درمانگاه ویژه دیابت در تربت‌حیدریه فعال شد

درمانگاه ویژه دیابت در تربت‌حیدریه فعال شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- فعالیت “درمانگاه دیابت” به همت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه برای ارایه خدمات درمانی به شهروندان پیرامون این بیماری شایع روز دوشنبه طی مراسمی با حضور مسئولان محلی در این شهر آغاز شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه در این مراسم گفت: درمانگاه دیابت با هدف “مقابله با افزایش مبتلایان به این بیماری، شناسایی افراد در معرض خطر، پیگیری درمان افراد مبتلا به قند خون بالا و همچنین ارایه آموزش سبک زندگی سالم” به عموم مردم راه‌اندازی شده است.

محمدرضا بهروز به این نکته که “یک چهارم مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی‌اطلاعی هستند” اشاره و بیان کرد: معاینه دوره‌ای مراجعان توسط پزشک فوق‌تخصص غدد از خدمات درمانگاه دیابت در تربت‌حیدریه است. همچنین در صورت نیاز، بیماران از طریق این درمانگاه به پزشکان متخصصان چشم، اعصاب، کلیه و قلب معرفی می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر ارایه آموزش “تغذیه سالم” توسط کارشناسان مجرب، مراقبت درمانی در روند بهبود زخمهای دیابتی بیماران نیز در چارچوب فعالیت درمانگاه دیابت صورت می‌گیرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه ادامه داد: هشت هزار و ۵۰۰ بیمار دیابتی در قالب اجرای طرح غربالگری در سطح شهرستانهای زیر پوشش این دانشگاه شامل تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات تاکنون شناسایی شده که تحت مراقبتهای بهداشتی و درمانی قرار دارند.

وی همچنین بر لزوم انجام آزمایش هر شش ماه یکبار و یا حداقل یکبار در سال “سنجش میزان قند خون” از سوی شهروندان تاکید و بیان کرد: تغذیه سالم و تحرک بدنی مهمترین راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت هستند. انجام مستمر این آزمایش در دوره‌های زمانی ذکر شده علاوه بر کمک به تشخیص بهنگام دیابت در فرد، نه تنها سبب پیشگیری از ابتلا به عوارض این بیماری می‌شود بلکه مسیر درمان دیابت هموارتر می‌کند.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه جمعیت ۳۶۳ هزار نفری شهرستانهای زاوه، مه‌ولات و تربت‌حیدریه را زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی برده است. تربت‌حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

۱۱ درصد از جمعیت کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند. این آمار در استان خراسان رضوی نیز همین میزان است.

“دیابت” یک بیماری مزمن است که بر اثر کاهش یا فقدان ترشح “هورمون انسولین” در بدن و یا در پی ناتوانی بدن در بهره‌گیری از انسولین در سلولها رخ می‌دهد. “هورمون انسولین” که از غده لوزالمعده یا پانکراس ترشح می‌شود در کنترل میزان قند و نگهداشتن میزان مطلوب آن در خون نقش بسزایی دارد.
کنترل نشدن بیماری دیابت و پیشگیری نکردن تبعات ثانویه آن، عوارض ناخوشایندی بر کارکرد اعضای مختلف بدن از جمله کلیه و چشم دارد. یکی از این عوارض بروز “زخمهای دیابتی” در بدن و ناگوارترین آن “زخم پا” است که در صورت گسترش منتهی به قطع پای بمیا می‌شود.
دیابت به دلیل تغییر سبک زندگی، کم‌تحرکی و چاقی در ایران رو به افزایش است. بر اساس آخرین پژوهشهای پزشکی میزان ابتلا به بیماری دیابت در میان شهروندان ایرانی ظرف پنج سال اخیر رشد ۳۵ درصدی داشته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *