که برنامه مدونی برای مقابله با تحریم نداشتیم و دچار یک بی‌برنامگی مفرط در کشور بودیم.

مدیران کشور سال گذشته لباس جنگ اقتصادی بر تن نداشتند

وی ادامه داد: اشتباه دیگر این بود که مدیران کلان کشوری و مدیران برخی از دستگاه‌های اجرایی ما لباس رزم و آرایش جنگ اقتصادی نداشتند. تصور می‎کردیم که کشور در حالت طبیعی است. فشارهای خارجی مانند خروج آمریکا از برجام و به تبع آن کنار کشیدن سایر کشورها و اینکه هیچ علایم مثبتی از سمت اروپا و کشورهای دوست و همسایه ندیدیم نیز مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد.

باستانی با بیان اینکه قطعا همواره امید وجود دارد و رهبری نیز در بیانات خود در روز اول عید این امید را مجدد زنده کردند که اتفاق خوبی خواهد افتاد، عنوان کرد: این اتفاق خوب را باید کارگزاران نظام رقم بزنند، خود به خود اتفاق نخواهد افتاد، مگر اینکه همه فکر کنند کلیدواژه اصلی مقابله با تحریم را رهبری به عنوان شعار سال تدوین کردند و آن رونق تولید است. این کلیدواژه و راهبرد بوده و اگر ما همین مسیر را به عنوان خط سیر دنبال کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، حتما موفق می‌شویم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار نداریم که خود رهبری برای این کار برنامه‌ریزی کرده، قانون وضع و در نهایت اجرا کند. ایشان راهبرد را دادند و به عنوان یک خط سیر تعریف کردند. زمانی که از رونق تولید نام می‌بریم، به تولید خدمت، تولید کشاورزی و تولید صنعت مربوط می‌شود و طبیعتا متولیانی در هر کدام از این حوزه‌ها حضور دارند. در حوزه کشاورزی و صنعت و معدن، وزرات‌خانه مستقل داریم که این افراد باید در هر کدام از این موارد کارهایی انجام دهند. یک سری اصلاحات قانونی نیز وجود دارد که باید مجلس ورود پیدا کند. اگر با کلیدواژه رونق تولید به عرصه تولید در این سه بخش وارد شویم، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

یکی از اشکالات در مجلس، قانون‌گذاری مطول است

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از نامگذاری‌ها یک مسیر بوده و مختص یک سال و یک خط سیر است، تصریح کرد: یک سری از شعارها نیز نیاز دارد که قوانینی وضع شود. اشکالی که در مجلس وجود دارد، این است که فرایند قانون‌گذاری مطول است. به طور مثال کارهای طرح اصلاح نظام بانکی کشور در سال آخر مجلس نهم انجام شده بود، در سال اولی که ما وارد مجلس شدیم، به آن ورود پیدا کردیم، ظرف سه تا چهار ماه، یک سری اصلاحات انجام شد. این طرح با قید یک فوریت به مجلس ورود پیدا کرد اما موارد دیگری مانند قانون برنامه ششم موجب تاخیر در آن شد و بعد از آن نیز موارد جدید دیگری به صحن مجلس ورود پیدا کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر این طرح در کمیسیون اقتصادی است و حتما امسال به تصویب می‌رسد. این طرح نیاز به چکش‌کاری و بحث و تبادل دارد. طرحی با تعداد مواد بسیار زیاد است زیرا تمام جوانب حوزه بانکداری در آن اصلاح می‌شود. زمان‌بر بودن فرایند قانون ایراد اصلی کار است. امیدوارم تا پایان بهار با توجه به تذکر رهبری به مجلس و ابراز گله‌مندی، این اتفاق بیفتد.

میزان مشارکت ما در انتخابات در بدترین شرایط نیز کاهش نیافته است

باستانی در خصوص وضعیت نامطلوب  اقتصادی کشور و تاثیر آن بر میزان حضور مردم در انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به حساسیتی که نسبت به چنین اموری وجود دارد، اما میزان مشارکت‌های ما در انتخابات حتی در بدترین شرایط نیز کاهش نیافته و مشارکت خوبی در انتخابات مختلف چون ریاست‌جمهوری، خبرگان، شوراها و مجلس داشتیم. امیدوارم اتفاقاتی که در سال ۹۸ رقم می‌خورد، امیدی را در دل مردم زنده کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: سال ۹۷ را می‌توان بدترین سال اقتصادی در طول سال‌های بعد از انقلاب نام برد، بدتر از آن هیچ دوره‌ای نداشتیم و حتما سال ۹۸ امیدواری‌های بیشتری داریم، مسئولان مملکتی حواسشان جمع است و برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کنند. امیدوارم این زمینه مشارکت به خصوص در سال ۹۸ فراهم شود.

تجربه کار حزبی ما در کشور بسیار کم است

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما تجربه کار حزبی بسیار کمی در کشور داریم، عنوان کرد: تجربه حزبی به مفهوم واقعی یعنی حزبی که دارای ساختار مدون و کاملی بود، شفافیت منابع مالی و دستورالعمل برای کادرسازی داشته باشد، حزبی که فکرساز و اندیشه‌ساز داشته و مردمی باشد. ما این موارد را به عنوان حزب کم داشته اما به عنوان جریان داریم. ۱۵۰ حزب در کشور وجود داشته اما تنها دو یا سه جریان اصلی وجود دارد که یک سری احزاب زیر چتر جبهه اصولگرایی و یک سری دیگر ذیل جبهه اصلاح‌طلبی هستند.

وی بیان کرد: اگر به داخل این جبهه‌ها نگاه کنیم، اختلاف نظر بسیار زیادی را می‌ببینیم. در زمان‌های گذشته یکی از سیاسیون بیان می‌کرد که جبهه چپ بین عباسین از عباس دوزدوزانی تا عباس عبدی است، در بین اصولگرایان نیز همین طور، این حجم عظیم از تفوق در یک جبهه وجود دارد اما در یک حزب نباید به این میزان تشدد وجود داشته باشد. اگر بخواهیم سراغ احزاب برویم و حزب را قوی کنیم، باید فکری اساسی کرد.

باستانی ادامه داد: حزب باید دارای یک اندیشکده باشد. احزابی که در دنیا وجود دارند، به صورت رسمی و شفاف مشغول به کار هستند، اندیشکده دارند، تولید فکر و نقادی می‌کنند، راهکار می‌دهند، کادرسازی می‌کنند و نسبت به عملکرد پاسخگو هستند. یک حزب نمی‌تواند رئیس‌جمهور را سر کار بیاورد و بیان کند که به ما ربطی ندارد رئیس‌جمهور کوتاهی کرده، خود را کنار بکشد و بگوید دیگر رئیس‌جمهور متعلق به ما نیست. این احزاب باید تاوان اشتباه خود را پس دهند تا مردم به تدریج با آن حزب زندگی و کار کنند یا پای اشتباه حزب خود بنشینند. ما چنین چیزی را به این مفهوم در کشور نداشتیم زیرا تجربه حزبی‌گری نداریم.
 شاخصه‌های تحزب را برای جریان‌های سیاسی ترسیم نکردیم

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علت اینکه جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نتوانستند به یک حزب قوی تبدیل شوند، این است که هنوز شاخصه‌های حزبی را برایش ترسیم نکردیم و نتوانسیتم برایش چیزی را ترسیم نماییم که در کشور گسترش یابد و پاسخگو و برنامه‌محور باشد. عمدتا انتخابات ما بر اساس نفی است تا اثبات، یعنی یک رئیس‌جمهور یا کاندیدای مجلس زمانی که می‌خواهد برای انتخابات صحبت کند، فرد قبلی را تخریب می‌کند. هیچ کس برنامه‌محور نیست.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی مردم یک سری مسائل را فراموش می‌کنند و ما از فراموشی مردم استفاده کرده و چون نفی راحت‌تر است و رفتار پوپولیستی بهتر جواب می‌دهد، شعار می‌دهیم که فردی نتوانسته کاری انجام دهد و اگر ما روی کار بیاییم، عالی خواهد بود و بیان نمی‌کنند که قصد انجام چه کاری را دارند. این اتفاق در کشور موجب می‌شود که مردم نسبت به این نوع نگاه سیاسی دچار مشکل شوند و نتوانند خود را با آن تطابق دهند که پاسخگو هستید یا نه.

وی اضافه کرد: اگر برخی احزاب آقای روحانی یا احمدی‌نژاد را انتخاب کردند، باید نسبت به عملکردش پاسخگو باشند اما در عین حال نتوانستیم آن‌ها را مرتب کنیم، بنابراین مردم نمی‌توانند نسبت به آن‌ها رویکرد واحدی داشته باشند و در بسیاری از مکان‌های کشور مردم چندان به حزبی و لیستی توجهی نمی‌کنند، مگر اینکه فرصت را فراهم کرده و شاخص‌های حزبی را بیاوریم تا مردم با آن حزب زندگی کنند.

نیازی به جریان سوم در کشور نداریم 

باستانی با بیان اینکه اعتقادی به اینکه جریان سیاسی سومی در کشور نیاز است، ندارم، عنوان کرد: اعتقادم این است که باید احزاب با شرایطی که ذکر کردم، شکل بگیرند. قطعا نماینده‌ها نیز جزو یکی از احزاب خواهند بود و به دنبال یکی از آن‌ها خواهند رفت، مشروط بر اینکه ساختارش درست باشد، یعنی ما جایگاه آن حزب را بدانیم.

دولت باید سهام خود در خودروسازی‌ها را به صفر برساند

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به بحران بازار خودرو، بیان کرد: خودرو را می‌توان اصلاح کرد اما یک شرط اولیه و مهم دارد و این است که دولت سهام خود را در خودروسازی‌ها به صفر برساند زیرا ما هنوز سهام‌سازی درست را نمی‌دانیم. در حال حاضر دولت در یکی از خودروسازی‌ها ۱۴٫۵ درصد و در دیگری ۱۶ درصد سهام دارد اما با همان میزان مالک خودروسازی است، یعنی به قدری حوزه دخالتی زیاد بوده که اگر یک درصد هم داشته باشد با همان یک درصد می‌تواند فعالیت کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به اندازه ۱۴ درصد سهامی که دارد، کرسی مدیریتی داشته باشد و نظرش به همان اندازه باشد اما اگر با ۱۴ درصد ۱۰۰ درصد کار مدیریتی انجام دهید، باید تعرفه‌های خودرو را بالا ببرید و بازار خودرو را منع کنید تا خودروسازی فعالیت کند. این شاکله اصلی است.
کارخانه فولاد تربت حیدریه باعث اشتغال ۷ هزار نفر در چهار سال آینده می‌شود

وی در خصوص کارخانه فولاد تربت حیدریه، گفت: کارخانه فولاد سه سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد که حداقل نیاز به حدود ۵ هزار نفر در حوزه فولاد و وابسته‌های آن، حدود ۴۰۰ نفر در نیروگاه و حدود هزار نفر در صنایع دیگر داریم، یعنی حدود ۷ هزار نفر ظرف حدود چهار سال آینده نیرو نیاز است، کل بیکاران شهر ما ۸ هزار نفر بوده و اگر این اتفاق بیفتد، بیکاری از بین رفته و منابع درآمدی برای دهیاری‌ها و شهرداری‌ها ایجاد می‌شود.

تقسیم استان خراسان رضوی به بهتر اداره کردن استان کمک می‌کند

باستانی در خصوص تقسیم استان خراسان رضوی و تبدیل مشهد به یک استان، تصریح کرد: یکی از دلایل عمده‌ای که کمک می‌کند تا این استان شکل بگیرد، وضعیت اداره کردن مشهد و این چالش است که مدیران مشهد تلاش می‌کنند اما نمی‌توانند از مشهد خارج شوند، از یک طرف در پاویون و از طرف دیگر در مشهد با جمعیت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری با مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و حاشیه شهر روبه‌رو هستند که با این وجود مشهد خود یک استان است، بنابراین این تقسیمات می‌تواند به بهتر اداره شدن استان کمک کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این منطقه به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، تولیدات کشاورزی، معادن، صنایع، گردشگری و بافت اجتماعی ویژگی‌های بارزی دارد. از نظر حوزه سیاسی و امنیتی نیز دارای پادگان‌های نظامی، انتظامی، ارتش، تیپ‌های مختلف آن و مرز مناسب است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این خصوص که آیا دولت اعتقادی به این کار داشته باشد که به اداره بهتر استان خراسان کمک کند و آیا مردمی که در این منطقه هستند، در این خصوص اجماع کلی دارند یا خیر، نباید صرفا به این اکتفا کنند که خواست نمایندگان مجلس باشد، بلکه باید به عنوان یک خواست عمومی مطرح شود که همه متقاضی هستند و تنها خواست نمایندگان نباشد. ما مکاتبات خود را انجام دادیم و با امضای مشترک نمایندگان آن را برای وزیر کشور ارسال کردیم تا شرایط را بررسی کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *