در انتقاد به تعطیلی روزنامه‌ها مدیرمسئول شرق: نگذاریم کرونا عده‌ای دیگر را بی‌کار کند!

مدیرمسئول شرق: نگذاریم کرونا عده‌ای دیگر را بی‌کار کند!

مدیرمسئول روزنامه شرق با انتقاد از توقف انتشار رسانه‌های چاپی تا پایان محدودیت‌های کرونایی، تصریح کرد: کسانی که در عرصه رسانه کار می‌کنند نوعا همین یک کار را بلد هستند. با حذف روزنامه‌ها بخش قابل توجهی از روزنامه‌نگاران بیکار می‌شوند. در این فضایی که ما در آن قرار داریم و به هر حال باید به هر شکلی کمک کنیم که از این بحران خارج شویم، خود این، بحران دیگری است که به جامعه رسانه و اشتغال کشور تحمیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر توقف انتشار رسانه‌های چاپی تا پایان محدودیت های کرونایی را تایید کرده است. این کمیته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد نظر به اینکه انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه‌ای از افراد از خبرنگاران تا صنعت چاپ و توزیع است و این روند بالقوه ممکن است به شیوع بیشتر بیماری بینجامد، لذا در راستای اجرای حداکثری طرح ملی فاصله‌گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان این طرح چاپ نخواهد شد و رسانه‌های مکتوب تمام ظرفیت خود را در فضای برخط و شبکه‌های اجتماعی برای تقویت جریان اطلاع‌رسانی و کارکرد آموزشی مقابله با کرونا همانند هفته‌های اخیر به‌کار خواهند گرفت.

در پی این تصمیم، مهدی رحمانیان – مدیر مسئول روزنامه شرق – در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اساساً دولت نباید به سمتی برود که روزنامه‌ها تعطیل شوند. اتفاقا دولت باید به سمتی برود که راه‌هایی برای رساندن سالم روزنامه ‌ها به دست مردم پیدا کند. حال از طریق سوپر مارکت ها و جاهایی که کالاهای اساسی به دست مردم توزیع می شود، روزنامه هم در کنار آن توزیع شود.

وی تأکید کرد: خبررسانی از مقوله‌هایی است که تعطیل‌بردار نیست؛ به ویژه در این فضا که در آن قرار داریم.

وی گفت: کرونا دو مولفه مثبت و منفی دارد؛ مولفه منفی، آن است که همه نسبت به آن واقف هستند. مولفه مثبت آن مربوط به رسانه‌ها است که می‌توانند در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند؛ چرا که رسانه‌ها می‌توانند کمک‌دهنده و اثربخش در این زمینه باشند و به هر حال به هر مقوله‌ای در دنیا نگاه کنید، رسانه پیوست جدی برای امر مهم و غیر مهم است. بنابراین بحران کرونا هم نیاز به پیوست رسانه دارد. رسانه‌ها را باید جدی گرفت و کمکشان کرد که به‌روز شوند. اینها کمک‌هایی است که دولت باید داشته باشد. به ویژه ستاد مدیریت بحران کرونا که در این خصوص باید توجه ویژه‌ای داشته باشد. اگر هم قرار است این اتفاق بیفتد و مانع انتشار چاپ روزنامه بشوند، حداقل وزارت ارشاد در آنجا به عنوان سوی مخالف باشد و تثبیت‌کننده این امر نباشد.

مدیر مسئول روزنامه شرق درباره تبعات تعطیلی چاپخانه‌ها و لغو انتشار کاغذی روزنامه‌ها یادآور شد:  با این اتفاق عده زیادی از همکاران ما بیکار می‌شوند و ما مجبوریم با آنها خداحافظی کنیم. چیزی که به شدت ما را آزار می دهد. یک نفر هم در این شرایط خاص نباید از کار بیکار شود؛ چرا که مسئله فراتر از اشتغال است. الان بحث ارتزاق است و مسئله این نیست که یک نفر شغل داشته باشد. مسئله این است که یک نفر نان داشته باشد که بخورد، به همین دلیل نباید این باب بسته شود.

وی افزود: در کنار پرینت و چاپ کاغذی، رفتن به سمت انتشار دیجیتال خوب است، اما انتشار مکتوب حذف شود، موضوع چیز دیگری می‌شود.

رحمانیان با اشاره به تصمیم ستاد مدیریت بحران کرونا در این زمینه گفت: ستاد مدیریت بحران  کرونا مصوبه‌ای را گذرانده است که در آن برخی صنوف از جمله چاپخانه‌ها را تعطیل اعلام کرده است. ابتدا در این مصوبه به روزنامه‌ها اشاره ای نکرده بود در حالی که این لیست یک لیست ناقص است و به نظرم تصمیم قدری عجولانه است.

وی با اشاره به انتشار روزنامه‌ها در سایر کشورها که در بدترین وضعیت بحران کرونا قرار دارند، متذکر شد: در حال حاضر در کشوری مثل ایتالیا که به نظر می‌رسد بدترین وضعیت را دارد همچنان روزنامه‌هایشان چاپ می شود. در اسپانیا، انگلیس، آلمان و دیگر نقاط دنیا هم همین طور. با توجه به اینکه وضعیت بدتری نسبت به کشور ما دارند بلافاصله به سمت تعطیلی روزنامه‌هایشان نرفتند. به هر حال روزنامه یعنی رسانه مکتوب. شما وقتی بگویید چاپخانه‌ها تعطیل، یعنی روزنامه‌ها که یک شیوه و مدل اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی هستند، تعطیل شوند. با این اتفاق یک بخش از اطلاع‌رسانی خبر را می بندیم که اشتباه است.

مدیر مسئول روزنامه شرق تاکید کرد: این تصمیم به نفع دولت نیست؛ شما اگر نگاه کنید مواجهه صدا و سیما با این مسئله، مواجهه همدلانه‌ای نیست و تقابلی است؛ پس این رسانه‌ها و روزنامه‌های مکتوب هستند که می‌توانند به دولت در عرصه رسانه کمک و یاری‌گر باشند. با این کار دولت این کمک را هم از خودش دریغ می‌کند.

این فعال رسانه در پاسخ به اینکه کرونا تاکنون چه آسیبی به رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های مکتوب زده است؟ گفت: ما قبل از تعطیلات نوروز حدود ۶ تا ۱۰ درصد افت فروش داشتیم، اما در عین حال فروش داشتیم و بخش عمده‌ای از هزینه‌های ما را فروش روزنامه پوشش می‌دهد. ما اگر نتوانیم روزنامه‌ای بفروشیم، از طرفی وضع آگهی‌ها هم که مشخص است، این اتفاق به شدت به اقتصاد رسانه و رسانه‌ای مثل ما که مبتنی بر فروش آگهی است، آسیب می زند.

مدیر مسئول شرق تاکید کرد: اگر نتوانیم روزنامه را بفروشیم و شرایط فراهم نباشد که روزنامه را چاپ و منتشر کنیم، آسیب جدی می‌بینیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *