هشدار گروه بین‌المللی بحران درباره جنگ داخلی در آمریکا پس از انتخابات :کشوری غوطه ور در سلاح گرم؛ جایی که تعداد قتل‌های سالانه آن با سلاح گرم با هیچ یک از کشورهای با درآمد بالا قابل مقایسه نیست. در چنین شرایطی خودروهای حامل هواداران رئیس‌جمهور آمریکا به اتوبوس کارزار انتخاباتی رقیب دموکرات او در تگزاس یورش بردند. خودروهای هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با حمله به اتوبوس حامل حامیان «جو‌بایدن» نامزد دموکرات انتخابات آمریکا، مانع از برگزاری کارزار انتخاباتی آن‌ها در ایالت تگزاس شدند

 

 

سرویس خارجی: گروه بین‌المللی بحران در گزارشی ضمن ابراز نگرانی از احتمال بروز خشونت پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا اعلام کرد: آمریکایی‌ها از روز ۳نوامبر(۱۳ آبان) و وقایع پس از آن هراس دارند زیرا یک نتیجه مناقشه برانگیز و غیرقطعی این انتخابات می‌تواند به ماه‌ها بلاتکلیفی و تنش و درگیری و جنگ داخلی در این کشور منجر شود.

گروه بین المللی بحران افزود، در حالیکه آمریکایی‌ها امیدوار هستند یک انتخابات پاک و منظم و با حداقل آشفتگی برگزار شود، با این وجود از رویدادهای پس از آن هراس و وحشت دارند. در واقع دلیل این بیم و هراس، بسیاری از عوامل خطر مرتبط با خشونت در دموکراسی‌های جوان و کم قدرت است که در حال حاضر در آمریکا دیده می‌شود. در واقع انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده مانند هیچ یک از انتخابات‌های دیگر در این کشور نیست. یکی از تفاوت‌های انتخابات پیش رو با انتخابات سالهای پیش در آمریکا این است که مردم این کشور هرگز با این چشم‌انداز واقع گرایانه که رییس جمهوری نتیجه را رد کند روبرو نشده بودند و به ندرت تقسیم بندی‌های حزبی منجر به درگیری مسلحانه شده است.

گروه بین المللی بحران افزود که این گروه ماموریت دارد هرجا اختلافات خشونت‌آمیز به وجود آید، به آن پایان داده و از آن جلوگیری کند و آن‌ها را کاهش دهد. این گروه افزود: اما خطری که از همه بیشتر حس می‌شود، این است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا همچنان اصرار دارد که تقلب در انتخابات تنها راهی است که می‌تواند سبب شکست وی در انتخابات شود هرچند در عین حال از طرفداران خود خواسته از خشونت پرهیز کنند. به عبارتی اگر بخواهیم به آمریکا نگاهی کلی بیندازیم، کشوری می‌بینیم که هنوز میراث دار برده‌داری، جنگ داخلی، تبعیض نژادی، اختلافات کارگری و پاکسازی‌های قومی است، کشوری غوطه ور در سلاح گرم؛ جایی که تعداد قتل‌های سالانه آن با سلاح گرم با هیچ یک از کشورهای با درآمد بالا قابل مقایسه نیست. در چنین شرایطی خودروهای حامل هواداران رئیس‌جمهور آمریکا به اتوبوس کارزار انتخاباتی رقیب دموکرات او در تگزاس یورش بردند. خودروهای هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با حمله به اتوبوس حامل حامیان «جو‌بایدن» نامزد دموکرات انتخابات آمریکا، مانع از برگزاری کارزار انتخاباتی آن‌ها در ایالت تگزاس شدند. هواداران بایدن در تگزاس، به دلیل تهدیدهای حامیان ترامپ مجبور شدند کارزار انتخاباتی خود در این ایالت را لغو کنند.

از طرفی در حالی که مشاوران ارشد کاخ سفید اعتراف کرده‌اند دیگر امیدی به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ندارند، ایالات مختلف آمریکا برای مقابله با آشو‌ب‌های پساانتخاباتی آماده می‌شوند. روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش داد که یک منبع در کاخ سفید از ناامیدی کارکنان کاخ سفید از پیروزی ترامپ در انتخابات سخن به میان آورده و گفته که اغلب افراد در کاخ سفید پذیرفته‌اند که دیگر کار تمام است و همگی مشاغل دیگری را برای خود در نظر گرفته‌ایم. در حال حاضر، تنها فردی که در کاخ سفید فکر می‌کند که دونالد ترامپ می‌تواند پیروز شود، خود ترامپ است. طبق این گزارش، در شرایطی که انتظار می‌رود انتخابات ریاست‌جمهوری امسال با خشونت‌هایی همراه باشد،‌ شهرهای لس آنجلس، شیکاگو و نیویورک و دیگر شهرهای مهم آمریکا مرخصی نیروهای پلیس را لغو کرده‌اند و فرمانداران بسیاری از ایالات از جمله کالیفرنیا نیز نیروهای گارد ملی را برای بروز موارد احتمالی خشونت به حالت آماده‌باش درآورده‌اند.

از طرف دیگر پنتاگون در صدد است چنانچه معترضان در صورت باخت ترامپ، تجمع برگزار کنند، نظامیان آمریکایی را به خیابان‌های واشنگتن اعزام کند. گروه‌های شبه‌نظامی مسلح تهدید کرده‌اند که در انتخابات اخلال ایجاد می کنند. از سویی آسوشیتدپرس نوشت، در ایالت‌هایی که از وابستگی حزبی حکایت دارد، دموکرات‌هایی که نامشان در روند رای گیری ثبت شده است، از جمهوریخواهان به میزان ۱۴درصد که رقم قابل توجهی است، جلو هستند اما این همه ماجرا نیست چون بسیاری از انتخاب‌های آمریکایی‌ها منطبق با موارد ثبت شده حزب‌شان نیست. نظرسنجی‌ها نشان می دهد که جمهوریخواهان به هشدارهای بی‌اساس ترامپ در مورد رای گیری پستی توجه کرده‌اند و شمار زیادی قصد دارند در روز انتخابات رای دهند. در این حال رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه تمام کشورها خواستار شکست وی در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، مدعی شد اگر رقیب دموکرات او در انتخابات پیروز شود، چین، آمریکا را تصاحب می کند و ایران نیز صاحب غرب آسیا می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *