آشوب در فرانسه؛ مردم در اعتراض به دولت مکرون به خیابان‌ها آمدند

سرویس خارجی: تازه‌ترین اعتراضات در فرانسه علیه پیش‌نویس لایحه امنیتی دولت «امانوئل مکرون»، پایتخت این کشور را به صحنه آشوب تبدیل کرد و دست‌کم ۱۵۰ نفر بازداشت شدند.

اعتراضات هزاران نفری در پاریس علیه پیش‌نویس لایحه امنیتی دولت مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به هرج و مرج کشیده شد و معترضان تعدادی خودرو را به آتش کشیدند و شیشه‌های ادارات و مغازه‌ها را شکستند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند که پلیس نیز با گاز اشک‌آور به آنها پاسخ داد. شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، پایتخت فرانسه بار دیگر شاهد درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی بود و هزاران نفر از مردم این کشور اروپایی برای پنجمین آخر هفته متوالی در خیابان‌های پاریس حاضر شدند تا علیه اصلاحات امنیتی پیشنهادی دولت و دیگر مسائل تظاهرات کنند. انبوهی از جمعیت معترضان از میدان «دو شاتله» در مرکز شهر پاریس و درست در امتداد رودی از جزیره سیته راهپیمایی اعتراضی خود را آغاز کردند و به سمت میدان «لاریپابلیک» در شمال شرقی پاریس حرکت کردند و صدها نفر در امتداد این مسیر به معترضان پیوستند. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از این رخداد، معترضان را در حال حمل پارچه نوشته‌های بزرگی نشان می‌دهد که بر روی آنها نوشته شده بود: «قوانین آزادی کشتار را لغو کنید، اسلام هراسی را متوقف کنید».

در پی تشدید اعتراضات در پایتخت فرانسه، نیروهای امنیتی به دستور دولت این کشور با تجهیزات کامل در سراسر خیابان‌های پایتخت مستقر شده بودند. با تداوم اعتراضات، نیروهای امنیتی در حین تلاش برای متفرق کردن جمعیت معترضان به خشونت متوسل شدند و از گاز اشک‌آور استفاده کردند و با آنها درگیر شدند.طبق گزارش راشاتودی، نیروهای امنیتی فرانسه تلاش کردند از تجمع افرادی که آنها را «اغتشاشگران سیاهپوش» می‌نامیدند، جلوگیری کنند. کلیپ‌های ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی قرار داده شده است، نشان می دهد که درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان بسیار شدید و خشونت‌بار بود. در کلیپ ویدئویی دیگری، افسران پلیس در حالی دیده می‌شوند که در حال کتک زدن معترضان با باتوم هستند. طبق این گزارش، در نزدیکی مقصد معترضان در میدان ریپابلیک، پلیس از گاز اشک‌آور و آبپاش‌ برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرد ولی با این‌حال، معترضان در میدان ریپابلیک آتش برپا کردند و گلوله‌های دودزا شلیک کردند و به تظاهرات ادامه دادند.

رسانه‌های فرانسه به نقل از منابع وزارت کشور فرانسه، مجموع بازداشت‌ شدگان اعتراضات در پاریس را بیش ۱۵۰نفر گزارش کردند. طبق این گزارش، پاریس تنها شهر فرانسه نبود که شاهد اعتراضات علیه سیاست‌های مکرون بود و اعتراضاتی در شهرهای بزرگ فرانسه از جمله لیل، لیون، بوردو، مارسی، تولوز و استراسبورگ هم برگزار شد که البته اکثر آنها مسالمت‌آمیز بود و حادثه خاصی در آن رخ نداد.از زمانی که دولت فرانسه، پیش‌نویس جنجالی لایحه‌ای را اعلام کرد که طبق آن نیروهای امنیتی این کشور اروپایی به ابزارآلات جاسوسی بیشتری مجهز می‌شوند، فرانسه شاهد موجی از تظاهرات ضددولتی بوده است.دولت فرانسه در صدد است با لایحه امنیتی، ابزارهای نظارتی دولت را افزایش داده و حق انتشار تصاویر نیروهای پلیس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را محدود کند.لایحه فوق، بخشی از اقدامات مکرون برای تشدید قوانین قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰است و مدعی است که محافظت از نیروهای پلیس در مقابل نفرت‌ پراکنی‌های اینترنتی باید تقویت شود اما معترضان فرانسوی تأکید دارند که دولت فرانسه در صدد محدود کردن آزادی‌های مدنی است. ماده جنجالی ۲۴این لایحه، انتشار تصاویر مأموران پلیس را غیرقانونی اعلام می‌کند و مجازات یک سال حبس یا جریمه ۴۵هزار یورویی برای متهمان درنظر گرفته است. در پی تشدید اعتراضات در فرانسه، مقام‌های این کشور وعده داده‌اند که اصلاحاتی را در بند جنجالی در خصوص محدود کردن حق فیلمبرداری از نیروهای پلیس حین انجام وظیفه اعمال کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *