ایجاد بانک زعفران عامل مهم در ارزش افزوده این محصول است

ایجاد بانک زعفران عامل مهم در ارزش افزوده این محصول است

تربت‌حیدریه – ایرنا – معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه گفت: ایجاد بانکهای ذخیره زعفران با ظرفیت ۳۰ تن برای نگهداری استاندارد و بهداشتی این محصول در شهرستان که مجهز به آزمایشگاههای تخصصی و بخشهای مختلف از جمله فراوری و بسته بندی باشد در ایجاد ارزش افزوده با ارزآوری بالا بسیار موثر است.

علی رستمی روز یکشنبه در نشست با مدیر عاملان شرکت های زرین زعفران مشرق زمین و زعفران مصطفوی در تربت‌حیدریه با بیان اینکه نقش زعفران در اقتصاد شهرستان تربت حیدریه همانند نقش صنعت نفت در اقتصاد ملی ایران است افزود: زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری شرکت های مختلف در عرصه زعفران در این شهرستان فراهم است و از تمام فعالان این حوزه حمایت می کنیم.

وی، برندسازی، بازاریابی و بازارسازی، ایده پردازی و استفاده از روش‌های نوین و علمی در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول را از جمله موارد مغفول مانده در اقتصاد زعفران منطقه دانست و ادامه داد: خوشبختانه در دوسال گذشته در راستای حمایت از تولید کنندگان و رسیدن به قیمت عادلانه، اقدام‌های مثبتی صورت گرفت است.

فرماندار ویژه تربت‌حیدریه گفت: در این راستا با ورود زعفران در قالب گواهی سپرده کالا به بازار بورس و آغاز به کار دفاتر کارگزاری و همچنین پیگیری منطقه ویژه اقتصادی و پایانه گمرکی و صادراتی در تربت‌حیدریه، چشم اندازهای جدیدی در راستای مرجعیت قیمت، ماندگاری و انحصار این محصول در شهرستان ایجاد شده است که باعث رغبت بیشتر سرمایه‌گذاران می شود.

رستمی افزود: کمترین سهم و ارزش افزوده را زعفرانکاران دارند و خام فروشی و فروش صادرات فله ای در شان این محصول راهبردی شهرستان تربت حیدریه نیست از این رو نیازمندیم که بازار این صنعت را در اختیار داشته باشیم و به سمت شیوه های خلاق و علمی گام برداریم و باعث تاسف است که تولید ۹۵ درصد این محصول را در اختیار داشته باشیم و فقط پنج تا ۱۰ درصد ارزش افزوده آن در اختیار ما باشد.

فرماندار تربت‌حیدریه ادامه داد: هنوز در بحث کاشت زعفران به روش سنتی عمل می‌شود و نتوانسته ایم میزان بهره وری در واحد سطح را افزایش دهیم اما اگر می‌خواهیم در صادرات و در اختیار گرفتن این محصول موفق عمل کنیم باید محصولی با کیفیت و متناسب با انواع سلیقه‌ها و تقاضاها تولید شود و در این زمینه نیازمند ارتباط موثر دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان با بخش کشاورزی هستیم.

تربت‌حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه‌های پنجم و سوم خراسان رضوی در این بخش‌ها در اختیار دارد.
از مجموع ۹۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران در خراسان رضوی، هشت هزار و ۷۶۵ هکتار به تربت‌حیدریه اختصاص دارد و میانگین تولید زعفران در این شهرستان چهار کیلوگرم در هر هکتار و در مجموع میزان تولید آن سالانه حدود ۳۶ تن است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *