احیای جاده ابریشم با افتتاح راه آهن خواف – هرات: با این طرح، ۶ میلیون تن بار و کالا از طریق آن بین ایران و افغانستان جابه‌جا میشو د

احیای جاده ابریشم با افتتاح راه آهن خواف – هرات

استان ها – ایرنا – مسیر ریلی خواف واقع در جنوب شرق استان خراسان رضوی به “هرات” در مسیر کریدور بین‌المللی تجارت جهانی،نویدبخش رونق و توسعه اقتصادی برای ایران و کشورهای منطقه است و امروز ۲۰ آذر، این مسیر با حضور روسای جمهور کشورمان و افغانستان، رسما گشایش یافت تا زمینیان شاهد احیای جاده ابریشم باشند.

بر اساس گزارش ایرنا ، راه‌آهن خواف – هرات در توسعه منطقه نقش مستقیم دارد و سبب تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اکو، افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و آغازی برای ایجاد یک کریدور بین‌المللی در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب بازرگانی جهان را در پی دارد همچنین موجب احیای “جاده ابریشم” از طریق ریلی و اتصال خط‌ آهن چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود.

امروز، روز گشایش برای ملت ایران و افغانستان است 

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف-هرات که با حضور رئیس‌جمهور افغانستان و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: امروز روز سلام، روز رحمت، روز گشایش برای ۲ملت بزرگ افغانستان و ایران است.۲ ملتی که از یک ریشه، تاریخ، فرهنگ و از یک منطقه  هستند و در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند.

روحانی گفت: امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط ۲ملت افغانستان و ایران است. روابط ما از طریق دل‌ها، اندیشه، فرهنگ‌ها و رفتارها و تلاش‌ها بوده است و امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

اشرف غنی: راه آهن خواف -هرات ، طرحی تاریخی و حیاتی برای ۲ ملت است 

رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاحیه مسیر ریلی خواف-هرات، این طرح را برای ۲ کشور ایران و افغانستان تاریخی و حیاتی دانست.

 محمداشرف غنی در سخنان مراسم افتتاحیه این خط آهن گفت: خوشحالم که امروز شاهد بهره برداری پروژه تاریخی و حیاتی راه آهن هرات خواف هستیم.افتتاح این مسیر مهم ، نتیجه تلاش های خستگی ناپذیر هر ۲کشور در بخش اتصال منطقه ای و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده است.

اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران (از طریق راه آهن مشهد-بافق)، همچنین اتصال این کشور از طریق راه آهن ایران به کریدور بین المللی شمال – جنوب (حوزه خزر، روسیه و شمال اروپا) و کریدور بین المللی شرقی – غربی اکو و تراسیکا (کشور ترکیه و جنوب اروپا) و نیز اتصال افغانستان از طریق راه آهن ایران به آبهای آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران) از جمله ابعاد و مزایای بین المللی طرح راه آهن خواف – هرات است.

ضمن اینکه مسیر راه آهن خواف – هرات به رشد و توسعه سواحل مکران و افزایش مبادلات از طریق بندر جابهار به عنوان قطب حمل و نقل بین المللی کمک می کند.

وزیر راه: قابلیت جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر

پیش‌بینی می‌شود در سال نخست فعالیت مسیر ریلی خواف – هرات، سه میلیون تن بار و کالا و در سال نهایی افق این طرح، ۶ میلیون تن بار و کالا از طریق آن بین ایران و افغانستان جابه‌جا شود. با بهره‌برداری این مسیر خط آهن، سالانه یک میلیون مسافر از همین طریق بین ۲ کشور ایران و افغانستان رفت و آمد خواهند کرد.

با راه‌اندازی خط ریلی خواف – هرات زنجیره حمل و نقل کالا در کریدور بین‌المللی کامل می شود و کشور در خشکی محصور شده افغانستان از طریق این خط آهن و اتصال آن به مسیر ریلی در دست ساخت مشهد- بیرجند- زاهدان- چابهار برای صادارت، واردات و ترانزیت سهل و سریع و به آبهای آزاد در جنوب ایران دسترسی می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح راه آهن خواف- هرات گفت: این خط راه آهن قابلیت جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را دارد.

محمد اسلامی در افتتاح راه آهن تهران – هرات که به‌شکل آنلاین(برخط) با حضور رییس جمهوری، برگزار شد، اظهار کرد : ۲۲۵ کیلومتر برای احداث راه آهن خواف- هرات در دستور کار قرار داشت که ۱۴۰ کیلومتر آن امروز به افتتاح می‌رسد و ۸۵ کیلومتر باقی مانده با همکاری بهتری به سرانجام می رسد تا پروژه به تکمیل برسد و بتوانیم از اتصال کامل آن بهره‌مند شویم.

حسین سنجرانی، فرماندار خواف نیز در این باره گفت: مسیر ریلی خواف به هرات یکی از طرحهای بسیار مهم ملی و بین‌المللی است که نه تنها موجب افزایش ارزآوری اقتصادی، حمل ارزان و با صرفه کالا بین ایران و افغانستان می‌شود بلکه بر ثبات و امنیت، ظرفیتهای اشتغالزایی و ارتقاء وضعیت اقتصادی کل منطقه می‌افزاید.

سنجرانیافزود: فعالیت راه‌آهن خواف – هرات با ایجاد ظرفیت حمل و نقل سالانه ۱۲ میلیون تن بار و کالا نقش موثری بر افزایش حجم صادرات و واردات و رونق اقتصادی افغانستان و توسعه مبادلات کشور دوست و همسایه شرقی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

بهره‌برداری از راه‌آهن خواف- هرات، گامی مهم در توسعه شبکه ریلی به شمار می‌رود که ضمن توسعه شرق کشور می‌تواند سهم ایران در ترانزیت کالا بین اروپا و آسیا را افزایش داده و جایگاه کشورمان در کریدورهای شرق به غرب را تقویت کند.

احداث راه آهن خواف – هرات به عنوان ششمین خط آهن مرزی ایران با همسایگان منطقه، یکی از پروژه‌های مهم زیربنایی است که نقش بسیار بزرگی را در اقتصاد و توسعه ایران و افغانستان خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طراحی و ساخت راه‌آهن خواف در جنوب شرق خراسان رضوی به هرات افغانستان در غرب کشور یکی از دستاوردهای ملی مهم جمهوری اسلامی ایران است.

محمد صفایی‌دلویی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای طرحهایی مانند خط ریلی خواف – هرات نقش مهمی در توسعه صادرات و مبادلات کالاهای کشورمان دارد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: راه‌اندازی این خط ریلی و اتصال آن به راه‌آهن در دست ساخت گناباد- بیرجند- زاهدان- چابهار نیز موجب سرعت و سهولت دسترسی بازرگانان ایرانی به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و هند شده و هزینه فعالیت آنها را کاهش می‌دهد.

توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافرت بین دو کشور، جابجایی و ترانزیت بیش از ۶ میلیون تن بار در چشم انداز بلند مدت، کاهش هزینه نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از حمل و نقل جاده ای، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و کاهش مصرف سوخت در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای از جمله اهداف اجرای این طرح است.

دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بین المللی اعم از آب های آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا و پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود یک میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات نیز از اهداف دیگر اجرای این طرح است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *