جشن بیعت با چاشنی کرونا!عصر‌پنجم آبان از ساعت ۱۴ تا ۱۷ به مناسبت نهم ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) مراسم جشنی در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد برگزار شد. سخنران مراسم علی‌اکبر رائفی‌پور بود و برخی مداحان و ذاکران سرشناس اهل‌بیت (ع) نیز در این جشن به اجرای برنامه پرداختند

آرمان ملی: هنوز چالش‌های برگزاری مراسم خاکسپاری استاد شجریان تمام نشده بود که چالشی دیگر در مشهد خبرساز شد. برگزاری جشن بیعت در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد عجیب بود؛ مراسمی که با استقبال زیاد مردم مواجه شد و از تصاویر منتشرشده مشخص است که سکوهای ورزشگاه مملو از جمعیت است. عصر‌پنجم آبان از ساعت ۱۴ تا ۱۷ به مناسبت نهم ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) مراسم جشنی در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد برگزار شد. سخنران مراسم علی‌اکبر رائفی‌پور بود و برخی مداحان و ذاکران سرشناس اهل‌بیت (ع) نیز در این جشن به اجرای برنامه پرداختند. در بخشی از اعلان‌های این مراسم در فضای مجازی ذکر شده بود: «آماده‌ایم با حضور باشکوه در اجتماع مردمی عید بیعت با امام عصر(عج)، یاری‌اش کنیم، با او تجدیدبیعت نموده و همدل و هم‌صدا از او بخواهیم تا به نجات جهان برخیزد.»

کی مجوز داد؟

برگزاری این جشن در این ابعاد قطعا نیازمند مجوز از نهادهای ذیربط در مشهد مانند شهرداری، فرمانداری و استانداری و ستاد کنترل بحران کرونا در استان خراسان رضوی است. تبلیغات برگزاری این جشن با لوگوی شهرداری مشهد بوده، اما این نهاد نقش‌آفرینی در جشن را کتمان می‌کند. شهرداری مشهد تاکید کرد که «این نهاد در برگزاری جشن مردمی عید بیعت در ورزشگاه امام‌رضا (ع) هیچ نقشی نداشته و از لوگوی شهرداری سوءاستفاده شده است». این اطلاعیه می‌افزاید:«از آنجا که این شهرداری در جریان برگزاری چنین مراسمی نبوده و نیست و برای استفاده از لوگوی سازمانی نیز هیچ‌گونه هماهنگی صورت نپذیرفته است، حق پیگرد قانونی سوءاستفاده‌کنندگان برای شهرداری مشهد محفوظ است.» رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در توئیتی در واکنش به این اتفاق نوشت: هیچ مجوزی از ناحیه وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع و مراسم عمومی تحت‌عنوان بیعت یا… (آن هم تنها ۴۸ساعت بعد از رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری در مقابله با کرونا) برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است مسئولان فرمانداری مشهد اعلام کردند برای برگزاری این جشن مجوزی از این نهاد دریافت نشده است و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی و شورای هیات‌های مذهبی مشهد به‌عنوان برگزارکننده مجوزهای لازم را از مراجع بهداشتی مشهد دریافت کرده‌اند. مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به ایرنا گفت: برای برگزاری تجمع در دوره کرونا باید مجوز بهداشتی دریافت کرد. ظاهرا جشن مشهد توسط سازمان تبلیغات برنامه‌ریزی و اجرا شده بود. رئیس اداره تبلیغات مشهد گفت: «این جشن باشکوه در فضای باز و با رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد و طی هماهنگی با مرکز بهداشت مشهد و به‌صورت شفاهی مجوز برگزاری آن اخذ شده است. نکته قابل تامل آنجاست که بتول گندومی، عضو شورای شهر مشهد در همین رابطه گفت این مراسم مجوز نداشته و خودسرانه برگزار شده است.

واکنش وزیر بهداشت چه خواهد بود؟

دقیقا یک هفته پیش، ۲۹مهرماه وزیر بهداشت از نبود همکاری برای مدیریت کرونا ابراز گلایه تند و جدی کرده بود. سعید نمکی در بخشی از انتقاداتش گفته بود، اگر روزی قرار باشد که عدم توفیق در مدیریت اپیدمی را به حساب وزارت بهداشت بنویسند، دهانم باز خواهد شد و خواهم گفت که چه کسانی چه کردند. به عنوان وزیر بهداشت به‌تنهایی نمی‌توانم این وضعیت را جمع کنم. او با مقایسه قدرت وزیر بهداشت در ایران و سایر کشورها گفته بود: کجای دنیا وزیر بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان دارند التماس می‌کنند. در کشورهایی که در جمع کردن اپیدمی توفیق حاصل کردند، وزیر بهداشت می‌نویسد و می‌خواهد و همه مکلف به اجرا هستند. اینجا وزیر بهداشت تمنا می‌کند، خواهش می‌کند و زانو می‌زند، اما کسی گوش نمی‌دهد. کدام یک از اتوبوس‌های ما منطبق با اصول پروتکل‌های بهداشتی است؟ چند نفر را به خاطرماسک نزدن جریمه کردند؟ حالا و با برگزاری این مراسم شاید باید منتظر موج جدیدی از انتقادات وزیر بهداشت باشیم.

فقط می‌توانم بگویم که متاسفم!

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری جشن بیعت و تجمع در شهر مشهد گفت: از مردم و مسئولان تعجب می‌کنم که بعد از این همه مدت چرا اجازه می‌دهند که چنین اتفاقاتی رخ دهد؟ گویا برخی هنوز باور ندارند که این بیماری به صورت وحشتناک در کشور زیاد شده است و نباید اجازه برگزاری تجمعات را داد. فقط می‌توان متاسف بود. محرز با ابراز تاسف نسبت به برگزاری این مراسم گفت: فقط می‌توانم بگویم که متاسفم! کسانی که چنین تجمعی را در مشهد ایجاد کردند مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

واکنش رائفی‌پور به انتقادات

رائفی‌پور سخنران مراسم بیعت بود و پس از حواشی ایجادشده در رشته توئیتی به انتقادات واکنش نشان داد. او نوشت: «‌‎هیات مذهبی مجتمع امیرالمومنینِ مشهد پس از اخذ مجوزهای لازم و ارسال آنها برای بنده، از حقیر برای سخنرانی در مراسم ‎#عیدبیعت امسال رسما دعوت نمود. با توجه به روال بودن برگزاری مراسمات مذهبی در ورزشگاه امام رضا (ع)، اخذ مجوزهای قانونی و شرط بنده مبنی بر رعایت پروتکل‌ها پذیرفتم. ‏به غیر از بنده، از آقایان محمد طاهری، احمد واعظی، صابر خراسانی، حسین طاهری و سید مهدی تحویلدار نیز دعوت شده بود. به‌راستی چرا این جماعت فقط روی سخنران مراسم تمرکز کرده‌اند؟ به فرض صحت ادعای منتقدان، مسئولان برگزارکننده باید پاسخگو باشند یا بنده؟ در ضمن گفتنی است موسسه مصاف ‏تمامی مراسمات خود از جمله برنامه اصلی که هرساله در میدان امام‌حسین (ع) تهران برگزار می‌شد را به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو کرد. گفتنی است بنابر اعلام مسئولان ورزشگاه نیز مراسمات عزاداری ماه محرم مشهد به همین شیوه در ورزشگاه امام‌رضا(ع) برگزار شده بود. متوجه نمی‌شوم منتقدان محترم دقیقا انتظار دارند بنده چه اقدامی می‌کردم؟ ‏بلافاصله پس از مراسم، تصاویری مغرضانه از زوایای افقی (که فهم آن فقط پر ارزنی شعور و سواد رسانه‌ای نیاز دارد) برای القای عدم رعایت پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی در رسانه‌های لیبرال انتشار یافت که با توجه به شناختی که از میزان خباثت این جماعت سراغ داریم امری طبیعی است.» وی سپس این سوالات را مطرح کرد: «۱- به فرض صحت ادعای منتقدان، چرا فقط سخنران مراسم که او هم یکی از مدعوین بوده هدف شماست؟ ۲- چرا در مراسم تشییع شجریان که از قضا در همین شهر برگزار و فاتحه تمام پروتکل‌های بهداشتی خوانده شد این جماعت لال بودند؟ در مترو و اتوبوس‌ها خبری نیست؟ یک‌شبه نگران مردم شدید؟ ‏۳- اما چرا برخی انقلابی‌ها ناجوانمردانه با این جریان همراه شدند؟ همراهی با اینها به درک، چرا دوشادوش رسانه‌های ملکه انگلیس و عربستان قرار گرفته‌اید؟ آیا نمی‌دانید اساسا مشکل این جماعت برگزاری مراسمات باشکوه مذهبی است؟ حقد و کینه از رائفی‌پور دارید؟ سرتان سلامت! اما به چه قیمتی؟ ‏مگر نمی‌بینید؟ هرسال بهانه‌ای را برای به حاشیه بردن مراسم تجدیدبیعت با امام زمان‌(عج) قرار می‌دهند؟ مگر درباره مراسم سال گذشته نگفتند رائفی‌پور میتینگ ورود به بهارستان راه انداخته است؟ مگر نمی‌بینید از رونق گرفتن ‎#عیدبیعت و به حاشیه رفتن مراسم بدعت‌آمیز نهم ربیع آتش گرفته‌اند؟ ‏در مظلومیت مولایمان همین بس که مبتلای امثال من و شماست. اگر فکر کرده‌اید در مارپیچ سکوت فرومی‌روم و این حملات، توهین‌ها، تمسخرها و… ذره‌ای در اراده بنده خللی ایجاد می‌کند زهی خیال باطل… تنها تاثیرش این است که مصمم‌تر شوم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *