«پرستاران، بی‌حقوق»در اوج موج سوم کرونا: ایرج حریرچی،معاون کل وزارت بهداشت گفته است: «از اینکه کارکنان بهداشتی ما سه تا چهار ماه است کارانه، اضافه‌کار و حتی حقوقشان را که کمتر از حداقل حقوق وزارت کار (حدود یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان) است، دریافت نکرده‌اند، روسیاهیم!.او خطر کمبود توان پرستاران را بزرگترین خطر در مواجهه به موج سوم کرونا دانست

آرمان ملی: روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کروناویروس در کشور، بار دیگر با افزایش چشمگیری همراه شده و پس از ده‌ها روز، آمار مرگ و میر بار دیگر به بیش از ۲۰۰ نفر در یک روز رسید. همزمان بسیاری از مسئولان استانی از روند افزایش تعداد مبتلایان در شهرهایشان ابراز نگرانی شدید می‌کنند و فیلم‌هایی که از سوی مردم از مراکز درمانی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که تخت‌های بیمارستانی و اورژانسی پر شده و بیمارستان‌ها در استان‌های کشور امکان پذیرش بیمار جدید مبتلا به کرونا را ندارند. در این بین ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفته است: «از اینکه کارکنان بهداشتی ما سه تا چهار ماه است کارانه، اضافه‌کار و حتی حقوقشان را که کمتر از حداقل حقوق وزارت کار (حدود یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان) است، دریافت نکرده‌اند، روسیاهیم!. او خطر کمبود توان پرستاران را بزرگترین خطر در مواجهه به موج سوم کرونا دانست. آمارهای وزارت بهداشت نیز این امر را تایید می‌کند و طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، از پنج شنبه (۳ مهر) تا جمعه (۴ مهر ۹۹) ۲۰۷ بیمار مبتلا به کرونا جانشان را از دست داده‌اند و ۴۰۲۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید بیماری، تحت مراقبت قرار دارند. در همین مدت ۳۵۶۳ بیمار جدید در کشور شناسایی شد و با احتساب این آمارها، تاکنون ۴۳۹‌هزار و ۸۸۲ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و ۲۵‌هزار و ۲۲۲ نفر جانشان را از دست داده‌اند. طبق اعلام وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. در این شرایط بسیاری از مقامات استانی از وخامت اوضاع شهرهایشان سخن می‌گویند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از افزایش تعداد مرگ و میر در تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: «تعداد فوتی‌های کرونا در تهران پیش از این تا بیش از صد نفر در روز بالا رفت و مجددا نزولی شد و به تعداد ۴۹ نفر رسید، اما مجدد این آمار افزایش یافته و به ۷۰ نفر رسیده است.

تهران، تنها قربانی کرونا نیست

همزمان با صحبت‌های محسن هاشمی، مقام‌های بهداشت و درمان استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم، خوزستان، هرمزگان با اعلام تداوم روند افزایش نگران‌کننده تعداد بیماران روزانه و افزایش شمار جان‌باختگان بر اثر کرونا، وضعیت را «بسیار خطرناک» عنوان کردند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از افزایش شمار جان‌باختگان کرونا در این استان خبر داد و گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته از پنج شنبه (۳ مهر) تا جمعه (۴ مهر ۹۹) ۲۸ نفر در مراکز درمانی اصفهان بر اثر کرونا جان‌باختند. به گفته آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از ‌هزار و ۳۳۰ بیمار مبتلا به کرونای که در مراکز درمانی بستری هستند ۲۱۲ نفر وضعیت وخیم‌تری داشته و در آی‌سی‌یو بستری شده‌اند. این درحالی است که بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از احتمال اعلام شرایط بحران در اصفهان خبر داده است. در عین حال محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت که یک‌هزار نفر به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی بستری هستند و فقط از چهارشنبه تا پنج شنبه ۴۰۰ بیمار جدید بر شمار مبتلایان به کرونا در این استان افزوده شده و ۱۷ نفر جان خود بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند. مدیران بهداشت و درمان آذربایجان غربی نیز از افزایش نگران‌کننده تعداد مبتلایان به بیماری کرونا به‌ویژه ارومیه خبر دادند.

ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده است

جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: «ظرفیت همه بیمارستان‌های درگیر کرونا در ارومیه به‌عنوان مرکز استان تکمیل شده که این امر، وضع بسیار خطرناکی است.» او تاکید کرد که کرونا در ارومیه به یک بحران تبدیل شده و تعداد افراد بستری به سرعت در حال افزایش است و افزود که هم‌اکنون بیمارستان‌های طالقانی، مطهری، خمینی و امام رضا در ارومیه درگیر بیماری کرونا هستند. در خوزستان نیز، فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نسبت به روند افزایشی و نگران‌کننده ابتلا به کرونا هشدار داد و گفت: «دانشگاه علوم پزشکی با توجه به این وضعیت اعلام می‌کند که استان در وضعیت هشدار قرار گرفته است».در قم، محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت که تا عصر پنج‌شنبه (۳ مهر) ۷۷۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز مختلف درمانی قم بستری هستند و وضعیت جسمانی ۱۱۵ نفر از آنها وخیم است. در یک روز، دست‌کم ۱۱ نفر که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود، جان‌باختند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *