دانشگاه تربت حیدریه از ایجاد تا ادغام! کشاکش انتخاب مرکز پردیس دانشگاهی جنوب خراسان بین تربت‌حیدریه و گناباد/ظرفیت دانشگاه تربت حیدریه برای مرکزیت پردیس دانشگاهی جنوب خراسان رضوی بالاست

دانشگاه تربت حیدریه

دانشگاه تربت حیدریه

 

پس از تصویب طرح آمایش مراکز آموزش عالی، قرار است مراکز آموزش عالی جنوب خراسان رضوی در قالب پردیس دانشگاهی به مرکزیت یک دانشگاه ادامه فعالیت بدهند، اما انتخاب مرکز این پردیس دانشگاهی بین تربت حیدریه و گناباد همچنان نقل محافل و شبکه های اجتماعی شده است.

به گزارش خبرنگار تابان تربت؛ پس از تصویب طرح آمایش مراکز آموزش عالی، قرار است مراکز آموزش عالی جنوب خراسان رضوی در قالب پردیس دانشگاهی به مرکزیت یک دانشگاه ادامه فعالیت بدهند، اما انتخاب مرکز این پردیس دانشگاهی بین تربت حیدریه و گناباد همچنان نقل محافل و شبکه های اجتماعی شده است.

اما نکته قابل تامل و عجیب این است که مسوولان وزارت علوم قصد دارند مرکز آموزش عالی گناباد را بعنوان مرکز پردیس دانشگاهی جنوب خراسان رضوی قرار بدهند و این در حالی است که تربت حیدریه دارای یک دانشگاه بزرگ و مستقل است و ظرفیت بالای این منطقه در جذب دانشجو و رشته های مختلف باعث شده تا دانشجویانی بسیاری در ان به تحصیل بپردازند.

جمعی از کارکنان دانشگاه تربت‌ حیدریه که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند: در قالب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در قالب طرح آمایش آموزش عالی، قرار است دانشگاه تربت‌ حیدریه تبدیل به پردیس شده و زیرمجموعه دانشگاه گناباد قرار گیرد.

حتی در نامه درون سازمانی محمدحسن فتحی رییس دانشگاه تربت‌ حیدریه به شماره ۱۲۲۶۰۳/۹۹ که روز دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹ خطاب به اعضای هیات علمی و کارکنان خود ارسال کرده، از آنها خواسته تا فردا دیدگاه‌های خود را در پیوند با این موضوع ارایه کنند تا در جلسه شورای دانشگاه که قرار است برگزار شود، مورد استفاده قرار گیرد.

نگاهی به سیر تحولات دانشگاه تربت‌ حیدریه از مجتمع آموزش عالی تا امروز

در پیوند با مجتمع آموزش عالی تربت‌ حیدریه و اینکه چگونه و توسط چه کسانی به دانشگاه تبدیل وضعیت داده شد، نماینده اسبق مردم تربت‌ حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسون آموزش عالی مجلس وقت به خبرنگار ما گفت: یکی از اقدامات من در آن دوران دریافت صدور مجوز سه دانشکده پرستاری، پیراپزشکی و بهداشت و ایجاد دانشگاه علوم پزشکی اقدامی که به عقیده کارشناسان حداقل به ۴ چهار سال پیگیری نیاز داشت، اما در کمتر از یکسال به ثمر رسید.

ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی اظهار داشت: علاوه بر این ارتقای دانشگاه دولتی و استقلال این واحد دانشگاهی در نتیجه احداث ساختمان جدید دانشگاه دولتی، افزایش چهار رشته ارشد دانشگاه آزاد اسلامی به ۴۳ رشته ارشد و دکتری، ارتقای دانشگاه فرهنگیان، اخذ مجوز دانشگاه واحد خواهران، افزایش رشته‌های آموزشکده فنی حرفه‌ای و اخذ مجوز واحد خواهران از یگر اقدامات آن زمان بود.

وی در خصوص امتیازات تربت‌ حیدریه که منجر به تبدیل این خطه به یک شهر دانشگاهی در جنوب خراسان رضوی شد، گفت: این خطه در حکم شاهراه اتصال شمال به جنوب کشور قرار دارد و دارای راه‌آهن متصل به همه نقاط کشور و هرات افغانستان است و از سویی دیگر وجود ۱۵ هزار دانشجو در هفت دانشگاه، قطب تولید زعفران، ابریشم، پسته و انار کشور، زادگاه عالم عارف حاج آخوند ملا عباس راشد و سردار شهید عبدالحسین برونسی از جمله این ویژگی ها است.

خسروی افزود: همچنین طبق بررسی‌های کارشناسی، علمی و دانشگاهی، تربت حیدریه از نظر شاخص‌ های مختلف از بسیاری استان‌های کشور از نظر جمعیت، وسعت، تعداد شهرستان‌ها، تعداد شهر و روستا امتیازات بیشتری دارد.

وی ادامه داد: در تقسیمات کشوری و تقسیم استان خراسان بزرگ طبق بررسی‌های کارشناسی تربت حیدریه بعنوان مرکز استان خراسان مرکزی مشخص شد و اگر به هر دلیلی اجرای طرح خراسان مرکزی به مرکزیت تربت‌ حیدریه امکان پذیر نیست باید توزیع اعتبارات دولت بر اساس عدالت صورت پذیرد.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندیدم

نماینده سابق مردم تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندیده‌ام، گفت: البته قرار بود مجموعه کاشمر و تربت جام زیر نظر دانشگاه تربت‌ حیدریه باشند.

سعید باستانی خاطر نشان کرد: در چنین مواردی مسوول مستقیم می‌بایست سریعا سایر مسوولان شهرستان را در جریان بگذارد.

انحصار طلبی علمی دولت مانع پیشرفت برخی دانشگاهها می شود 

نماینده مردم تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: متاسفانه وزارت علوم چند سالی است بر اساس طرح آمایش جایگاه بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را در شهرستان‌ها و استان‌های محروم، به بهانه ارتقای نظام کیفی آموزش عالی، از دانشگاه به دانشکده تنزل داده یا اینکه آن‌ها را اجبار می‌کند که باید به عنوان پردیس یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور باشند.

محسن زنگنه افزود: اصولا دولت یازدهم در همه مسایل اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سیاست انقباظی ایجاد کرده و این سیاست به مراکز آموزش عالی نیز رسیده‌ است.

وی گفت: اخیرا نیز به دانشگاه‌های تربت‌ حیدریه، کاشمر و گناباد که با زحمات دولت‌های قبلی ارتقا یافته و اعضای هیات علمی دارند، گفته شده که باید پردیس دانشگاه فردوسی مشهد بشوید و این در حالی است که اگر تناسب بگیریم داشته ها و نوآوری‌های علمی این دانشگاه‌ ها به مراتب از برخی از دانشگاه‌های بزرگ بیشتر است.

زنگنه افزود: اما متاسفانه معاون وزیر علوم در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها حاضر و دانشگاه را تهدید می‌کند که باید پردیس یکی از دانشگاه‌های بزرگ بشوید.

وی همچنین گفت: متاسفانه انحصار طلبی علمی امروز در کشور به نفع چند دانشگاه بزرگ در کشور دنبال می‌شود و مغایر قانون اساسی و فرمایش مقام معظم رهبری است، چرا که به بهانه ارتقای کیفی نباید هویت علمی شهرستان‌ها را از آنها بگیریم.

درست نیست یک دانشگاه زیر مجموعه مرکز آموزش عالی بشود

در پاسخ به این اظهارات رییس دانشگاه تربت‌ حیدریه گفت: موضوع تجمیع بسیاری از دانشگاه‌های کشور صحت دارد و اینکه در جنوب خراسان رضوی نیز قرار است دانشگاه تربت‌ حیدریه، مجتمع آموزش عالی گناباد، مرکز آموزش عالی کاشمر و احتمالا مرکز آموزش عالی تربت‌جام نیز با هم تجمیع شوند صحت دارد، اما اینکه همه تبدیل شوند به زیرمجموعه گناباد، صحت ندارد، زیرا گناباد مجتمع آموزش عالی و دانشگاه نیست و دوم اینکه اصل موضوع از اساس کذب محض است.

محمدحسن فتحی بیان کرد: حتی در سفر مهرماه امسال رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به خراسان رضوی و بازدیدی که از دانشگاه‌های استان داشتند، شکل جدی تری به خود گرفت.

وی گفت: در جلسه‌ای که با حضور رحیمی در دانشگاه تربت‌ حیدریه و با حضور هیات رئیسه و تعدادی از اعضای هیات علمی برگزار شد، وی اعلام کرد دانشگاه تربت‌ حیدریه، مجتمع آموزش عالی گناباد و مرکز آموزش عالی کاشمر در قالب طرح آمایش به یک پردیس دانشگاهی تبدیل خواهند شد و مرکزیت این پردیس، در دانشگاه تربت‌ حیدریه خواهد بود.

فتحی اضافه کرد: منتهی بعد گذشته مدت زمانی کوتاه و بر اثر یک سری ملاحضات ناشی از مرجعات نمایندگان گناباد و مجموعه سیاسی این شهر، مقداری مسوولان وزارت علوم عقب نشینی و مردد شدند که اگر تربت‌ حیدریه را به عنوان مرکز اعلام کنند، مطمئن شوند که شاخصه‌ هایش از مجتمع آموزش عالی گناباد بالاتر باشد.

وی گفت: بر این اساس تصمیم‌ سازی نهایی به یک گار گروه واگذار و مقرر شد چون دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه معین و نماینده وزارت علوم در ساماندهی دانشگاه ‌های خراسان رضوی است، تصمیم ‌گیری کند.

فتحی اظهار کرد: بر این اساس قرار شده شاخصه‌ هایی مثل تعداد دانشجو، مساحت فضای آموزشی، زیرساخت‌های آموزشی، امکانات شهری نظیر وجود راه‌های ارتباطی، امکانات ریلی و موارد مشابه به این کارگروه ارایه شود.

وی گفت: در نهایت یا در این کارگروه تصمیم نهایی اخذ خواهد شد و یا اینکه استنادات ارایه شده به تهران ارسال تا وزارت علوم مستقیما تصمیم بگیرد.

رییس دانشگاه تربت‌ حیدریه در بخش دیگری گفت: با توجه به این که این شهرستان دارای دانشگاه است، صحیح نیست که زیر مجموعه مجتمع آموزش عالی قرار بگیرد.

فتحی در بخش دیگری از طرح علمی پژوهشی اراسموس پلاس به عنوانی یکی از دستاوردهای علمی و بین المللی این دانشگاه یاد کرد و گفت: بر اساس این طرح دانشگاه تربت‌ حیدریه بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ و در چارچوب برنامه Mobility Credit اتحادیه اروپا، ضمن تبادل استاد و دانشجو، تبادل مشترک علمی و انجام طرحهای تحقیقاتی با کشورهای لیتوانی و فرانسه قراردادی منعقد کرده که هزینه‌های آن را اتحادیه اروپا متقبل شده است.

وی افزود: میزان کمک مالی در نظر گرفته شده برای اجرای همکاری علمی پژوهشی ۲۰۸ هزار یورو و یکی از این برنامه‌ها راه‌اندازی رشته مدل سازی و مدیریت محیط زیست هست که در قالب سه پروژه ‘جئونتسی’ ، ‘اوپاتل’ و ‘آی سی ام’ بود.

فتحی همچنین گفت: دانشگاه تربت‌ حیدریه در کنار هفت دانشگاه سوئد، هلند، پرتغال، لیتوانی، عراق (۲ دانشگاه) و ملایر (استان همدان) به انجام این پروژه های تحقیقاتی مشغول بود.

دانشگاه تربت حیدریه دارای دو هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو، ۳۴ استاد ثابت و ۱۸۰ نفر استاد مدعو است که دانشجویان در ۲۷ رشته مشغول تحصیل هستند.

در سطح شهرستان تربت‌ حیدریه هفت واحد دانشگاهی شامل دانشگاه عالی تربت حیدریه، آزاد اسلامی، پیام نور، علوم پزشکی، علمی کاربردی، فرهنگیان و نیز فنی و مهندسی به استعداد ۱۰ هزار دانشجو فعال هستند که در این دانشگاه‌ها ۳۰۰ نفر استاد اعم از دایمی و مدعو حضور دارند که ۹۰ درصدشان عضو جامعه بسیج اساتید هستند و در این دانشگاه ها ۱۵۰ رشته تحصیلی تدریس می شود که عمده‌ترین آن ها علوم انسانی، کشاورزی و فنی و مهندسی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *