آسباد تاریخی پطرو در شهرستان زاوه مستندسازی شد:روستای پطرو در ۱۵ کیلومتری شهر دولت آباد مرکز شهرستان زاوه است، که علاوه بر آثار تاریخی آسباد و آسیاب داری محوطه تاریخی تپه عمارت مربوط به دوران قبل از اسلام و دارای جاذبه های طبیعی گردشگری است

آسباد تاریخی پطرو در شهرستان زاوه مستندسازی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه از مستندسازی تنها آسباد تاریخی شهرستان زاوه با مشارکت پایگاه پژوهشی آسبادهای ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه، علی محمدی ضمن بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: با پیشنهاد پایگاه آسبادهای ایران و در راستای مستندسازی آسباد، طرح مطالعاتی و مستندنگاری تنها آسباد باقی مانده در روستای پطرو شهرستان زاوه انجام شد.

وی افزود : روستای پطرو به دلیل موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی همزمان با فصل برداشت غلات در معرض بادهای شدید است و به مهمترین دلیل ساخت آسباد در این منطقه همین وزش بادهای شدید بوده است.

محمدی تصریح کرد: نکته جالب توجه در  این منطقه وجود آسباد و آسیاب در نزدیکی یکدیگر است که نشان دهنده اوج خلاقیت، هنر و دانش مردمان گذشته این منطقه در جهت مهار کردن و به خدمت گرفتن انرژی  باد و آب در جهت  رفاه و آسایش زندی بوده است.

روستای پطرو در ۱۵ کیلومتری شهر دولت آباد مرکز شهرستان زاوه است، که علاوه بر آثار تاریخی آسباد و آسیاب داری محوطه تاریخی تپه عمارت مربوط به دوران قبل از اسلام و دارای جاذبه های طبیعی گردشگری است

پطرو روستایی در دهستان صفائیه بخش مرکزی شهرستان زاوه استان خراسان رضوی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۱٬۵۷۶ نفر (در ۴۳۷ خانوار) بوده است.[۱] روستای پطرو به دلیل تولید زیاد زعفران،پایتخت زعفران ایران نام دارد.ودارای آسباد تاریخی شهرستان زاوه می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *