سرانجام تهران تعطیل شد:استانداری تهران اعلام کرد که از ۱۲ تا ۱۸ مهر، فعالیت مراکز آموزشی، مساجد، تالارها، کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها را ممنوع می‌کند. مطابق ابلاغیه استانداری تهران همه دستگاه‌های اجرائی ملی، استانی و نهادهای عمومی غیردولتی موظف شده‌اند که برای اعمال ممنوعیت‌ها همکاری کنند. علاوه بر تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و علمی هم ممنوع شده است

آرمان ملی- رها معیری: روند ابتلا به کووید- ۱۹ در تهران به اندازه ای افزایش یافته که کارشناسان وضعیت پایتخت را با جمعیت ۸.۵ میلیون نفر فوق قرمز اعلام می‌کنند. بعد از هشدار چندین مسئول و رئیس بیمارستان‌های تهران مبنی بر اینکه تمام بیمارستان‌های پایتخت پر شده‌اند و ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی و غیر کرونایی را ندارند، روز گذشته استانداری با پیشنهاد فرمانده مقابله با کرونا در استان تهران موافقت کرد و برای یک هفته برخی از صنوف و مراکز را تعطیل نمود. این دستور استانداری بر اساس وضعیت ۱۰ روز گذشته تهران اعمال شده است که بیش از چهار هزار مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها و همچنین بیش از ۱۰ هزار مراجعه به مراکز «جامع سلامت» صورت گرفته است. پس از اینکه علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، روز گذشته طی نامه‌ای، به استاندار تهران، خواستار اخذ تصمیمات قاطع مبنی بر اعمال محدودیت و تعطیلی یک هفته ای در سطح استان تهران برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا شد، استانداری تهران اعلام کرد که از ۱۲ تا ۱۸ مهر، فعالیت مراکز آموزشی، مساجد، تالارها، کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها را ممنوع می‌کند. مطابق ابلاغیه استانداری تهران همه دستگاه‌های اجرائی ملی، استانی و نهادهای عمومی غیردولتی موظف شده‌اند که برای اعمال ممنوعیت‌ها همکاری کنند. علاوه بر تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و علمی هم ممنوع شده است. سینماها، سالن‌های تئاتر، موزه‌ها و باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه هم تعطیل می‌شوند. گزارشات وزارت بهداشت حاکی از کم شدن نسبی میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای عمومی است و روز گذشته رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بر لزوم برخورد با متخلفان کرونا تاکید کرده و گفته است: «همه کادر اداری ما در کشور چه عمومی دولتی چه عمومی غیردولتی و نیز همه کسانی که کسب‌وکار در دست دارند، اگر خودشان رعایت نکردند باید با او برخورد شود ، اصنافی هم که به مردم خدمات می‌دهند خودشان باید رعایت کنند و اگر که رعایت نشود تذکر و در نهایت پلمب را در نظر داریم که در تهران شدیدتر انجام خواهد شد». همزمان سردار حسن رحیمی، رئیس پلیس پایتخت از مردم خواست هرگونه عدم رعایت پروتکل‌ها و مقررات بهداشتی از سوی صنوف را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

در همین حال مطابق آخرین گزارش وزارت بهداشت، ۳۵۲۳ مورد جدید کووید-۱۹ از جمعه (۱۱ مهر) تا شنبه (۱۲ مهر ۹۹) در کشور شناسایی شدند که از این تعداد، یکهزار و ۴۰۱ تن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند. همچنین در این مدت ۱۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و با احتساب این آمار، تاکنون در کشور ۴۶۸ هزار و ۱۱۹ نفر به کرونا مبتلا شده و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۶ هزار و ۷۴۶ نفر رسید. همچنین ۴۱۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. و فقط استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار هستند.

بیماران کرونا در تهران ردیابی می‌شوند؟

اگرچه در روزهای ابتدایی ورود ویروس کرونا به ایران تأکید فراوانی بر بحث قرنطینه و ردیابی بیماران وجود داشت؛ اما با گذشت زمان و افزایش مبتلایان این موضوع به فراموشی سپرده شد یا کمتر بررسی جدی شد. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران دیروز دراین‌باره هشدار داد و از احتمال وقوع موج بزرگ کرونا در پایتخت خبر داد. «رضا کرمی‌محمدی» که با ایلنا سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا تغییری در غربالگری افراد انجام شده است یا نه، گفت: «در مسأله غربالگری هیچ تغییری ایجاد نشده است و شهرداری نیز اقدامات خود را در این زمینه انجام می‌دهد. اکنون در مسأله دفن پسماند اقدامات بهتر و باکیفیت‌تر از قبل انجام می‌شود و اگر لازم باشد، امکان تشدید این اقدامات وجود دارد، البته این بستگی به درخواست ستاد مبارزه با کرونا دارد». کرمی‌محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا ردیابی بیماران کرونایی که فرمانده ستاد کرونای شهر تهران به آن اشاره کردند، با همکاری شهرداری تهران بوده و چرا شهرداری که در هفته‌های اول شیوع کرونا درباره آن اقدام کرد، این فرایند را متوقف کرده است؟ گفت: «دو ردیابی در دوره اول شیوع کرونا انجام شد که یکی از آنها از طرف وزارت ارتباطات و در سطح کشور انجام شد و دیگری در سطح شهرداری و از طریق افرادی که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کرده بودند، صورت گرفت. این پتانسیل هنوز هم وجود دارد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که همه شهروندان در این سامانه عضو نیستند». او در پاسخ به این پرسش که اجرای ردیابی چه کمکی در روند مقابله با کرونا دارد، گفت: «این اقدام مقدمات و مؤخراتی دارد که باید با هم انجام شود. ردیابی بیمار اقدامی است که می‌تواند به شناسایی محل‌های احتمالی ابتلای دیگر افراد کمک کند. در نتیجه باید بتوانیم بیمار را ردیابی کنیم؛ چرا‌که ممکن است بیماری از بیمارستان مرخص شده یا اصلا در بیمارستان پذیرش نشده باشد؛ در‌عین‌حال به داروخانه‌های مختلف برای تهیه دارو مراجعه کند و کسی هم متوجه نشود، درنتیجه این قبیل موارد را باید ردیابی کرد؛ اما بعید می‌دانم اکنون در حال اقدام باشد».

اعمال مجازات‌های تخلف کارمندان

حالا با شدت‌گرفتن آمار جان‌باختگان و مبتلایان موج جدید، به نظر می‌آید تلاش‌ها برای مقابله با افراد بی‌تفاوت بالا گرفته و ممکن است در روزهای آینده عملی شود. دراین‌باره دیروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌منظور تسریع در فرآیند بررسی و اعمال مجازات‌های مربوط به تخلفات اداری کارمندان در ایام شیوع بیماری کرونا، اعمال مجازات‌های بندهایی از قانون را به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های تابعه اعلام کرد. در متن نامه سعید نمکی آمده است: «در اجرای جزء الف بند (۱) مصوبات سی‌و‌سومین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و بند (۲) بخش‌نامه به شماره ۲۹۰۸۲۳ مورخ ۵/۶/۱۳۸۸ معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و در راستای مفاد ماده (۱۲) قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و به‌منظور تسریع در فرایند بررسی و اعمال مجازات‌های مربوط به تخلفات اداری کارمندان در ایام شیوع بیماری کرونا، به این وسیله اعمال مجازات‌های بندهای «الف» (اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی) و «ب» (توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی) ماده ۹ قانون مذکور به جناب‌عالی تفویض می‌شود». خلاصه این نامه همان تأکید بر ضرورت تنبیه افراد متخلف و بی‌توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *