وزیر میراث فرهنگی: فورگ ؛ قلعه‌ای زیبا در خراسان جنوبی

فورگ ؛ قلعه‌ای زیبا در خراسان جنوبی

تهران -ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: قلعه فورگ، یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی خراسان جنوبی و در زمره ۱۰ قلعه تاریخی مهم کشور و از آثار مهم و قابل توجه ایران است.

به گزارش عصر چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، علی‌اصغر مونسان با انتشار تصویری از قلعه فورگ در استان خراسان جنوبی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: فورگ یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی خراسان جنوبی است و از لحاظ جایگاه قرارگیری و ساختار معماری، یکی از بی‌نظیرترین قلعه‌های تاریخی ایران نیز محسوب می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه «ساخت قلعه فورگ در زمان نادر شاه توسط میرزا بقا خان حاکم منطقه شروع شد و پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساخت قلعه را به اتمام رساند؛ افزود: این بنا در در زمره ۱۰ قلعه تاریخی مهم کشور و از آثار مهم و قابل توجه ایران است.

«قلعه تاریخی فورگ که در سال ۱۳۷۹ ثبت ملی شده، در روستای فورگ از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان و در فاصله ۹۰ کیلومتری شرق بیرجندو۱۰ کیلومتری شهر اسدیه واقع شده است»

به گزارش ایرنا، در پنج کیلومتری اسدیه مرکز شهرستان درمیان، روستای پلکانی زیبایی به نام فورگ وجود دارد که ارگ بزرگی به همین نام را در خود جای داده است.

قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ با وسعت حدود ٩ هزار و ٣٠٠مترمربع قرار دارد و از نظر پیشینه تاریخی ساخت قلعه فورگ در زمان نادرشاه افشار به وسیله میرزا بقاخان حاکم منطقه شروع شده و پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساختمان قلعه را به اتمام رسانده است.

تاریخ ساخت این قلعه در کتاب دیوان لامع نوشته محمد رفیع بن عبدالکریم درمیانی، سال ۱۱۶۰ (ه.ق) ذکر شده و قلعه اینگونه توصیف شده، قلعه فورگ در روی کوهی است که از آجر پخته، دیوار و باروج آن را به طور محکم ساخته‌اند و پایه آن را سنگ چین کرده‌اند و ۲ شیر در اطراف خود داشته با ۲ خاکریز که قطر هر یک پنج در پنج است.

قلعه تاریخی فورگ بر بالای صخره ای سنگی همراه با ۱۸ برج توسط پورگ آن قدر مستحکم ساخته شده که حال بعد از گذشت قرن‌ها هنوز سینه ستبر کرده و پابرجا ایستاده طوری که دست تطاول زمان هم نتوانسته آن را از پای درآورد.

دروازه اصلی قلعه در ضلع‌شرقی و یک دروازه کوچک تر در ضلع شمالی آن قرار دارد و این اثر از سه قسمت تشکیل شده که قسمت اول، محل زندگی خدمه انبار آذوقه و محل نگهداری احشام بوده است. قسمت دوم، محل زندگی نظامیان و نگهبانان و محل نگهداری تدارکات نظامی و بخش سوم قلعه که مهمترین قسمت آن است، محل زندگی حاکم و اطرافیانش بود.

بر بلندای حصار و برج های قلعه، سازه های کنگره داری وجود دارد و از منافذ (تیرکش) آن برای دیده بانی و دفاع استفاده می کردند.

این بنا در زمان حکمرانی شوکت‌الملک اول توسط سپاهیان وی فتح و از آن به بعد غیرمسکونی و متروک شده، این قلعه پس از قلعه الموت مهمترین قلعه اسماعیلیان نیز بوده است.

تاکنون ۱۱۰ قلعه تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده که از این تعداد ۲۲ قلعه در درمیان واقع شده و این شهرستان به سرزمین قلعه‌های کهن خراسان جنوبی معروف است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *