ابهام در سرنوشت انتخابات آمریکا پس از ۴ روز بایدن: در آستانه پیروزی هستم ترامپ: نظام انتخاباتی آمریکا فاسد است مقام‌های ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ از آمادگی او برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات در دادگاه‌ها خبر دادندستاد انتخاباتی بایدن هم اعلام کرد در صورتی که نامزد دموکرات‌ها پیروز شود اما ترامپ از قبول شکست سر باز بزند، او را به استفاده از ابزارهای از پیش تعیین شده حقوقی و امنیتی از کاخ سفید اخراج خواهند کرد.

 

 

شبکه خبری فا‌کس‌نیوز گزارش داد که تیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آماده ارسال وکلای حقوقی برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات است.فاکس‌نیوز به نقل از منابعی در ستاد انتخاباتی ترامپ نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا این ارقام انتخاباتی را نخواهد پذیرفت. همزمان مقام‌های ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ ابراز اطمینان کردند که او قادر است از مسیر دادگاه، ۲۷۰رأی الکترال لازم برای ورود به کاخ سفید را کسب کند. شماری از دستیاران ترامپ هم گفته‌اند که آماده‌اند آرای برخی ایالت‌ها را در دادگاه‌ها به چالش بکشند. پایگاه هیل گزارش داده که مقام‌ها پیش‌بینی کرده‌اند ترامپ بعد از طی تمامی مراحل لازم با ۴۰هزار رأی در پنسیلوانیا و با ۳۰هزار رأی در آریزونا پیروز خواهد شد. این دو ایالت می‌توانند ترامپ را حتی در صورت باخت در ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین برنده رقابت انتخاباتی کنند. این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی مانند آسوشیتدپرس و فاکس‌نیوز پیش‌بینی کرده‌اند بایدن در ایالت آریزونا پیروز خواهد شد. در ایالت پنسیلوانیا هنوز بیش از یک میلیون رأی قرار است شمارش شود و انتظار می‌رود برتری ترامپ در این ایالت هم از بین برود و جو بایدن پیشتاز شود. همزمان برخی رسانه‌ها از پیشتازی بایدن در پنسیلوانیا با اختلاف زیاد خبر می‌دهند.

در این حال بعد از پیشی گرفتن بایدن از ترامپ در ایالت پنسیلوانیا، ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای ضمن زیر سوال بردن روند شمارش آرا در ایالت‌های کلیدی، با اطمینان اعلام کرد وی برای دوره دوم رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد .این بیانیه می‌افزاید پیش‌بینی اشتباه پیروزی بایدن بر اساس نتایج در چهار ایالتی است که هنوز شمارش آرا در آن‌ها تمام نشده است. ستاد انتخاباتی بایدن هم اعلام کرد در صورتی که نامزد دموکرات‌ها پیروز شود اما ترامپ از قبول شکست سر باز بزند، او را به استفاده از ابزارهای از پیش تعیین شده حقوقی و امنیتی از کاخ سفید اخراج خواهند کرد.

همزمان رئیس جمهور آمریکا گفت که نظام انتخاباتی این کشور فاسد است و رای‌گیری پُستی، این نظام را نابود کرده است. «دونالد ترامپ» در سخنانی با ادعای بروز تخلف و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: ما داشتیم در ایالت‌ها با اختلاف خوبی برنده می‌شدیم اما ناگهان برتری ما از دست رفت. اگر رای‌های قانونی شمرده شوند، ما به راحتی پیروز می‎شویم. نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: ما در ایالت کارولینای شمالی به شکل گسترده‌ای در حال پیروزی بودیم که ناگهان همه چیز تغییر کرد. در جورجیا هم با فاصله زیاد نزدیک به ۳۰۰ هزار رای جلو بودم اما آن هم کاهش یافته است. ترامپ تصریح کرد: چهار میلیون رای دیگر به حزب جمهوری‌خواه اضافه کرده‌ایم که این رقم بزرگی در تاریخ این حزب به شمار می‎ رود. رئیس جمهور آمریکا گفت: دموکرات‌ها دوست ندارند کسی آنها را هنگام شمارش آرا ببنید که دلیل آن هم کاملا واضح است. ترامپ عنوان کرد: بحث این نیست که جمهوری‌خواهان برنده شوند یا دموکرات‌ها، بلکه مهم این است که نباید چنین اتفاقات فاجعه‌باری در ایالات متحده رخ دهد. وی ادامه داد: نظرسنجی‌‎های کاذب و جعلی با هدف منصرف کردن طرفداران ما از رفتن به پای صندوق‌های رای طراحی شده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: دموکرات‌ها هرگز باور نداشتند که با صداقت می‌توانند پیروز شوند و دقیقا به همین دلیل بود که رأی‌گیری پستی برگزار و تقلب را شروع کردند و ده‌ها میلیون رای پستی بدون هیچ گونه نظارتی سرازیر شد. ترامپ گفت: در پنسیلوانیا با فاصله زیادی از بایدن برنده شده‌ام، اما این فاصله بعدا کاهش یافت و در حال حاضر برگه‌های رای جدیدی رو شده است و اجازه نظارت و بررسی هم به ما نمی‌دهند. وی ادامه داد: دموکرات‌ها مانع ورود ناظران انتخاباتی ما به مراکز شمارش آرا می‌شوند به دلیل اینکه می‌خواهند آرای ما را بدزدند، ولی ما اجازه نخواهیم داد. ترامپ اضافه کرد: چیزهای وحشتناکی می‌شنویم و ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که انتخابات به این شکل به سرقت برود، نمی‌توانیم اجازه بدهیم برای کشورمان چنین اتفاقی بیفتد، احتمالا یک روند قانونی طی شود و نهایتا قضات باید حکم بدهند. وی اظهار داشت که شمارش چندین ایالت تا ساعت‌ها شروع نشد تا دیرتر نشان دهند و رای‌‌هایی که بعدا رسیدند به اسم بایدن بود.

ترامپ گفت: اکنون آرا در پنسیلوانیا بدون اینکه مُهر داشته باشند، دارند خوانده می‌شوند و در میشیگان هم آرا را کپی ‌کردند و کارکنان انتخاباتی در مقابل اعتراض ناظران گفتند، اینطور نیست و آنها را بیرون کردند. نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: ما در ایالت کارولینای شمالی به شکل گسترده‌ای در حال پیروزی بودیم که ناگهان همه چیز تغییر کرد. ترامپ مدعی شد ایالت فیلادلفیا جزو ایالت‌هایی است که تقلب زیاد و فساد انتخاباتی گسترده‌ای در آن صورت گرفته است و این اولین بار در تاریخ آمریکا است که با چنین تخلف گسترده‌ای مواجه است. در چنین شرایطی شبکه الجزیره گزارش داد که سه شبکه‌ خبری آمریکایی «سی‌بی‌اس»، «ای‌بی‌سی» و «ان‌بی‌سی» سخنرانی ترامپ درباره تقلب و تخلف در انتخابات را به طور همزمان قطع کردند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در پیامی در توئیتر با به چالش کشاندن پیشتازی رقیب دموکرات خود در ایالت کلیدی ویسکانسین مدعی شد که از همه جا برای بایدن رای پیدا می‌کنند که این رویداد برای کشورمان بسیار بد است. از سویی «دونالد ترامپ جونیور» پسر رئیس جمهور آمریکا در توئیتی گفت که پدرش باید برای آشکار کردن تقلب در انتخابات وارد یک جنگ تمام‌عیار شود. پسر رئیس جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: پدرم باید به جنگی برای اثبات تقلب در رای‌گیری برود، روندی که زمان طولانی است ادامه دارد. وی در ادامه توئیت خود گفت: بهترین گزینه برای آینده آمریکا این است که دونالد ترامپ وارد جنگ تمام عیاری با این انتخابات سراسر تقلب، دغل کاری، دارای رای دهندگان مرده و خارج از ایالت که بیش از حد هم طولانی شده، بشود. پسر ترامپ افزود: زمان آن رسیده که این گند کاری را درست کنیم و شبیه جمهوری موز [کنایه از کشور ضعیف و فاسد] نباشیم. شرکت پیام‌رسان توییتر اندکی بعد بر روی این پیام پسر ترامپ برچسب هشدار زد و محتوای آن را برای افکار عمومی گمراه‌کننده توصیف کرد.

«سم استین» روزنامه‌نگار آمریکایی هم در واکنش به این پیام توئیتری نوشت: «جنگ تمام عیار فراتر از بی‌ملاحظگی است. یک نفر باید دست به اقدام زده و مانع از انتشار چنین اظهاراتی شود». «مهدی حسن» دیگر روزنامه‌نگار آمریکایی نیز در پیامی توییتری هشدار داد: «زمانی که حامیان شما سلاح می‌خرند و با سلاح به مراکز انتخاباتی می‌روند، بسیاری از تحریک به خشونت بحث می‌کنند و خواستار جنگ تمام عیار علیه انتخابات می‌شوند».در این حال، لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا قصد کمک نیم میلیون دلاری به کمپین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در روند شکایت در شمارش آرای ایالت‌های باقی مانده را دارد. گراهام رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا و تد کروز سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس از جمله معدود افرادی هستند که پشت ادعاهای ترامپ در مورد شکل گیری تقلب در انتخابات ایستاده اند.

گراهام ضمن اعلام کمک به کمپین ترامپ برای طرح شکایت به شمارش آرا و انتقاد از انتخابات در فیلادلفیا گفت: امشب اینجا هستم تا کنار ترامپ بایستم. این درحالی است که رئیس‌ هیات نظارت بر انتخابات آمریکا از سازمان امنیت و همکاری اروپا گفته هیچ شواهدی دال بر ادعای رئیس‌جمهور آمریکا در مورد تقلب در انتخابات وجود ندارد و او هیچ حقی در متوقف کردن شمارش آراء ندارد. «میشل گئورگ لینک» که وظیفه هدایت این هیات نظارتی از سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده دارد گفت: در روز انتخابات، ما هیچ تخلفی مشاهده نکردیم و از ادعای ترامپ در مورد تقلب در شمارش آرای پُستی بسیار تعجب کردیم زیرا آمریکا در این نوع رأی‌گیری سابقه طولانی دارد و این موضوع به قرن نوزدهم باز می‌گردد. این مقام آلمانی همچنین گفت که ترامپ نه حق و نه این امکان را دارد که شمارش آراء را متوقف کند.

ادامه روند پیروزی بایدن

بایدن در ایالت‌های ویسکانسین و میشیگان از ترامپ پیشی گرفت و آرای الکترال او به ۲۶۴رسید و این درحالی است که ترامپ ۲۱۴رای الکترال دارد. هر یک از نامزدهای انتخاباتی اگر ۲۷۰رای از ۵۳۸رای “الکترال کالج” را به دست آورند پیروز به حساب می‌آیند.با گذشت چند روز از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز برنده این انتخابات رسما اعلام نشده و شمارش آرا هنوز در چند ایالت‌ ادامه دارد اما گفته می‌شود که بایدن با پیروزی در یک ایالت دیگر می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنده شود. بایدن در دو ایالت ویسکانسین و میشیگان پیروز اعلام شد و یک گام دیگر به پیروزی نهایی نزدیک شد.جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها تاکید کرد که قصد ندارد ادعای پیروزی کند و منتظر شمارش آرا می‌ماند اما آنچه از نتایج شمارش آرا بر می‌آید نشان می‌دهد که او پیروز خواهد شد.همچنین شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت جورجیا کماکان ادامه دارد و بر اساس آخرین نتایج اعلام شده تعداد آرای بایدن در این ایالت به دو میلیون و ۴۴۹هزار و ۳۷۱رای رسیده است.

بر همین اساس تعداد آرای ترامپ نیز در این ایالت به دو میلیون و ۴۴۸هزار و ۴۵۴رای رسیده است. ایالت جورجیا حکم مرگ و زندگی را برای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری دارد زیرا این ایالت ۱۶رای الکترال دارد و اگر بایدن بتواند در جورجیا پیروز شود و آرای الکترال آن را تصاحب کند دیگر کار ترامپ تمام می شود. در این حال نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه فعلا اعلام پیروزی نمی‌کند گفت اما واضح است که در مسیر پیروزی در ایالت‌های کافی برای کسب ۲۷۰ رأی الکترال قرار دارد. «جو بایدن»در ایالت زادگاه خود «دِلاوِر» حاضر شد و به همراه «کامالا هریس» معاون خود در جمع هوادارانش به سخنرانی پرداخت و گفت: مشارکت در انتخابات استثنایی بود و بیش از ۱۵۰میلیون آمریکایی برای دولتی که از مردم باشد، رأی دادند و فقط مردم هستند که رئیس‌جمهور را تعیین می‌کنند.

وی با بیان اینکه به نتیجه آراء ایالت پنسیلوانیا اعتماد دارد، گفت: تمام شواهد حاکی از آن است که ما در آستانه پیروزی قرار داریم، من اکثریت آراء مردمی را از آن خود کرده‌ام و ما ۳میلیون رأی مردمی بیشتر داریم. بایدن همچنین افزود: واضح است که در حال پیروز شدن در تعداد کافی ایالت‌ها برای کسب ۲۷۰رأی الکترال هستیم. نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنین مردم آمریکا را به آرامش دعوت کرد و گفت از همه می‌خواهم آرامش خود را حفظ کنند، روند شمارش آرا در حال انجام است. در خبری دیگر جو بایدن، در حالی که شمارش آرا ادامه دارد وب‌سایتی برای تیم «انتقال قدرت» راه اندازی کرد. ستاد انتخاباتی بایدن این وب‌سایت را با هدف آماده سازی برای انتقال قدرت از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، با وجود این که هنوز آرای لازم ۲۷۰رای را کسب نکرده و نتیجه انتخابات معلوم نیست، راه‌اندازی کرده است.

در چنین شرایطی نتایج یافته‌های نظرسنجی سازمان دفاع و آزادی‌های مدنی مسلمانان در آمریکا حاکی است که حدود ۶۹درصد از جمعیت مسلمان این کشور به بایدن نامزد دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰رای دادند و این میزان برای ترامپ تنها ۱۷درصد بوده است که البته برای وی که فرمان منع مسافرت مسلمانان به ایالات متحده را صادر کرد، غیر از این هم انتظار نمی‌رفت. خبر دیگر اینکه اطراف اقامتگاه جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ریاست جمهوری آمریکا در شهر ویلمینگتون در ایالت دلاور و چند منطقه دیگر این شهر، منطقه پرواز ممنوع اعلام شد، امری که می‌تواند نشان از پیروزی احتمالی وی داشته باشد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که محدودیت‌های موقت پروازی معرف منطقه ای محدود شده دربرابر سفرهای هوایی به دلیل شرایط خطرناک، رویدادی خاص یا هشداری کلی برای حریم هوایی این نهاد است. اگرچه این اداره به دلیل اتخاذ این تصمیم اشاره ای نکرده است، اما این اقدام به عنوان بخشی از پروتکل‌های امنیتی قبل از پیروزی احتمالی بایدن تلقی می شود. در سال ۲۰۱۶، در اطراف اقامتگاه دونالد ترامپ در برج ترامپ در نیویورک و همچنین اطراف اقامتگاه مایک پنس معاون وی قبل از ادای سوگند منطقه پرواز ممنوع اعمال شد.

پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان

در حالی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز مشخص نشده، آرای نهایی انتخابات کنگره نیز تاکنون نامشخص است. تمام ۴۳۵کرسی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵کرسی سنا از ۱۰۰کرسی آن در روز سوم نوامبر به رای گذاشته شدند و دموکرات‌ها امیدوارند که در هر دو مجلس بتوانند پیروزی را از آن خود کنند. پیش از این دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان پیش بودند اما اکثریت در سنا در اختیار جمهوری‌خواهان بود. نتایج انتخابات کنگره تا اینجا نشان می‌دهد که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان تاکنون ۲۰۸کرسی به دست آورده‌اند و ۱۹۳کرسی هم در اختیار جمهوری‌خواهان است. در این مجلس کنگره هر حزبی که ۲۱۸کرسی را به دست آورد دارای اکثریت خواهد بود.در سنا نیز تاکنون ۴۸کرسی برای دموکرات‌ها و ۴۸کرسی برای جمهوری‌خواهان شده است و هر حزبی که ۵۱کرسی را از آن خود کند اکثریت را در مجلس علیای کنگره خواهد داشت.

در این حال یک نشریه آمریکایی نوشت، اگر دونالد ترامپ انتخابات را ببازد، اولین رئیس جمهور مستقر در قدرت است که در طول ۲۸سال گذشته در انتخابات دور دوم شکست می‌‌خورد و یک چیز مشخص است: چه پیروز شود چه بازنده، او به آسانی کنار نخواهد رفت. نیویورک تایمز در یادداشتی نوشت: ترامپ ۷۶ روز وقت دارد تا از قدرت خود برای انتقام گرفتن از کسانی استفاده کند که او دشمن خود می‌پندارد. او ممکن است «آنتونتی فائوچی» متخصص ارشد بیماری‌های عفونی و «کریستوفر ای واری» مدیر اف بی آی را برکنار کند. در ادامه یادداشت نیویورک تایمز آمده است: اگر ترامپ مجبور شود کاخ سفید را در ۲۰ ژانویه ترک کند، احتمالاً بیش از آنچه انتظار می‌رود مقاومت نشان خواهد داد و احتمال قریب به یقین به عنوان یک نیروی قدرتمند و مخل در زندگی آمریکایی‌ها باقی خواهد ماند؛ او ۶۸ میلیون رای آورد که پنج میلیون بیشتر از سال ۲۰۱۶ است و ۴۸ درصد آرای عمومی را شامل می‌شود که به معنی آن است که او نصف حمایت عمومی را به دست آورده است و این موضوع به او یک پایگاه قدرت می‌دهد تا نقش خود را ایفا کند، نقشی که دیگر روسای جمهور تک دوره‌ای همانند جیمی کارتر و جرج بوش پدر ایفا نکردند و حتی اگر روزهای ترامپ به عنوان رئیس جمهور به پایان رسیده باشد، پیروی ۸۸ میلیون نفر از وی در توییتر به او بلندگویی می‌دهد تا صدایی با نفوذ داشته باشد و به طور بالقوه او را به یک تصمیم ساز بزرگ در میان جمهوری خواهان در حال ظهور تبدیل می کند.

شورش و ناآرامی

طرح حمله به مرکز شمارش آرا در فیلادلفیا خنثی شد.در جریان خنثی‌سازی طرح حمله به مرکز شمارش آرا در بزرگترین شهر ایالت پنسیلوانیا، ایالتی که بسیاری از چشم‌ها برای روشن شدن نتیجه انتخابات آمریکا به آن دوخته شده، یک نفر بازداشت شد. پلیس فیلادلفیا از خنثی‌سازی طرح حمله به مرکز شمارش آرا در این شهر خبر داد.

بنابر گزارش‌ رسانه‌های محلی، پلیس مطلع شد که گروهی از ویرجینیا به فیلادلفیا با قصد حمله به مرکز مذکور حرکت کرده بود. از سویی صدها طرفدار مسلح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای توقف شمارش آرای پُستی، در برابر مراکز شمارش آرا در ایالت آریزونا و میشیگان تجمع کردند و طبق برخی گزارش‌ها، تلاش کردند به زور وارد این مراکز شوند. همزمان با تشدید بحران انتخاباتی در آمریکا به دلیل ادعای پیروزی هر دو نامزد انتخاباتی از یک سو و همچنین اظهارات رئیس‌جمهور این کشور درباره بروز تقلب گسترده در انتخابات، حامیان دونالد ترامپ در حمایت از او به تجمع اعتراضی در برابر مراکز شمارش آرا روی آوردند.شبکه «ان بی سی نیوز» در صفحه توییتر خود تصاویر و فیلم‌هایی از تجمع حامیان دونالد ترامپ در برابر اداره انتخابات آریزونا در شهر فونیکس منتشر کرد و افزود: تعداد زیادی از حامیان رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کردند به منظور توقف روند شمارش آرا وارد این مرکز شوند و برخی از آنها به مرکز حمله کردند اما با حضور نیروهای پلیس نتوانستند وارد آن شوند.

پایگاه خبری «نیوز دات کام» هم گزارش داد، معترضان حامی ترامپ با سر دادن شعارهایی علیه روند شمارش آرا، خواستار ورود به مرکز شدند اما راه به جایی نبردند. به دنبال این فعل و انفعالات، اداره انتخابات آریزونا اعلام کرد که کار نیروهای این اداره برای شمارش آرای انتخابات همچنان ادامه دارد و آنها تا زمان پایان شمارش به کارشان ادامه خواهند داد. پیش از آریزونا، شهر دیترویت ایالت میشیگان هم با تجمع اعتراضی حامیان رئیس‌جمهور آمریکا مواجه بود و آنها به منظور توقف شمارش آرا در برابر یک مرکز شمارش آرا تجمع کردند.حامیان رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کردند خود را به درون مرکز شمارش آرا در دیترویت برسانند اما حضور نیروهای امنیتی و پلیس مانع از اقدام آنها شد. حامیان ترامپ در تجمع اعتراضی مقابل مراکز شمارش آرا در آریزونا و همچنین میشیگان، شعار می‌دادند: «شمارش را متوقف کنید». از سویی تعداد زیادی از مردم نیویورک برای اعتراض به شبهه‌افکنی‌های ترامپ درباره سلامت انتخابات، دست به تظاهرات زدند.

ادعاهای دونالد ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور و همچنین زیر سوال بردن میزان بیشتر آراء مردمی بایدن رقیب دموکرات خود،‌ با اعتراض مردم نیویورک مواجه شد. شبکه‌های «اسکای‌نیوز» و «راپتلی» گزارش دادند که تعداد زیادی از مردم نیویورک برای اعتراض به شبهه‌افکنی‌های ترامپ درباره سلامت انتخابات، دست به تظاهرات زدند. در دست معترضان نیویورکی، پلاکاردهایی با نوشته‌هایی مانند «رأی الکترال باید حذف شود» و «هر رأی به حساب ‌آید» دیده می‌شد. از طرفی همزمان با ادامه تنش‌های سیاسی درباره شمارش آرا در انتخابات آمریکا، معترضان در شهرهای نیویورک، شیکاگو، پورتلند و فیلادلفیا تظاهرات کردند و پلیس ضمن برخورد، دهها نفر را بازداشت کرد. در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و جو بایدن نامزد دموکرات، هر کدام مدعی پیروزی در انتخابات شده و یکدیگر را به تقلب متهم می‌کنند، شماری از مردم آمریکا در چند شهر از جمله پورتلند، فیلادلفیا، شیکاگو و نیویورک به خیابان‌ها آمدند. در محله منهتن نیویورک، صدها نفر با برپایی تجمع، در اعتراض به نادیده گرفتن آرای رأی‌دهندگان این کشور تظاهرات کردند. معترضان با سر دادن شعارهایی خواستار توجه به تک تک آرا شدند و بر لزوم شمارش همه آرا تاکید کردند.

معترضان در نیویورک در جریان این تظاهرات با حضور سنگین صدها نیروهای پلیس مواجه شدند که کار به درگیری و بازداشت تعدادی از معترضان انجامید. شهرهای پورتلند و سیاتل هم به صحنه درگیری میان مخالفان توقف شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری و نیروهای پلیس تبدیل شدند. آسوشیتدپرس گزارش داد که صدها نفر در دو شهر پورتلند و سیاتل در واکنش به ادعادی پیروزی زودهنگام ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین درخواست او برای توقف شمارش آرا در برخی از ایالت‌ها، به خیابان آمده و پرچم آمریکا را آتش زدند.گزارش‌های دیگری حاکی است همزمان با بالا گرفتن نگرانی‌ها از وقوع شورش پس از انتخابات آمریکا، حضور سربازان گارد ملی در برخی شهرهای بزرگ از جمله شیکاگو، فیلادلفیا و فلوریدا پررنگ‌تر شده است.در چنین شرایطی دلار آمریکا در برابر ارزهای رقیب با نزدیک شدن به زمان اعلام رسمی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، روند کاهشی خود در یک هفته اخیر را تجربه کرد.براساس گزارش‌ها، شاخص دلار در برابر سبد شش ارز اصلی روی رقم ۹۳.۲۳ایستاد که ۰.۲درصد کاهش در اوایل معاملات لندن را نشان داد. در این حال «مری ترامپ» برادرزاده رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این که عمویش نمی‌تواند با بازنده شدن احتمالی کنار بیاید، درباره ماه‌های خطرناک پیش رو در نتیجه اقدامات ترامپ هشدار داد و از مقامات جمهوری‌خواه خواست مانع رئیس‌جمهور آمریکا شوند.

مری ترامپ پیش‌بینی کرد ماه‌های بسیاری خطرناکی پیش روی آمریکا قرار داشته باشد. خبر دیگر اینکه یک عضو ارشد ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی ضمن قدردانی از موضع نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حمایت از تل‌آویو، گفت اما پیروزی بایدن برای این رژیم دردسرساز خواهد بود. بعد از ابراز نگرانی‌های مقامات و تحلیلگران مختلف رژیم صهیونیستی از احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اکنون یک عضو ارشد کابینه درباره احتمال کشیده شدن فلسطین اشغالی به انتخابات سراسری جدید در صورت پیروزی بایدن هشدار داد.این مقام ارشد که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با «میدیا لاین» گفت: اگر بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز اعلام شود، باعث تسریع در انتخابات جدید در اسرائیل می‌شود. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست» به نقل از این مصاحبه، مقام مذکور در این باره توضیح داد: درهای کاخ سفید ترامپ به روی نتانیاهو باز است اما او دیگر چنین روابط محکمی را با کاخ سفید بایدن نخواهد داشت و برای نتانیاهو راحت‌تر خواهد بود که انتخاباتی برگزار کند و بعد از آن ضمن داشتن کابینه‌ای راست‌گرا و افراطی در مقایسه با کابینه میانه کنونی، با کاخ سفید بایدن تعامل داشته باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *