مراسم نکوداشت «احمد جعفری نژاد»، معمار ایرانی و طراح شهرهای بازی در سراسر جهان، با عنوان «۵۰ سال خلاقیت در معماری»، روز یکشنبه ۲۳ تیرماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد

 
 


سرویس فرهنگی- .

احمد جعفری نژاد، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در سال ۱۹۶۶ به استخدام شرکت دیزنی لند آمریکا درآمد و تا سال ۲۰۰۴، به عنوان طراح، معمار ارشد و مدیر هنری تم پارک‌های دیزنی لند در سراسر جهان فعالیت کرد. او جوایز و افتخارات زیادی در حوزه معماری و طراحی کسب کرده و در ایران هم پروژه «هزار و یک شهر» را طراحی کرد که یک شهربازی بر اساس داستان‌های ایرانی و در حال ساخت است.

به گزارش خبرنگار ما، در این مراسم دکتر محمدمهدی حجت، از برجستگان معماری کشور و استاد دانشگاه، گفت: یکی از چیزهایی که در معماری اهمیت دارد، برگرفتن مجموعه مؤلفه‌هایی است که در طبیعت و مصنوعات وجود دارند و به این کار «مشق چشم» می گویند. در مرحله بعدی معمار باید آنچه برگرفته را در ذهن خود ترکیب کند و پایه سوم معماری، توانایی عرضه چیزهایی است که معمار برگرفته و ترکیب کرده است. جعفری نژاد در هر سه پایه با قدرت فوق العاده‌ای عمل کرد. باید در برابر خلاقیت و هنر ایشان سر تعظیم فرود آورد.

وی افزود: نکته بعدی آن است که ارزش‌های بصری موجود در معماری ما تا کنون برای نوجوانان عرضه نشده بود. خصوصیت «هزار و یک شهر» آن است که تمام مولفه‌های معماری ایرانی را در یک بسته معقول برای کودکان و نوجوانان عرضه می کند.

مهندس بهشتی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، طی سخنانی گفت: بخش کمی از فارغ التحصیلان معماری امروز دوست دارند آثارشان قصه داشته باشد. قصه در معماری خیلی مهم است و آثار معماری در نسبت با قصه موجودیت پیدا می کنند. آقای جعفری نژاد تنها معماری است که کارش قصه‌گویی است. او اثری خلق می کند که وظیفه‌اش قصه‌گویی است. قصه گویی او همراه با شیطنت و لطافت است و همه نسل‌ها، خصوصا کودکان و نوجوانان را درگیر می کند. فانتزی در کار ایشان قوت دارد. وی افزود: کاری که جعفری نژاد در هزار و یک شهر انجام داده و سرزمین خود را از خلاقیت خودش بهره‌مند کرد، بسیار ارزشمند است. امیدواریم موانع مرتفع شده و این طرح، محقق شود.

دکتر بنان، مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران، گفت: در پروژه هزار و یک شهر، آقای جعفری نژاد کارگاه بی‌نظیری را طراحی کرد تا ما یاد بگیریم فرآیند تبدیل یک ایده به عمل به چه صورت است. ما خوشحالیم که در این پروژه شرکت داریم.

دکتر فاضل نظری، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طی سخنانی گفت: من در برابر آقای جعفری نژاد تعظیم می‌کنم، به خاطر حس خوبی که به ما دادند. امیدوار بودن به آینده یک حس خوب است. بهترین تجلی امیدواری، آن است که به کودکان و نوجوانان فکر کنیم. فردای ما را نفت و گاز و … نمی‌سازند، اصلی‌ترین منبع ما برای آینده، کودکانمان هستند و آقای جعفری نژاد، از این حیث هم شایسته تکریم هستند. امیدوارم ایشان باز هم به ایران برگردند و ثمره کارهای خود را ببینند. ایشان خیال‌های ما را واقعی کردند.

وی افزود: در مراسم بزرگداشت «آقا ی حکایتی»، من دیدم مردم با دیدن ایشان گریه کردند و به خاطر کسی که برای کودکی آنها تلاش کرده، چقدر ابراز احساسات کردند. اگر آن فضای قصه، به صورت واقعی وجود داشت، چقدر ما را خوشحال می کرد. کار آقای جعفری‌نژاد، زنده نگه داشتن قصه‌ها و خاطره‌ها است. ما در کانون حاضریم کمک کنیم و برای قصه‌هایی که در پروژه هزار و یک شهر کار می شوند، پویانمایی بسازیم.

در این مراسم، از کتاب «معمار رویاها» که در بزرگداشت احمد جعفری‌نژاد نوشته شده، رونمایی شد.

احمد جعفری نژاد، در پایان مراسم طی سخنانی گفت: افتخار من است که بین دوستان قدیم و جدید هستم و تنها آرزوی من آن است که بچه‌های ایران، چراغ آرزو را روشن نگه دارند. کانون به من کمک می‌کند که کتاب را به جاهایی برسانم که بچه‌ها استفاده کنند و آخرین آرزوی من این است که هزار و یک شهر، که کمک کرد جوانان ایرانی دور هم جمع شوند و یک تیم خلاق را تشکیل دهند، ساخته شود. ما طرحی داریم، طرح شهر دلقک‌ها، که هنوز نقشه آن در حال تکمیل است و در آن یک آلاچیق هست که پیرترین دلقک‌ها آنجا نشسته اند. اگر این پارک باز شود، من می روم آنجا می نشینم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *