روحانیون به کتاب‌سوزی توسط یک روحانی طب اسلامی واکنش نشان دادند از جهالت تا مخالفت با علم

چند روزی است ویدیوی آتش زدن کتاب «اصول طب داخلی هاریستون» ا زسوی یک روحانی در فضای مجازی دست به دست می‌شود. عباس تبریزیان، روحانی که خود را متخصص طب اسلامی می‌داند، یکی از مهم‌ترین کتاب‌های مرجع علوم پزشکی را آتش می‌زند. این اقدام واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است و حتی برخی روحانیون نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند.

رفتار دور از انتظار روحانی

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در مورد این اقدام گفت: «از یک روحانی و کسی که لباس پیغمبر به تن دارد انجام چنین رفتاری هرگز مورد انتظار نبود.» او با اشاره به تاریخ اسلام و رابطه آن با علم توضیح داد: «دایم در تاریخ اسلام کتاب‌سوزی را به مغول‌ها نسبت داده‌ایم. این رفتار یک رفتار جاهلانه است. از کسی که سواد و تحصیلات دارد و مدعی طب اسلامی است، اصلا چنین رفتاری قابل قبول نیست. همه کسانی که اهل علم و دانش هستند باید با این حرکت به مخالفت و استنکار برخیزند.»

مصباحی‌مقدم همچنین یادآور شد: «اسلام محدودیتی برای فراگیری علم قائل نیست. مگر کتاب پزشکی خدای ناکرده کتاب ضلال است که این آقا چنین رفتاری را در قبال کتاب مرجع پزشکی انجام داده؟ این حرکت به ‌شدت مایه تاسف و ناراحتی است.»

اختلال حواس یا ماموریت؟!

سیدهاشم بطحایی‌گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز این فرد را روحانی‌نما خوانده و به اعتمادآنلاین گفته است: «ابتدا باید دید که این فرد روحانی است یا روحانی‌نما. چون اگر فردی روحانی باشد و از وظایف روحانیت آگاهی داشته باشد، هیچ‌ وقت یک کتاب علمی را که مستند و مرجع بسیاری از کتاب‌های طبی است، آتش نمی‌زند. شاید این کار مانند کارهایی است که مغول‌ها در آتش زدن کتابخانه شیخ طوسی در بغداد انجام دادند.»

او همچنین در واکنش به این اقدام غیراخلاقی گفت: «این یک کتاب علمی و منبع است، حتی اگر در کتاب‌هایی هم مسائل و مطالب غیراخلاقی باشد، فرد حق آتش زدن آنها را ندارد. می‌توان این نوع کتاب‌ها را نقد کرد، اما کسی اجازه آتش زدن آنها را ندارد، فرد از نظر حقوقی و معنوی مسوول است و این کار جبهه گرفتن در مقابل علم محسوب می‌شود.»

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تاکید کرد: «بنابراین این فرد یا دچار اختلال حواس و مجنون و دیوانه است که دیوانه رفع‌القلم است یا از طرف مربع شوم امریکایی، اسراییلی، انگلیسی و سعودی ماموریت دارد، چون دشمن به طرق مختلف کمر بسته با این نظام مقابله کند. واقعا این فرد باید تحت پیگرد قرار گیرد و بررسی شود که آیا اختلال حواس داشته یا مامور بوده است.»

میراث جاهلانه کتاب‌سوزی

محمدجواد باقری‌ارومی، امام‌ جمعه اسالم، با نگارش یادداشتی به این اتفاق واکنش نشان داد و نوشت: «اتفاقی که اخیرا تحت عنوان کتاب‌سوزی توسط یک روحانی که تبحری هم در علم طب داشته است، رخ داده و فیلم آن در فضای مجازی به سرعت دست به دست می‌شود یقینا مخالف تعالیم دینی و اسلامی در خصوص جایگاه و اهمیت علم است. این اقدام در دوران ما که عصر ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی است، مطمئنا مورد پذیرش نیست. حتی اگر ما با علم و دانش کسی هم مخالف باشیم، حق نداریم به او اهانت کنیم یا کتابش را بسوزانیم.» او ادامه داد: «ما در دین اسلام آموخته‌ایم که «ادْعُ إِلى سبِیلِ ربِّک بِالْحِکمهِ والْموْعِظهِ الْحسنهِ وجادِلْهُمْ بِالتِی هِی أحْسنُ»؛ اگر با کسی هم بحث یا مناظره علمی داریم، با «جدال احسن» با او صحبت کنیم و سخن بگوییم. اگر ادعایش باطل یا مضر به بشریت است، با دلیل علمی آن را نقض و رد کنیم، نه اینکه کتاب او را در منقل آتش بیندازیم. کتاب‌سوزی میراث جاهلان جنایتکار غزنوی، سلجوقی، مغول‌ها و صلیبی‌های قرون وسطی و امثال کسروی‌های روشنفکرنما و کشیش امریکایی ‌تری جونز است.»

رونق مخالفت با علم

محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه نیز در این مورد با اعتمادآنلاین گفت‌وگو و تاکید کرد: «این آقا با لباس روحانیت و با عنوان آیت‌الله این کار را انجام داد که ضربه بزرگی به روحانیت و حوزه‌های علمیه و مقام علمی «آیت‌الله» وارد کرد.» این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فضای سیاسی‌ای که در بررسی صلاحیت‌های نمایندگان مجلس حاکم است، گفت: «حرکت کتاب‌سوزی در یک فضای سیاسی خاص در جامعه ما انجام شد که آن فضای ردصلاحیت‌هاست؛ در واقع این هم نوعی ردصلاحیت علم و دانش بود که توسط یک روحانی با عنوان آیت‌الله صورت گرفت. جریانی در کشور ما وجود دارد که چه در عالم سیاست، چه عالم علم یا فلسفه با حرف نو، تفکر نو و دانش نو مخالف است و این کتاب‌سوزی را هم نباید جدا از آن جریان کلان و بزرگ‌تر بدانیم. سال‌های اخیر این جریان در کشور ما رونق گرفته که با علم، غرب، افکار نو، فلسفه‌های نو و حرف‌های تازه کلا مخالف است.»پس از انتشار این ویدیو و واکنش‌ها به آن خبری مبنی بر بازداشت عباس تبریزیان در فضای مجازی نیز منتشر شد. دادستانی ویژه روحانیت دیروز اعلام کرد که «مطلب منتشر شده از اساس کذب است و حسب اطلاع واصله، مشارالیه در خارج از کشور (شهر نجف) ساکن است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *