موضع جدید نمایندگان در حمایت از عنابستانی به مجلس توهین شد‌ ناجا عذرخواهی کند

به نظر می‌رسد مجلس در برابر ماجرای اصغر عنابستانی موضع یکدستی ندارد، درحالی‌که ناجا گفته از عنابستانی به دادسرا شکایت کرده است و برخی نمایندگان هم ضمن محکوم‌کردن رفتار عنابستانی حتی بحث اخراج او از پارلمان را هم مطرح کرده‌اند؛ اما در روزهای اخیر بعضی نمایندگان شروع به حمایت از عنابستانی کرده‌اند. عضو کمیسیون قضائی مجلس ضمن تحسین علی‌اصغر عنابستانی، نماینده‌ای که با مأمور راهور پلیس درگیر شده بود، از نیروی انتظامی خواست که به‌خاطر ادبیات مأمورش از مردم و مجلس عذرخواهی کند! عضو هیئت‌رئیسه هم گفته در این ماجرا به مجلس توهین شده است! نماینده همشهری عنابستانی هم گفته رسانه‌ها مانند شعبان بی‌مخ‌ها از کاه کوه ساختند! پیش‌تر هم مصطفی میرسلیم از این نماینده سیلی‌زن حمایت کرده بود. او صراحتا یا تلویحا گفته بود که باید مراقب توطئه‌هایی که به‌ دنبال تخریب مجلس هستند، باشیم!
بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم سبزوار در مجلس که پیش‌تر هم برخلاف دیگر نمایندگان توییتی مبنی بر حمایت از عنابستانی منتشر کرده بود، حالا هم گفته است: «عده‌ای در کشور هزینه درست‌کاری را بالا بردند و هرچه شفاف باشی علیه تو گارد می‌گیرند، فضای رسانه‌ای تبدیل شده به عده‌ای شعبان بی‌مخ که از کاه کوه می‌سازند». او در پاسخ به این پرسش که منظورتان چیست، گفت: «آدم‌هایی هستند که دروغ‌پردازی می‌کنند، حادثه‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کنند مانند خطای عنابستانی که در آن بزرگ‌نمایی صورت گرفت». این نماینده در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید این توهین به فضای رسانه‌ای کشور است، اظهار کرد: «منظورم با عده‌ای است که در اجرای نجفی واقعیت را وارونه نشان دادند، ولی در ماجرای عنابستانی بزرگ‌نمایی کردند». حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم میمه، برخوار و شاهین‌شهر در مجلس، با اشاره به ماجرای نماینده سبزوار و درگیری او با مأمور راهور پلیس در خیابان دروازه دولت تهران گفت: این تجربه به ما نشان داد که چگونه شفافیت راه را بر سیلی‌های متعدد مدیران، کارمندان و مأموران به اقشار مختلف مردم می‌بندد. ضمن تحسین نماینده‌ای که یک سیلی به نفس اماره خودش و یکی سیلی به دشمنان نظام و مجلس زد، به نیروی انتظامی هشدار می‌دهم که از عذرخواهی این نماینده عبرت بگیرد و اجازه ندهد که مأمورانش در هنگام اعمال قانون از چارچوب قانون تجاوز کنند. وی با بیان اینکه نظام اسلامی مردم و قانون برایش فرقی نمی‌کند، از نیروی انتظامی پلیس خواست تا نسبت به ادبیات مأمور راهور از مجلس عذرخواهی کند. حاجی‌دلیگانی گفت: عذرخواهی بزرگ‌تر ناجا نیز باید به ‌خاطر حرف‌های غیرقانونی یک مسئول ناجا باشد که چندی پیش می‌خواست مجرمان را دست‌شکسته ببیند. امیدوارم رسانه‌ها و دادگاه‌ها در آینده نزدیک جلوی همه متخلفان و مستنکفان بایستند و نگذارند قانون‌شکنی رایج شود. رئیس‌جمهور ده‌ها قانون و آیین‌نامه را اجرا نکرده است. البته پرونده استنکاف رئیس‌جمهور هم در حال پیگیری است و برای اعمال ماده ۲۳۴ در کمیسیون‌های مجلس قرار دارد.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس: در ماجرای عنابستانی به مجلس توهین شد
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس برخلاف این نماینده، معتقد است رفتار عنابستانی باعث توهین به مجلس شده است. محمدحسین فرهنگی گفته هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی این موضوع را آغاز کرده و نتیجه آن در مدت یک هفته تا ۱۰ روز آینده اعلام می‌شود. او در گفت‌وگوی ویدئویی با صداوسیما درباره بررسی موضوع سیلی‌زدن نماینده سبزوار به صورت سرباز نیروی انتظامی گفت: حواشی رخ‌داده برای نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی دو بعد داشت؛ بعد اول رفتار نماینده سبزوار بود که هیئت نظارت به این موضوع ورود کرده و در حال بررسی آن است. بعد دوم این ماجرا توهینی است که به مجلس شده است؛ چراکه توهین‌های انجام‌شده فقط مربوط به آن سرباز نیست. بلکه مأمور دیگری که چهره او در فضای مجازی منتشر نشد، توهین‌های زیادی به نماینده مجلس انجام داده و یکی از مسببان راه‌بندان مسیر نیز او بوده است. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این دو موضوع باید به‌ صورت موازی بررسی شود؛ یعنی هم حواشی مربوط به نماینده مجلس و هم توهین‌هایی که مأمور نیروی انتظامی انجام داده است، باید در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بررسی شود.
سید‌امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی دیگر عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم در گفت‌وگویی با صداوسیما گفته با فرمانده نیروی انتظامی پیرامون اتفاق افتاده بین آقای عنابستانی و سرباز راهور صحبت کردم و سردار اشتری گفت ما گزارش را تهیه و برای دادستانی ارسال کرده‌ایم. رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس تصریح کرد: راهور ناجا مستقیم به مجلس شکایت نکرده است و در دادستانی طرح شکایت کرده‌اند. وی افزود: امیدوارم نظریه دادرسی و گزارش ناجا برای بررسی در مجلس سریع‌تر به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *