تمهیدات لازم برای برگزاری جشنواره ملی ابریشم در بایگ فراهم است

تمهیدات لازم برای برگزاری جشنواره ملی ابریشم در بایگ فراهم است

تربت‌حیدریه- ایرنا- معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه از فراهم شدن تمهیدات لازم برای برگزاری نخستین جشنواره ملی ابریشم در بخش بایگ این شهرستان خبر داد.

علی رستمی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی، برنامه‌ریزی و هماهنگی برای برگزاری این جشنواره، هدف از برگزاری آن را معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش بایگ به ویژه در صنعت ابریشم‌ عنوان کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری و گردشگری علاوه بر معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های تربت‌حیدریه، به حوزه اقتصادی منطقه کمک بسیار می‌کند و رویکرد برپایی اینگونه جشنواره‌ها، رونق اشتغالزایی و درآمدزایی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش بایگ تربت‌حیدریه بیش از ۹۰ درصد ابریشم کشور را تولید می‌کند افزود: این ظرفیت منحصر به فرد شهرستان باید به نحو شایسته در سطح کشور و جهان معرفی شود و تمام دستگاه‌های اجرایی نیز باید برای برگزاری این جشنواره، نهایت تعامل و همکاری را داشته باشند.

وی ادامه داد: بخش بایگ دارای جاذبه‌های بسیار از جمله مناطق طبیعی و گردشگری، صنایع دستی و غذاهای سنتی، معادن طلا، کائولن و سنگ‌های عقیق است که معرفی این توانمندی‌ها می‌تواند نقش اثرگذار در توسعه این بخش ایفا کند.

رستمی با اشاره به ثبت ملی بخش بایگ به عنوان شهر ملی ابریشم گفت: هم اکنون حدود ۹۰ درصد ابریشم کشور در این منطقه تولید می‌شود و در گذشته بیش از یکهزار و ۸۰۰ کارگاه ابریشم کشی در این منطقه فعال بود که بنا به دلایل مختلف این تعداد اکنون به ۴۰۰ تا ۶۰۰ کارگاه کاهش یافته و یکی از اهداف عمده برپایی این جشنواره، ثبات ابریشم و احیای رشته های صنایع دستی وابسته به آن در این شهرستان است.

بخش بایگ یکی از بخش‌های شهرستان تربت‌حیدریه در استان خراسان رضوی است که بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. روستاهای اطراف بخش بایگ شامل بسک، حصار، رود معجن، خورشبر، فهندر، صنوبر، سرخ‌آباد و فدیهه به عنوان مناطق بکر گردشگری است و سالیانه پذیرای هزاران مسافر از سراسر کشور می‌باشد که در این میان روستای فدیهه دارای معادن سنگ‌های قیمتی از جمله طلا و روستای رود معجن دارای آبشاری در میان صخره‌ها و حصار طبیعی است.

صنعت ابریشم‌کشی نیز در بخش بایگ تربت‌حیدریه از سابقه تاریخی بسیار برخوردار است و روستاییان در بیشتر خانه‌های خود از دستگاه‌های ابریشم کشی (چرخانه) برای تبدیل پیله به نخ ابریشم استفاده می‌کنند. پیله‌های خریداری شده از نقاط دوردست کشور در این روستا ابریشم کشی شده و برای استفاده در صنعت فرش به شهرهایی از قبیل کاشان، اصفهان، نایین و کرمان ارسال می‌شود.

نخستین جشنواره ملی ابریشم تا پایان امسال در بخش بایگ این شهرستان برگزار می‌شود.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه با چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ در ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *