عمارت تاریخی امیراقتدار تخریب می‌شود؟ | از مخالفت میراث تا رای دیوان عدالت و واکنش شهرداری مجموعه باغ و خانه امیراقتدار در چهارراه عزیزخان (خیابان حافظ فعلی)، کوچه اقتدار، پلاک ۶ واقع شده است. معبر شمالی آن به یاد امیر، خیابان امیری و معبر جنوبی نیز به نام اقتدار نام‌گذاری شده است که هنوز هر دو نام بر گذرها باقی مانده است. قسمت فضای سبز و باغ این عمارت در دوران پهلوی دوم ساختمان بهداری ارتش شد و بخشی کوچکی از شرق این باغ-عمارت بزرگ، به چاپخانه بانک تهران تبدیل شد.

شهردار منطقه ۱۱ تهران نسبت به برخی اخبار درباره تخریب باغ-عمارت تاریخی امیراقتدار در خیابان حافظ واکنش نشان داد.

عمارت امیراقتدار

به گزارش همشهری آنلاین، طی روزهای گذشته در خبری عنوان شده بود که آخرین بخش از باقی‌مانده عمارت امیر اقتدار (امیرلشکر محمود خان انصاری ملقب به امیراقتدار، نظامی و دولتمرد دوره قاجار و پهلوی) که بعدها پسرش سرلشکر محمدولی انصاری (وزیر راه و ترابری دوران پهلوی دوم) در آن اسکان داشت، تا چند روز دیگر با رای دیوان عدالت اداری تخریب می‌شود.

نصراله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ تهران در واکنش به خبر تخریب عمارت امیر اقتدار، گفت: به منظور حفظ بنای تاریخی امیر اقتدار که در خیابان حافظ واقع شده است، در حال مذاکره با مالک این بنا هستیم تا مشاغل مورد تأیید میراث فرهنگی در این مکان ایجاد شود.

آبادیان با اشاره به این که هنوز تقاضایی برای صدور پروانه ساختمانی انجام نشده است، تصریح کرد: اما با این حال وقتی که حکم تخریب این عمارت مطرح شد، شهرداری ناحیه و منطقه از مالک دعوت کردند تا درباره حفظ و نگهداری این مجموعه مذاکراتی انجام شود و امیدواریم این مذاکرات به جمع‌بندی نهایی برسد.

آبادیان افزود: با توجه به رای دیوان عدالت اداری، شهرداری منطقه موظف است نسبت به صدور پروانه اقدام کند. ضمن این که در سال ۱۳۹۴ که از سازمان میراث فرهنگی استعلام شده بود، این سازمان اعلام کرد که با توجه به ارزش ساختمان، تخریب و نوسازی آن مقدور نیست اما مالک به دیوان عدالت اداری شکایت و دیوان بر اساس آن، رای صادر کرده که با توجه به اینکه مالکان از حقوق مالکانه برخوردار هستند لذا صدور پروانه الزامی است.

وی افزود: علاوه بر این اگر آرای دیوان عدالت اداری انجام نشود، تخلف محسوب می‌شود. با این همه اما پیگیر هستیم تا مالک را به مذاکره دعوت کنیم و بعد از تشکیل جلسات، امیدواریم به نتایج خوبی درباره حفظ این عمارت تاریخی برسیم.

شهردار منطقه ۱۱ تهران یادآور شد: مکانی که این عمارت در آن واقع شده، قابلیت تبدیل به مجموع تجاری را دارد، و با توجه به همین موضوع قرار است به مالک پیشنهاد شود که در راستای حفظ مشاغلی که مدنظر و مورد تایید میراث فرهنگی است از جمله فروشگاه‌های صنایع دستی و سایر مشاغل این چنینی، اقدام کند و با توجه به این که قوانین و ضوابط و مقرراتی داریم که استفاده به صورت مشاغل مورد تایید میراث فرهنگی بدون پرداخت هزینه و عوارض است، امیدواریم مالک برای حفظ این عمارت متقاعد شود که این مساله هم به نفع مالک است و هم به نفع شهر.

مجموعه باغ و خانه امیراقتدار در چهارراه عزیزخان (خیابان حافظ فعلی)، کوچه اقتدار، پلاک ۶ واقع شده است. معبر شمالی آن به یاد امیر، خیابان امیری و معبر جنوبی نیز به نام اقتدار نام‌گذاری شده است که هنوز هر دو نام بر گذرها باقی مانده است. قسمت فضای سبز و باغ این عمارت در دوران پهلوی دوم ساختمان بهداری ارتش شد و بخشی کوچکی از شرق این باغ-عمارت بزرگ، به چاپخانه بانک تهران تبدیل شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *