جشنواره ملی عکس زعفران در تربت حیدریه و زاوه برگزار می شود

جشنواره ملی عکس زعفران در تربت حیدریه و زاوه برگزار می شود

تربت حیدریه- ایرنا- پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران روزهای ۱۱ تا ۱۶ آبان ماه امسال در شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه در جنوب خراسان رضوی برگزار می شود.

دبیر این جشنواره روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هدف از برپایی این جشنواره را معرفی زعفران به عنوان محصول پایه این خطه که بزرگترین تولید کننده طلای سرخ در جهان به شمار می رود و نیز کمک به افزایش سرانه مصرف زعفران ذکر کرد.

سلیمان گلی، معرفی این پایگاه مهم تولید و عرضه زعفران، ثبت و مستندسازی مراحل مختلف برداشت، فرآوری و بسته ‌بندی این محصول را از دیگر اهداف برپایی جشنواره ذکرکرد و افزود: این رویداد فرهنگی توسط انجمن عکاسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه برای پنجمین سال پیاپی برگزار می شود.
وی با اشاره موضوع های جشنواره عکس زعفران، اظهار داشت: در بخش اصلی زعفران، برداشت فرآوری، تاثیر زعفران در اقتصاد و زندگی مردم تربت حیدریه و زاوه، گردشگری زعفران، رعایت بهداشت در برداشت و فرآوری گلهای زعفران مورد نظر است.
گلی افزود: در بخش جانبی نیز که به صورت غیر حضوری برگزار می شود موضوع های مختلف از جمله استفاده از زعفران در غذاهای ایرانی و خارجی، استفاده از این محصول به عنوان رنگ دهنده و تزیین کننده شیرینی ها، طعم دهنده در شربت ها و نوشیدنی ها، استفاده در صنایع رنگ سازی سنتی و مدرن، استفاده در صنایع عطرسازی و خوشبو کننده ها، استفاده برای مرمت و نگهداری آثار هنری و استفاده از زعفران به عنوان عامل نشاط آوری و عامل موثر در کاهش افسردگی، داروی هزاره سوم، عکاسی در رستوران زعفرانی مشهد و کارخانه نوین زعفران، زعفران گل سلامتی، زعفران در هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی، زعفران صنعتی نوین، زعفران و مزارع ارگانیک آرمانی مد نظر می باشد.
وی با بیان اینکه امسال بخش ویژه معرفی شهر تربت حیدریه نیز به این جشنواره افزوده شده است گفت: در این بخش، عکاسی از آثار معماری قدیم و جدید، مناظر و چشم اندازهای شهری، زیبایی ها، حضور مردم در بازارها، مشاغل، المان های شهر، بوستانها، پیشکوه، باغ ملی، آرامگاه قطب الدین حیدر،کاروانسرای طبسی، رباط لاری، حمام حاجی رییس، رباط علیا، شب‌های تربت و موارد مشابه مورد نظر است.
دبیر پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران ادامه داد: علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می توانند برای ثبت نام اولیه و ارسال آثار هنری به سامانه جشنواره به آدرس الکترونیکی saffronphotofestival.com  مراجعه کنند.
گلی، آخرین مهلت ارسال آثار را ۲۸ مهر ماه جاری عنوان کرد و افزود: آخرین مهلت دریافت آثار بخش اصلی و جانبی نیز، ساعت ۲۴ روز ۱۴ آبان ماه امسال است و علاقه مندان برای انجام مکاتبه کتبی می توانند با آدرس تربت حیدریه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جنب باغ ملی مکاتبه نموده یا با تلفن  ۵۲۲۳۸۸۰۸ -۰۵۱ داخلی ۲ کارشناس هنری تماس بگیرند.

وی اظهار داشت: دکتر محمد ستاری، دکتر محمدمهدی رحیمیان و کیارنگ علایی، داوری آثار را بر عهده دارند.

یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی شهرستان تربت حیدریه که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است. تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد تربت حیدریه می باشد زیرا برای حدود ۴۰۰ هزار نفرروز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول اشتغال ایجاد می کند.
تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آنها به کشت زعفران مشغول هستند.

به ازای هر هکتار زمین زعفران در زاوه ۲۲۰ نفرروز مشغول کار هستند که در مجموع ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این تعداد اشتغال غیرمستقیم به دست می آید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *