نوش‌آفرین انصاری: شورای کتاب کودک از سه نسل به ما یادگار رسیده است

نوش افرین انصاری

 

 

 

 

 

 

شورای کتاب کودک، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نهادهای فرهنگی کودک و نوجوان در ایران، ۵۸ساله شد. نهادی که یادگار سه نسل از معلمان، نویسندگان و تصویرگران است.

به گزارش ایرنا، ۵۸سال پیش در چنین روزهایی، دو خانم معلم تصمیم گرفتند نهادی را بنیان کنند که به رشد فرهنگی کودکان کمک کند و این گونه بود که توران میرهادی و لیلی ایمن (آهی)، با همراهی ۳۷نفر از بهترین نویسندگان، تصویرگران، معلمان و کارشناسان ادبیات، شورای کتاب کودک را در ۲۰دی ماه ۱۳۴۱به راه انداختند. میراثی که اکنون کلید طلایی آن در دست نوش‌آفرین انصاری بزرگ بانوی کتاب و ادبیات ایران است.

شورای کتاب کودک، به مناسبت پنجاه و هشتمین سالگرد تولدش، شامگاه شنبه ۲۰ دی‌ماه، نشستی آنلاین در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، برگزار کرد.

نوش‌آفرین انصاری عضو هیأت مدیره و دبیر شورای کتاب کودک، در این نشست، با توجه به اهمیت فعالیت سازمان‌های مردم نهاد، نیاز به ارتباط رو در رو را یکی از عوامل زنده ماندن سمن‌ها دانست و گفت: پس از دوران کرونا، شکل سمن‌ها تغییر خواهد کرد اما باید موجودیت آنها و ارتباط چهره با چهره با مخاطب حفظ شود.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به فرهنگنامه کودک و نوجوان، افزود: جلد بیستم این مجموعه ارزشمند برای دریافت مجور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده و خوشبختم که بگویم نام دو بانو در این کتاب به چشم می‌خورد که شرح حال آنها در آن بازگو شده است.

انصاری با بیان این که پیش از دریافت مجوز انتشار نباید درباره کتاب سخن بگوید، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم به کسانی که به این حوزه علاقه‌مند هستند از دبیرخانه فرهنگ‌نامه انتشار آن را پیگیری و کتاب را تهیه کنند. اثر دیگری که شورای کتاب کودک هر سال منتشر می‌کند، نشان کتاب بوده است و تقویم شورا را نیز به لطف دوستان نشر خواهیم داشت.این عضو افتخاری دفتر بین‌المللی کتاب، با بیان این که در سالنامه شورای کتاب کودک می‌توان فعالیت‌های شورا را پی گرفت، اظهار داشت: در این سالنامه بیش از ۷۰مورد از فعالیت‌های شورا فهرست شده اما برخی هم ناگفته مانده است، مثلا ۱۹گروه بررسی کتاب در شاخه‌های گوناگون و ۲۹گروه علمی که مقالات فرهنگنامه کودک و نوجوان را تهیه و ویرایش و آماده چاپ می‌کنند. در مجموعه ما بیش از ۱۰۰فعالیت داریم که به تازگی دو بخش از ما جدا شدند. وی با اشاره به جدایی «خانه کتابدار کودک و نوجوان» و نیز «خانه ترویج خواندن» افزود: این دو خانه، پس از ۱۵سال که در دل شورای کتاب کودک کار می‌کردند و با وجود داشتن مجوز از ما جدا نشده بودند، اکنون «پرواز از آشیانه» را آغاز کردند و خبر خوبی است که این گونه یک عضو به اعضای شورا اضافه می‌شود.

انصاری با معرفی ساختمانی مشهور به خانه خیابان قدس که یکی از پایگاه‌های قدیمی شورای کتاب کودک به شمار می‌آید، گفت: بابک سوداگر که یکی از شاگردان قدیمی مرحوم توران میرهادی بود، این خانه را در اختیار ما گذاشت و خوشبختم که بگویم مذاکره‌ها آغاز شده با همکاری شهرداری تهران، این ساختمان، بازسازی و تعمیر می‌شود و تالارهای بزرگی را در اختیار خواهیم داشت. اما مسأله بعدی تجهیزات است که از همین جا از همه کسانی که می توانند در این زمینه به ما یاری برسانند، کمک می خواهیم .دبیر شورای کتاب کودک، در پایان با اشاره به فیلم توران خانم، ساخته رخشان بنی‌اعتماد، صدای عصای توران میرهادی را ضربان قلب شورای کتاب کودک دانست و آرزو کرد سال آینده، سالگرد این شورا با همه اعضا و علاقه‌مندان در کنار هم برگزار شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *