۳۴۰۰ جعبه تخم نوغان در تربت حیدریه توزیع شد در حال حاضر بخش بایگ و روستای ملی بسک از توابع تربت‌حیدریه به عنوان پایتخت ابریشم ایران، ۷۰ درصد نیاز نخ ابریشم کشور را تولید می‌کنند

۳۴۰۰ جعبه تخم نوغان در تربت حیدریه توزیع شد

تربت‌حیدریه – ایرنا – فرماندار ویژه تربت‌حیدریه گفت: از مجموع ۱۲ هزار جعبه تخم نوغان در خراسان رضوی، سه هزار و ۴۰۰ جعبه به ابریشم کشان بخش بایگ این شهرستان اختصاص یافت که به مرور در حال توزیع است.

علی رستمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر از این تعداد، هزار و ۵۰۰ جعیه تخم نوغان بین هزار و ۷۰۰ بهره بردار توزیع شده است و در نظر است با برنامه‌ریزی صورت گرفته با دهیاری‌ها، بقیه  نیز به صورت رایگان در روستاهای هدف توزیع شود.

وی با بیان اینکه از هر جعبه تخم نوغان حدود ۴۰ کیلوگرم پیله تر برداشت می شود اظهار داشت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۳۶ تن پیله‌تر در شهرستان تربت‌حیدریه تولید و در اختیار کارگاه‌های ابریشم کشی قرار گیرد که از این حجم حدود ۲۷ تن نخ ابریشم تولید خواهد شد.

او افزود: در بخش بایگ و روستای بسک در نزدیکی آن بیش از  هزار و ۲۰۰ کارگاه ابریشم کشی فعال است که ۹۰ درصد مردم این منطقه با اشتغال در این حرفه، بیش از ۷۰ درصد نیاز ابریشم کشور را تولید می کنند.
فرماندار ویژه تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه هر کارگاه دست کم می‌تواند برای دو نفر شغل ایجاد کند، بر ضرورت حمایت از دست اندرکاران این هنر صنعت بومی و سنتی تاکید کرد و گفت: ابریشم کشی علاوه بر ظرفیت و مزیت خوبی که از نظر اقتصادی و اشتغال برای منطقه و استان دارد، می‌تواند به عنوان یک جاذبه کم نظیر گردشگری، سالانه بازدید کنندگان زیادی را از طریق تورهای گردشگری به منطقه بکشاند.
رستمی ادامه داد: بنا داریم با تمرکز شماری از کارگاه های ابریشم کشی در یک نقطه و ایجاد بازارچه ابریشم، در کنار کار ابریشم کشی، با فراهم کردن زمینه تولید محصولات ابریشمی، برای تولیدات فعالان این بخش ارزش افزوده نیز ایجاد کنیم.

در حال حاضر بخش بایگ و روستای ملی بسک از توابع تربت‌حیدریه به عنوان پایتخت ابریشم ایران، ۷۰ درصد نیاز نخ ابریشم کشور را تولید می‌کنند.

بخش بایگ در ۲۰ کیلومتری شمال‌غربی تربت‌حیدریه دارای هشت روستا، هزار و ۱۰۵ خانوار و نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *