احمدی در گفت‌وگو با ایلنا: واکنش سریع قوه قضائیه نشان داد رئیس‌جمهور دست روی نقطه حساسی گذاشته است/ مردم ذهنشان به سمت مبارزه با مفسد رفته نه فساد/ سرنوشت پرونده معاون شهردار پیشین و عضو دفتر رئیس قوه قضاییه هنوز مشخص نیست

واکنش سریع قوه قضائیه نشان داد رئیس‌جمهور  دست روی نقطه حساسی گذاشته است/ مردم ذهنشان به سمت مبارزه با مفسد رفته نه فساد/ سرنوشت پرونده معاون شهردار پیشین و عضو دفتر رئیس قوه قضاییه هنوز مشخص نیست

یک وکیل دادگستری گفت: حساسیت و واکنش سریع قوه قضائیه به سخنان رئیس‌جمهور نشان داد که ایشان دست روی نقطه حساسی گذاشتند. از لحظه‌ای که رئیس‌جمهور صحبت کردند، تا لحظه‌ای که سخنگوی قوه قضائیه واکنش نشان داد چند ساعت بیشتر طول نکشید و این نشان می‌دهد خود این نهاد هم به حساسیت موضوع واقف است و متوجه شده که مردم این مبارزه را باور نکرده‌اند.

نعمت احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور در یزد، در ارزیابی عملکرد یکساله قوه قضائیه در مبارزه با فساد گفت: سوال من در اصل این است که آیا افکار عمومی قانع شده‌اند که مبارزه فساد در جریان است؟ من به عنوان کسی که ۵ دهه در این دادگستری هستم این حس را ندارم که مبارزه با فساد راه افتاده و قطعا مردم هم چنین حسی ندارند. روندی که در حال وقوع است مبارزه با مفسد است و مبارزه با مفسد در همه مقاطع تاریخی صورت گرفته است و چند سال یکبار کسی را با نام سلطان این و آن دستگیر کرده و اعدام کرده‌ایم.

وی ادامه داد:  من به دو علت مبارزه با فساد را حس نمی‌کنم؛ نخست اینکه دادگاه ویژه، وکیل ویژه و قاضی ویژه خارج از نص قانون اساسی است. اینکه شما شعبه ویژه تشکیل دهید و فقط به تعدادی وکیل اجازه کار در این شعبه را بدهید، مبارزه نیست و تنها یک موج است.

وی افزود: رئیس‌جمهور هم به درستی به این نکته اشاره کردند و حساسیت و واکنش سریع قوه قضائیه نشان داد که ایشان دست روی نقطه حساسی گذاشتند. از لحظه‌ای که رئیس‌جمهور صحبت کردند، تا لحظه‌ای که سخنگوی قوه قضائیه واکنش نشان داد چند ساعت بیشتر طول نکشید و این نشان می‌دهد خود این نهاد هم به حساسیت موضوع واقف است و متوجه شده که مردم این مبارزه را باور نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: مبارزه با فساد باید روی خیلی چیزها اثر بگذارد؛ این مبارزه باید روی سیستم بانکی، گمرکات، قاچاق کالا و چهارراه استانبول اثر بگذارد. در این مبارزه با فساد که آقایان می‌گویند راه انداخته‌اند چقدر قیمت خودروی تولید داخل کنترل شده است. قیمت ارز، کارگر، آب و برق و غیره همان قیمت سابق است.

این وکیل دادگستری در خصوص برخی انتقادها از برخورد جناحی در روند مبارزه با فساد گفت: برای مثال قائم مقام شهردار دوره قبل دستگیر شده است و هنوز به پرونده او رسیدگی نشده، رئیس این فرد،‌ شهردار وقت تهران در تلویزیون کشور دست خط امضا کند. در قوه قضائیه، اکبر طبری یک نفر که نزدیک‌ترین فرد به رئیس این دستگاه است دستگیر می‌شود و  بررسی نمی‌شود که چگونه یک فرد در یک دفتر بالاترین فساد را انجام می‌دهد و رئیس او مطلع نشده است؛ مردم این مبارزه با فساد را باور نمی‌کنند و احساس می‌کنند به شعورشان توهین شده است.

وی ادامه داد: بنده نه وابسته به این جناح هستم و نه وابسته با آن جناح؛ من در زمان پیش از انقلاب وکیل شدم و از آن زمان ۱۳ وزیر دادگستری را دیدم که هیچ کدام فرقی به حال من نکرد؛ اما بنده سوال می‌پرسم که وقتی شما مبارزه را آغاز کرده‌اید مردم ذهنشان به سمت مبارزه با فرد و نه بستر فساد رفته است.  ما به جناح کاری نداریم و انتقاد ما به شیوه است. بحث فرد را نباید بیاوریم؛ یک فرد که نمی‌تواند اعمال متقلبانه را تنها انجام دهد و مجموعه‌ای پشت این داستان است.

وی افزود:  اینکه آقای رئیس‌جمهور در خصوص از دست رفتن سرمایه کشور در بانک‌های خارجی گفتند دغدغه همه مردم است؛ چرا در مهلتی که وجود داشت سیستم بانکی ما اقدام به خارج کردن این سرمایه دومیلیاردی نکرد. بحث بابک زنجانی هم دغدغه است که البته نصف را آقای رئیس‌جمهور و نصف را قوه قضائیه درست می‌گوید؛ ایشان درست می‌گوید که آقای زنجانی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد دلار را بالا کشید. زمانی که زنجانی تحریم شد دیگر آن سرمایه‌ای که برای افتتاح بانک در مالزی استفاده کرده بود به دست ایران نرسید. حالا حکمی صادر شد و بسیاری از اموالش را گرفتند و به وزارت نفت دادند و حالا اینکه چقدر باقی مانده بحث جدایی است و هیچکس در حال حاضر با اعدام وی موافق نیست.

احمدی گفت: برخی موارد که پشت پرده است را نمی‌دانیم و گاهی در اختلاف‌ها مطرح می‌شود و ما می‌فهمیم اما آنچه مشخص است، به ما نشان می‌دهد روند این مبارزه با فساد درست نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *