تخریب آلونک زن بی سرپناه در بندرعباس و وعده های مسئولان: مادر این دختر که گویا تاب تحمل این فاجعه و از دست دادن تنها چهاردیواری زندگی اش را نداشت، بعد از بی توجهی ماموران شهرداری بندرعباس نسبت به التماس های وی و دخترش، دست به خودسوزی زد که البته خوشبختانه با انتقال به موقع وی به بیمارستان از مرگ حتمی نجات پیدا کرد

بندرعباس –خبرنگار اطلاعات : کمتراز یک سال بعد از تخریب آلونک زن کرمانشاهی که به مرگ او انجامید ، ماموران شهرداری در نقطه ای دیگر از کشورمان ، آلونک زنی را روی سرش خراب کردند ، آنهم در مقابل دوربین گوشی شهروندان و ضجه های دختر بچه نوجوانی که ملتمسانه از ماموران خواهش می کرد تا آشیانه حقیرانه شان را تخریب نکنند.

مادر این دختر که گویا تاب تحمل این فاجعه و از دست دادن تنها چهاردیواری زندگی اش را نداشت، بعد از بی توجهی ماموران شهرداری بندرعباس نسبت به التماس های وی و دخترش، دست به خودسوزی زد که البته خوشبختانه با انتقال به موقع وی به بیمارستان از مرگ حتمی نجات پیدا کرد .

انتشار فیلم این حادثه و واکنش تند افکار عمومی نسبت به آن، آنچنان بود که در نهایت مسئولان استانی و حتی کشوری را هم به واکنش واداشت.

موحدی‌نژاد معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در پی انتشار این فیلم و بالا گرفتن سیل انتقادها تلاش کرد تا با توضیحاتی کمی از بار فشار افکار عمومی کم کند. وی درباره علت تخریب خانه این زن گفت : خانه این زن در زمین‌های تصرفی ملی ساخته شده و ساخت آن غیر قانونی بود. پیش از این ، چند مرتبه به این خانواده تذکر داده شده بود که محل را ترک کنند زیرا در منطقه غیرمجاز و نا امن که بستر رودخانه بود اقدام به ساخت این اتاقک کرده بودند. زمین تصرفی بود و باید طبق قانون تخریب می شد.

موحدی نژاد با این ادعا که کسی در آن اتاقک زندگی نمی کرد و فقط یک چهار دیواری بوده است که تخریب شد، ادامه داد: در لحظات تخریب، زن سرپرست خانوار ، ناگهان اقدام به خودسوزی کرد که بلافاصله به بیمارستان منتقل شد ولی متاسفانه دچار ۱۸ درصد سوختی شد.

تشکیل پرونده برای متخلفان

در همین باره دادستان بندرعباس با بیان این که پرونده ای قضایی برای متخلفان تشکیل شده است، ادامه داد : به سازمان‌های حمایتی هم دستور قضایی داده شده است که به این خانواده کمک فوری شود.

قهرمانی با بیان این که به شخص مصدوم و خانواده اش از طرف بهزیستی خانه ای تحویل داده شد، ادامه داد: در این زمینه دستوراتی داده شده است که باید در ۲۴ ساعت بررسی و اقدام شود. این دستورات شامل احضار همه عوامل دخیل در تخریب، اخذ شکایت خانم مصدوم و دلایل ایشان ،تحقیق درباره نقض حقوق شهروندی از طرف نیروهای شهرداری و رایگان شدن همه خدمات بیمارستانی برای این مصدوم است.

عذرخواهی استاندار

اما این توضیحات سبب فروکش کردن انتقادهای مردمی نسبت به این حادثه نشد و موج واکنش ها تا جایی بالا گرفت که استاندار هرمزگان را وادار به عذرخواهی از مردم کرد. فریدون همتی پس ازاطلاع از اتفاق رخ داده در تخریب خانه زن سرپرست خانوار در بندرعباس توسط عوامل شهرداری و یگان حفاظت اراضی مسکن، ضمن تماس تلفنی فوری با شهردار بندرعباس، با انتقاد از این اقدام، بر برخورد جدی با عاملان این تصمیم نادرست و غیراصولی تأکید کرد.

وی گفت: با برخورد و روش مناسب می شد قانون را صحیح اجرا کرد که متاسفانه اوج بی‌تدبیری در این زمینه انجام گرفت و باید عاملان این تصمیم به شدت مورد پیگرد قرار گیرند.

همتی تاکید کرد: هر چند اقدام غیرقانونی در تصرف اراضی ملی نباید انجام گیرد، اما نوع رفتار این چند مامور شهرداری و بی‌دقتی و بی‌تدبیری در این زمینه کاملا مشهود است بنده بجای عاملان این اتفاق از این خانواده و مردم عزیز کشورمان عذرخواهی می‌کنم.

به گفته وی، همچنین شهرداری بندرعباس با دستور استاندار ملزم شده است تا ضمن دلجویی از این بانوی آبرومند و کودکان آنان، به شکل مقتضی این عمل نادرست را جبران و کمیته امداد هم مشکل مسکن این زن و فرزندانش را پیگیری و رفع کند.

عیادت رئیس کل دادگستری هرمزگان از بانوی حادثه دیده

در ادامه واکنش مسئولان استانی به این حادثه علی صالحی رئیس کل دادگستری هرمزگان از بانوی بندرعباسی که درپی درگیری با ماموران شهرداری خودسوزی کرده بود، عیادت و دستورات لازم برای رسیدگی به این حادثه را صادر کرد.

وی پس از شنیدن جزئیات وقوع حادثه از زبان این بانو گفت: پیگیری‌های لازم از طریق دستگاه‌های حمایتی انجام گرفته و مقرر شده است علاوه بر اعطای تسهیلات از سوی کمیته امداد

امام خمینی (ره) و تامین بخشی از هزینه‌های ساخت خانه، اداره کل بهزیستی استان هم طی ۴۸ساعت نسبت به رهن یک باب خانه برای استقرار خانواده این بانوی محترم اقدام کند.

رئیس شورای قضایی استان گفت: درنخستین لحظات پس از این اتفاق بررسی‌های لازم در دستور کار دستگاه قضایی استان هرمزگان قرار گرفت و پس از بررسی جزئیات حادثه مشخص شد دستور تخریب سرپناه این بانو از طرف مقامات قضایی صادر نشده است، لذا با متخلفان و ناقضان حقوق شهروندی بدون هیچ اغماضی برخورد خواهد شد.همچنین اعتقاد داریم همه آحاد جامعه باید نسبت به قانون پایبند باشند.

واکنش نماینده ولی فقیه

در یکی دیگر از واکنش های مسئولان استانی ، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با صدور پیامی نسبت به تخریب خانه بانوی بندرعباسی واکنش نشان داد.

در بخشی از پیام حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده آمده است: در حادثه غم انگیزی که در تخریب آلونک یک خانم سرپرست خانواده در استان هرمزگان اتفاق افتاد و انعکاس آن در فضای مجازی منجر به سوء استفاده معاندان در رسانه های بیگانه شد، موجبات تألم و تأثر اینجانب و مردم شریف گردید.این حادثه باید زنگ خطر و هشداری برای مسئولان در نحوه مواجهه با چنین پدیده هایی باشد . اینجانب ضمن تاکید بر قانونمداری و اظهار همدردی با این خانواده بر رسیدگی فوری به مشکل آنان توصیه می کنم و با خاطیان احتمالی وفق مقررات برخورد شود تا شاهد چنین حوادثی در استان نباشیم.

ورود اداره کل بازرسی هرمزگان

اما این پایان قصه پر غصه تخریب آلونک زنی بی سرپرست نبود .بازرسی کل استان هرمزگان در واکنش به حادثه تخریب خانه زن سرپرست خانوار شبانه شهردار و عوامل موضوع را برای پاسخگویی فراخواند.

بازرس کل این استان با انتقاد شدید از حادثه اظهارداشت: به محض اطلاع از موضوع، بازرسی کل استان هرمزگان ضمن ورود قاطعانه و سریع ،شبانه شهردار و عوامل دخیل در تخریب را برای پاسخگویی فراخواند و ضمن تذکر شدید به آنها، دستور رفع مشکل را به قید فوریت صادر شد.

رضا مختاری تاکید کرد: در این باره با عوامل و مقصران موضوع بدون اغماض برخورد قانونی خواهیم داشت.

گفتنی است در این الونک ۲ زن و ۲ نوجوان پسر و دختر دیگر هم سکونت داشتند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *