عمارت فوق العاده زیبای قرائی روستای سعادت آباد این اثر معماری زیبا در سه طبقه بنا شده و دارای ۱۶ اتاق، شامل مهمانخانه، آشپزخانه و اتاق خواب می‌باشد طبقه همکف دارای یک سالن، یک راهرو بزرگ وپله‌ای برای رفتن به طبقات بالاتر احداث شده است

«عمارت محمدخان قرایی» نیازمند بازسازی است

رشتخوار

رشتخوار- رئیس شورای بخش مرکزی رشتخوار گفت: جاذبه های گردشگری روستای سعادت آباد رشتخوار از جمله مسجد تاریخی، حوض انبار و عمارت خان قرایی نیازمند توجه مسئولان میراث فرهنگی جهت بازسازی است.

به گزارش قدس انلاین  ، شجاع اسدی در بازید کارشناسان میراث فرهنگی این شهرستان از آثار تاریخی و گردشگری روستای سعادت آباد رشتخوار روز یکشنبه اظهار داشت: عمارت تاریخی «محمد خان قرایی» در روستای سعادت آباد نیز از جاذبه های این منطقه شمار می رود.

وی  گفت: این بنای زیبا و کهن یادگار سال ۱۲۹۵هجری شمسی و در روستای سعادت آباد شهرستان رشتخوار واقع شده است که به هنگام حضور مسوولان کشوری در این شهرستان، غالبا مورد بازدید قرار می‌گیرد.

به گفته وی عمارت مذکور با زیربنای۴۰۰ مترمربع در محوطه‌ای به مساحت۲۰ هزار مترمربع ساخته شده است و این اثر معماری زیبا در سه طبقه بنا شده و دارای ۱۶ اتاق، شامل مهمانخانه، آشپزخانه و اتاق خواب می‌باشد طبقه همکف دارای یک سالن، یک راهرو به عرض ۴ متر و طول ۲۵متر وپله‌ای برای رفتن به طبقات بالاتر احداث شده است.

اسدی گفت: کف عمارت سنگ فرش بوده و وجود درختان مرتفع و کهنسال واقع درمحوطه بیرونی آن، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

رییس شورای بخش مرکزی رشتخوار گفت: مصالح بکار رفته در این عمارت آجر، خشت و گل و آهک است که سقف طبقه اول این بنا خشتی، طبقه دوم چوبی و سومین طبقه نیز تخریب شده است.

اسدی خاطر نشان کرد:عمارت محمدخان قرایی درمسیر مرکز گردشگری گرماب که دارای جاذبه‌های طبیعی و زیارتی همچون «پیر یاهو» و آبشار و چشمه های آب سرد و گرم این روستا در ۲۵کیلومتری رشتخوار واقع شده است.

وی در ادامه افزود: روستای سعادت آباد از توابع شهرستان رشتخوار استان خراسان رضوی باجمعیتی بالغ بر ۷۰۰خانوار وحدود ۳هزارنفر که شغل اکثر مردم کشاورز و دامدار بوده ودر فاصله ۲۰کیلومتری شرق شهرستان رشتخوار قرار گدارد.

وی در خصوص مجموعه گردشگری پیر یاهو واقع در روستا سعادت آباد گفت: پیر یاهو با وسعتی حدوداً ۵ هکتار در۱۵کیلومتری روستای سعادت آباد از توابع شهرستان رشتخوار واقع شده است که  این مجموعه شامل مزار پیر یاهو، دره کوهستانی، چشمه آب سرد، چشمه آب گرم و آبشار می باشد.

 وی گفت: مزار پیر یاهو در حال حاضر به عنوان یک مکان مذهبی مورد توجه اهالی منطقه و شهرهای اطراف آن  می باشدکه این مجموعه به عنوان یک مکان گردشگری که این مجموعه شامل یک دره کوهستانی، چشمه آب گرم، آب سرد، چندین چشمه، آبشار و مزار پیر یاهو است.

اسدی  خاطر نشان کرد:چشمه آب گرم به یک استخر سرپوشیده کوچک هدایت می شود و بنابر خاصیت درمانی آب گرم آن، گردشگران خاص خود را دارد.

وی ادامه داد :مزار پیر یاهو در واقع اصلی ترین قسمت جاذبه این مجموعه می باشد که  زائران این مزار که بسیار نیز به آن اعتقاد دارند برای حاجات و خواسته های خود و یا به قصد دریافت معنوی از دور و نزدیک به این مکان می آیند.

رشتخوار دارای ۳۰۰ اثر تاریخی و گردشگری دارد که ۲۵ اثر آن در فهرست آثار ملی قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *