تصمیم به تعطیلی موقت حرم حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) با تجماعتی اعتراضی مواجه شد که در قم منجر به هتک حرمت (شکسته شدن) درب حرم مطهر از سوی این افراد شد

آفتاب یزد- گروه سیاسی: حالا دیگر عادت
کرده‌ایم اقداماتی را ببینیم که گویی همیشه برخی یک قدم از قانون جلوتر هستند! فصل‌الخطاب بودن قانون را برخی برنمی تابند و این شاید از ویژگی‌های خاص برخی افراد جامعه امروز ما باشد! نتیجه چنین امری البته مشخص است عموما جز خسران چیز دیگری در پی ندارد! هربار به شکل خاصی این عدم پایبندی به قانون را
می‌بینیم. پیش از این یکی از این مدل رفتارها را در مواجهه با برخی سفارتخانه‌های خارجی دیدیم از جمله حمله به سفارت انگلیس و عربستان در سال‌های اخیر که به لحاظ بین‌المللی هزینه‌های بسیاری را به ایران تحمیل کرد. حالا در جدیدترین مورد از بی‌قانونی هرچند شکل آن بسیار متفاوت است اما ماهیت همان است که بود! نافرمانی عده‌ای که به نظر می‌رسد نیاز است این بار با این جریان‌های خاص به شکل دیگری برخورد شود و دایره آزادی عمل برخی کوچک شود دست کم به اندازه دایره آزادی عمل مابقی! دوشنبه شب همزمان با تصمیم تعطیلی موقت حرم حضرت معصومه (س) در قم و حرم امام رضا (ع) در مشهد برخی فرصت طلبانی که از قرار خود را مذهبی‌های دو آتیشه می‌دانند مقابل این حرمین مطهر تجمع کردند! تصمیم به تعطیلی موقت این اماکن مقدس با توجه به توصیه‌های ستادملی مبارزه با کرونا گرفته شده است. از آنجایی که کشور با شرایط ویژه‌ای در درگیری با این ویروس مواجه است نیاز است که هزینه‌های مقابله با آن کاهش یابد. درحالی که کادر درمان گاه تا روزانه ۱۸ ساعت کار می‌کنند تا جان هموطنانمان را نجات دهند بدیهی است که لزوم تعطیلی موقت حرم به عنوان مکانی که می‌تواند محل تجمع باشد و ریسک شیوع میان حاضران را افزایش دهد اقدامی بوده که از سوی ستاد ملی انجام گرفته است. اما در واکنشی عجیب تجمعات در قم تا حدی پیش رفت گه گفته شد درب حرم مطهر را نیز شکستند و برخی از این جمعیت برای مدتی وارد حرم شدند! به گفته هادی محمود نژاد معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در بسیاری از بیانیه‌ها و اعتراضات نسبت به این هتک حرمت آمده است: «مگر این گروه محدود خبر ندارند که شیعه از شکستن درب سابقه خوشی ندارد که این عمل ناپسند را مرتکب شدند؟» کار در قم به جایی رسید که شورای تامین این استان تشکیل جلسه داد. فرمانده نیروی انتظامی استان قم با بیان اینکه حضور و ورود نیروهای پلیس به حرم مطهر لازمه دستور و مجوزهای لازم است، گفت:«چنانچه ابلاغ به ما شود که با عوامل تحصن‌کننده برخورد کنیم توسط نیروهای حاضر در محل این اقدام را صورت خواهیم داد.» آقاخانی تصریح کرد: «نیروهای پلیس در آماده‌باش کامل قرار دارند و اجازه هیچ‌گونه هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) را نخواهند داد.» او خاطرنشان کرد: «کسی اجازه سوءاستفاده از برخی از فیلم‌ها که در فضای مجازی منتشر شده است را ندارد و نیروهای امنیتی هم اجازه اجرایی شدن این تهدیدها را نخواهند داد.» در همین حال ایلنا به نقل از یک منبع آگاه گفته که چندین نفر از «عناصر خودسر» در قم بازداشت شده‌اند. اما دادستان قم دیروز اعلام کرد: «در پی اقدام عده‌ای از افراد در راستای هتک حرمت به حرم حضرت معصومه(س) ۱۱ نفر دستگیر شدند و این افراد برای بررسی‌های بیشتر همچنان در بازداشت هستند.»
> بیانیه نهادهای مذهبی
این درحالی است که تولیت حرم‌های مطهر آستان قدس رضوی، حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم(ع) درباره بسته شدن درب‌های حرم‌های مطهر بیانیه مشترکی صادر کردن که در بخشی از آن آمده است: «با ورود و شیوع بیماری کرونا و توصیه‌های مقامات بهداشتی در مخاطرات جدی تجمعات، مدتی است که کلیه‌ی اجتماعات و برنامه‌های گروهی عتبات مقدسه به حال تعلیق درآمد و اکنون با گسترش و مخاطرات جدی‌تر کرونا در سطح کشور و جهان، با قلبی شکسته و دلی پردرد، تصمیم سخت ایجاد محدودیت موقت انجام گرفت و لذا با حزن و اندوه فراوان عذرخواهی خود را به پیشگاه اهل بیت(ع) در عدم امکان ارائه خدمات به زائران عزیز حرم‌های مطهر ابراز می‌داریم.» علاوه بر این حوزه علمیه قم درباره این هتک حرمت در بیانیه‌ای گفته:«اکنون که چالش ویروس کرونا و کووید ۱۹ به ابتلائی عالمگیر تبدیل شده و ایران عزیز و شهر مقدس قم نیز با این بلیّه مواجه گردیده، روشن است که محوریت توام با عقلانیت و معنویت در پشت سر گذاشتن این ایام کرونایی مهم‌ترین اصلی است که نباید فراموش شود و یا مورد کم‌توجهی قرار گیرد. اما بدون شک هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت این حریم کبریایی باشد و هرچند که برای مومنین بسته بودن درب این بارگاه سخت و جانکاه است ولی مجاهدت مدبرانه، عمل به تکالیف عقلی و شرعی در سایه صبر مومنانه، دعا و کوشش همه‌جانبه چون همیشه راهگشا و حلال مشکلات خواهد بود.»
> مشهد تجمعات در مقیاسی کوچک!
در مشهر هم تجمعات البته در مقیاسی کوچک‌تر انجام شد. گروهی در حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر در اعتراض به بسته شدن حرم مطهر رضوی با هجوم به ورودی باب الجواد (ع) و چند ورودی دیگر خواستار ورود به این حرم مطهر شدند. آنطور که خبرگزاری ایرنا گزارش داده این افراد که مخالف بسته شدن حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) بودند ضمن درگیری مختصر با ماموران با فحاشی و الفاظ رکیک آنان را مورد خطاب قرار دادند اما با حضور نیروی انتظامی متفرق شده و موفق به ورود به حرم مطهر رضوی نشدند. یک منبع آگاه به این خبرگزاری گفته:«تا سه جریان هستند که از ابتدا تاکید داشتند حرم حضرت امام رضا (ع) حتما باید باز باشد و اکنون مشخص نیست که حضور امشب این افراد تعمدی بوده یا بدون اطلاع به حرم آمده بودند.» او افزود: «مقرر شده است صبح فردا نشستی با هیئت‌های مذهبی در استانداری پیرامون این موضوع برگزار شود.» در همین حال معاون سیاسی امنیتی فرماندار مشهد درخصوص اعتراضات به بسته شدن موقت حرم رضوی گفت: «به نظر می‌رسد مسئله خاصی در خصوص این تصمیم نداشته باشیم که بخواهیم جلسه شورای تامین بگذاریم یا تصمیم امنیتی بگیریم؛ چراکه این افراد با توضیحات نیروی انتظامی و صحبت‌هایی که صورت گرفت متفرق شدند.» احمد ریواده در خصوص اعتراضات دوشنبه شب مقابل حرم مطهر رضوی، اظهار کرد:«عده‌ای از افراد مذهبی و متعهد درخواست‌شان این بود که حرم بسته نشود، اما تصمیم ستاد ملی این بود که باید حرم بسته باشد، برای همین عده‌ای جلوی حرم تجمع کرده و درخواست داشتند داخل بروند و بعد هم با توصیه نیروی انتظامی متفرق شدند.»
> واکنش‌ها به تجمعات مقابل حرم
واکنش‌ها به این تجمعات و اقدامات خلاف قانونی که صورت گرفت دیروز از سوی چهره‌های مختلف ابراز شد. علی مطهری نماینده مجلس در توئیتی نوشت:«افراد جامدفکری که در اعتراض به بسته‌شدن درب حرم حضرت معصومه به آنجا هجوم بردند و درب را شکستند باید بازداشت و مجازات شوند، هم به خاطر کمک به شیوع ویروس کرونا و هم به دلیل ایجاد وهن برای اسلام و شیعه. آنها یاد خوارج را زنده کردند.» علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت:«چطور این افراد به خودشان جرات توهین و جسارت را می‌دهند که در مکان‌های مقدس را بشکنند. باید جلوی این ناهنجاری‌ها و خودسری‌ها را گرفت.»
این تجمعات در قم و مشهد درحالی رخ داد که قم به عنوان نخستین شهر درگیر با کرونا هم اکنون نیز جزو استان‌های به شدت درگیر است و اوضاع در مشهد نیز گفته شده اگر رعایت نشود به سمت بحرانی شدن پیش خواهد رفت. به نظر می‌رسد آنچه در چنین شرایطی موجب شده تا برخی با خیال آسوده تجمع کنند و سلامتی مردم یک شهر را به مخاطره بیندازند این است که پیش از این با این جماعت آن گونه که باید و شاید برخورد لازم صورت نگرفته است! نکته کلیدی که بار دیگر عیان شد این است که قانون باید از طرف همه بدون کم و کاست اجرا شود و البته در اجرای آن نیازی به زیاده روی نیز نیست. افراط و تفریط یکی از چالش‌هایی است که خسران آفرین است و باید تلاش شود از آن جلوگیری کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *