نگرانی دانشگاه‌های بزرگ از کاهش شتاب علمی بر اثر کرونا: برگزاری بسیاری از برنامه‌ها به صورت مجازی و دور بودن دانشجویان از دانشگاه آثار مناسبی بر روحیه آن‌ها و حتی استادان ندارد از طرفی باعث می‌شود دانشجویان آنطور که باید در زمینه بروز توانمندی‌های خود موفق نباشند و بالطبع نتایج آن در شرایط کلی بر دانشگاه نیز تأثیر می‌گذارد.

روسای دانشگاه‌ها در ترم جدید کرونایی نسبت به انتشار ویروس در فضاهای اشتراکی دانشگاه، وضعیت اینترنت آموزش مجازی، کاهش دانشجویان خارجی و افت فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی ابراز نگرانی کردند.

به گزارش مهر، دکتراحمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بااشاره به این که بودجه یکی از مهمترین دغدغه‌های دانشگاه در شرایط کنونی است گفت: واقعیت این است که تورم سال جاری در مقایسه با سال ۹۸، عدد و رقم بالایی است؛ تا حدی که برخی هزینه‌های ما اکنون حتی به بیش از ۲برابر افزایش یافته است.

معتمدی ادامه داد: در مقابل، از طرفی برخی درآمدهای ما از قبیل آزمایشگاهی، خدماتی و …با کاهش مواجه شده و از سوی دیگر، افزایش ۴۰درصدی حقوق‌ها را داشته‌ایم که البته منابع آن هنوز از جانب سازمان برنامه تأمین نشده است، لذا سال ۹۹، سال سختی از لحاظ بودجه‌ای است و درخواستمان این است که مسئولان مساعدت کنند تا بتوانیم امسال را به پایان برسانیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه گذشته از بحث بودجه و منابع مالی، عدم حضور دانشجویان و کاهش حضور استادان در دانشگاه و نیز نیمه تعطیل شدن دانشگاه‌ها، یکی از نگرانی‌ها جدی ما است، گفت: اعتقاد ما بر این است که این موارد، در میان مدت و درازمدت قطعاً لطمات سنگینی به فعالیت‌های دانشگاه وارد خواهد کرد.

دکتر محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم عدم همزمانی آغاز سال تحصیلی برای همه دانشجویان و بهم ریختگی در تقویم آموزشی را مهمترین دغدغه پیش روی دانشگاه عنوان کرد و گفت: بخشی از دانشجویان، ورودی ۹۸و ماقبل آن هستند که دروس و ترم تحصیلی شأن عمدتاً ۲۹شهریور آغاز خواهد شد. در مقابل بنا به گفته رئیس سازمان سنجش قرار است اسامی دانشجویان جدید در تمامی مقاطع اواخر مهرماه اعلام شود. لذا عملاً نیمسال تحصیلی گروه دوم دانشجویان (جدیدالوردها) احتمالاً هفته اول آبان شروع خواهد شد. این موضوع، دغدغه‌ای است که تقویم آموزشی ما را با مشکل روبرو می‌کند. وی دسترسی دانشجویان به اینترنت ارزان قیمت و پرسرعت را به عنوان یک اصل بسیار مهم درآموزش مجازی مطرح کرد و گفت: در شرایط کنونی، برای حفظ حداکثری کیفیت آموزش، فراهم ساختن امکان برخورداری دانشجویان از اینترنت ارزان و سریع، یک رکن و الزام اساسی است که امیدوارم دولت چاره اندیشی کند.

فتوحی در ادامه خاطرنشان کرد: دغدغه بسیار جدی ما در خصوص خوابگاه‌ها، فضاهای مشاع و مشترک است. هرچند ما در نظر داریم اتاق‌ها یک یا ۲نفره باشد، ولی استفاده مشترک از برخی فضاها، ممکن است درخصوص انتشار ویروس کرونا مشکل ساز شود .

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران هم تأثیرات کرونا بر بخش آموزشی دانشگاه‌ها را بزرگترین چالش و دغدغه دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: فرض ما بر این بوده که دانشگاه به شکل حضوری پذیرای دانشجویان و استادان باشد و امکانات آزمایشگاهی و خوابگاهی در اختیار آموزش و پژوهش قرار بگیرد؛ این در حالی است که کرونا باعث شد کلاس‌ها غیر حضوری شود . رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: چالش اصلی ما بحث دانشجویان خارجی است چرا که دانشگاه تهران بر فعالیت‌های بین‌المللی خود تکیه دارد و در شرایط کنونی پذیرش دانشجوی خارجی و ارتباط با دانشجویان خارجی که هم اکنون در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، قدری متزلزل شده است.

دکتر جبار علی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران هم تحت الشعاع قرار گرفتن فعالیت پژوهشی اعضای هیأت علمی و فعالان حوزه صنعت دارای قرارداد را یکی دیگر از چالش‌های موجود دانشگاه در ترم آتی عنوان کرد و افزود: دوره آموزش مجازی تا حد قابل تأملی از نیروی بالقوه خود؛ یعنی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی محروم شده و این طبیعتاً می‌تواند افت محسوسی را در وضعیت قراردادهای صنعتی و فعالیت‌های پژوهشی، به دنبال داشته باشد.

دکتر محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس هم بر این باور است که برگزاری بسیاری از برنامه‌ها به صورت مجازی و دور بودن دانشجویان از دانشگاه آثار مناسبی بر روحیه آن‌ها و حتی استادان ندارد. از طرفی باعث می‌شود دانشجویان آنطور که باید در زمینه بروز توانمندی‌های خود موفق نباشند و بالطبع نتایج آن در شرایط کلی بر دانشگاه نیز تأثیر می‌گذارد.

دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد نیز در این رابطه به مهر گفت: یک خطر بسیار جدی که همه دانشگاه‌ها، به خصوص دانشگاه‌های دولتی را تهدید می‌کند، این است که به علت کرونا، تحقیقات در حال رخت بربستن از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تجربی است؛ این خیلی خطرناک است، ما با سیستم آزمایشگاه در محل، می‌خواهیم از برگزاری دروس آزمایشگاهی حمایت کنیم.

به گزارش مهر، در ترم جدید آنچه بیش از همه اهمیت دارد، تأمین سلامت دانشجویان در صورت حضور آن‌ها در دانشگاه و خوابگاه‌هاست اما پس از آن باید مراقب به خطر افتادن پروژه‌های ارتباط با صنعت، فعالیت‌های پژوهشی، شتاب علمی و …نیز بود چرا که تأثیر گذاری این عوامل در طول ماه‌ها و سال‌های آینده بیشتر خود را نشان می‌دهند و کاهش درآمدزایی، افت رتبه‌های علمی در سطح بین المللی و… را به دنبال خواهند داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *