جلوگیری از نزدیک شدن ایران به امریکا به نفع دولت نتانیاهو خواهد بود مخالفان سرسخت برجام فعال شدند؛ تندروها به دنبال چه هستند؟

منطق مخالفان توافق هسته‌ای و مذاکره با ایران حصول توافقی بهتر نیست. مخالفان توافق با ایران به دنبال عدم توافق با ایران هستند. آنان می‌خواهند هیچ طرفی با ایران رابطه و همکاری تجاری و دیپلماتیک نداشته باشد. برای بسیاری از مخالفان سرسخت برجام هدف اصلی تغییر رژیم در تهران است. آنان می‌خواهند حکومت فعلی ایران با حکومتی دیگر جایگزین شود. این طیف بیش‌تر در میان جمهوری خواهان و نمایندگان آنان در کنگره حضور دارند.

آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- اکنون دولت تازه امریکا برای بازگشت آن کشور به مذاکرات هسته‌ای با ایران ابراز تمایل کرده است. در این میان، دستگاه مخالفت مخالفان توافق هسته‌ای و مذاکره با ایران بار دیگر تجهیز و فعال شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ “پائول پیلار” کارشناس سابق سیا در مقاله‌ای در “نشنال اینترست” با اشاره به فعال شدن دوباره مخالفان مذاکره میان ایران و امریکا و حصول توافق هسته‌ای می‌نویسد: “چندین سال پیش در آستانه حصول برجام و مذاکرات ایران و امریکا با مخالفت‌های مشابهی مواجه شدیم. در آن زمان برخی از سناتور‌های امریکایی که مخالف مذاکره با ایران بودند سعی در تضعیف مذاکرات میان طرف امریکایی با ایران داشتند و نامه‌ای را به رهبران ایران نوشتند. آنان درباره تبعات توافق هسته‌ای با ایران هشدار می‌دادند. اکنون با اعلام آمادگی دولت بایدن برای بازگشت به میز مذاکره با ایران برای توافق هسته‌ای با آن کشور دستگاه مخالفت مخالفان بار دیگر تجهیز شده و استدلال‌های مشابهی را مطرح می‌کنند. متوقف شدن غنی سازی اورانیوم با درصد غنای بالا، کاهش دو سومی کار سانتریفیوژ‌های ایران و پذیرش بازرسی‌های بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات ایران از جمله امتیازاتی بودند که ایران در جریان حصول برجام ارائه کرد. بازرسی‌های آژانس نیز نشان می‌داد که از زمان لازم الاجرا شدن توافق در ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی تا زمانی که ترامپ امریکا را از برجام خارج ساخت ایران نسبت به اجرای تعهدات برجامی خود پایبند بوده است.

سیاست فشار حداکثری ترامپ نتیجه معکوس داد و ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را افزایش داد. اکنون برنامه اتمی ایران بزرگتر از زمانی است که امریکا با ایران بر سر برجام به توافق رسید.

تنها در حوزه هسته‌ای نبود که سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورد. ترامپ مدعی شد که کاهش فروش نفت ایران باعث قطع دستیابی ایران به منابع برای فعالیت‌های منطقه‌ای آن کشور می‌شود. این در حالی است که اکنون پس از کناره گیری او از ریاست جمهوری فعالیت‌های منطقه‌ای ایران افزایش یافته است.

از نظر سیاسی نیز فشار‌های ترامپ چشم‌انداز هرگونه توافق تازه با ایران را مسدود کرد این در حالی است که ترامپ از توافقی بهتر سخن می‌گفت. تندرو‌ها در ایران در نتیجه سیاست ترامپ تقویت شدند و اکنون می‌توانند با اعتماد به نفس بگویند: “ما به شما گفته بودیم امریکا غیر قابل اعتماد است”.

در نتیجه، منطق مخالفان توافق هسته‌ای و مذاکره با ایران حصول توافقی بهتر نیست. مخالفان توافق با ایران به دنبال عدم توافق با ایران هستند. آنان می‌خواهند هیچ طرفی با ایران رابطه و همکاری تجاری و دیپلماتیک نداشته باشد. برای بسیاری از مخالفان سرسخت برجام هدف اصلی تغییر رژیم در تهران است. آنان می‌خواهند حکومت فعلی ایران با حکومتی دیگر جایگزین شود. این طیف بیش‌تر در میان جمهوری خواهان و نمایندگان آنان در کنگره حضور دارند.

برای سایر مخالفان سرسخت برجام به ویژه دولت دست راستی اسرائیل هدف اصلی ممکن است نه تغییر رژیم بلکه باقی ماندن ایران در موضع ضعف و انزوا باشد تا ایران را مقصر تمام مشکلات منطقه بداند. جلوگیری از نزدیک شدن ایران به امریکا و مقصر دانستن ایران به نفع دولت نتانیاهو خواهد بود.

در پایان این یادداشت آمده است: مخالفان برجام از توافقی بهتر سخن می‌گویند، اما هیچ بدیلی را ارائه نمی‌دهند و توجه ندارند که برجام در نتیجه مذاکراتی فشرده و طولانی مدت حاصل شد. اگر هدف مخالفان برجام در نهادهایی، چون “بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها” تغییر رژیم در ایران است باید این موضوع را بررسی کرد که آیا تلاش‌های سابق امریکا برای تغییر رژیم‌های سیاسی در خاورمیانه سودمند بوده یا مضر. اگر هدف آنان کاهش مخاطرات و تنش در خاورمیانه است باید این پرسش را مطرح کرد که آیا کنار گذاشتن برجام باعث صلح بیش‌تر در خاورمیانه خواهد شد یا افزایش دامنه منازعه و درگیری”.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *