سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا حتی روی کاغذ قدمی برنداشته

‌سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود ایده حرکت گام‌به‌گام برای مذاکره با آمریکا را برخلاف مشی ایران دانست. سعید خطیب‌زاده همچنین از موضع‌گیری‌های متفرقه در سیاست خارجی انتقاد کرد. او درباره مسئله بازگشت بدهی‌های عراق و کره جنوبی به ایران نیز توضیحاتی داد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین تصریح کرد گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا نیست. وی ضمن تأکید بر انتقادات ایران از عملکرد اتحادیه اروپا در قبال برجام، نگاه ایران به تلاش‌های اخیر اروپایی‌ها جهت هماهنگی را با حسن نیت توصیف کرد.
‌ آمریکایی‌ها هنوز قدم اول را روی کاغذ هم برنداشته‌اند
وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود سیگنال‌هایی بین ایران و آمریکا ردوبدل شده است، تأکید کرد: «موضوع ایران و آمریکا موضوع پالس و ارسال سیگنال نیست بلکه در واقع موضوع اجرای مؤثر مفاد قطع‌نامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و رفع مؤثر تحریم‌ها از سوی آمریکاست و اینها احتیاج به پالس، سیگنال و گمانه‌زنی ندارد». خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا بازگشت آمریکا به برجام نیازمند انجام مذاکراتی بین دو کشور نیست و اگر چنین نیازی وجود داشته باشد ایران حاضر به مذاکره با آمریکاست، گفت: «آمریکایی‌ها هنوز قدم اول را نیز برنداشته‌اند و همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم آنها باید اقدام به رفع مؤثر تحریم‌ها علیه ملت ایران کنند. آنها هنوز اقدامی در این زمینه حتی روی کاغذ هم انجام نداده‌اند». وی خاطرنشان کرد: «ما سه مرحله را گفته‌ایم؛ تعهد قطعی به تعهدات و اجرای مؤثر آنها، رفع تحریم‌ها و بعد بازگشت به برجام. شاید این مسیر، هماهنگی‌هایی نیاز داشته باشد که مسیر این هماهنگی‌ها مشخص است و در برجام تمام جزئیات نوشته شده است». سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه توافق سه‌ماهه‌ای که بین ایران و آژانس صورت گرفت «گشودن یک پنجره دیپلماسی» بود، در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی از مقامات آمریکایی اظهار کرده‌اند که ایران مسیر اشتباهی را در مورد برجام و مذاکرات در پیش گرفته است، گفت: «ایالات متحده چند سال است که در اتوبان برخلاف مسیر و جهت، رانندگی کرده و تصور می‌کند بقیه که در مسیر صحیح هستند، اشتباه حرکت می‌کنند. مناسب است هرچه زودتر آمریکا متوجه جهت درست اتوبان شود و این به نفع خود آمریکا، جامعه جهانی و چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌الملل خواهد بود».
‌ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نداریم
سخنگوی وزارت خارجه درباره منظور ظریف از توییت اخیری که در آن اعلام کرده بود به زودی طرح اقدام سازنده ایران را ارائه خواهند کرد، چیست، گفت: «آنچه در حوزه برجام در جریان است بسیار حساس است. گفت‌وگوهای بسیار نزدیکی با طرف‌های باقی‌مانده در برجام داریم و همان‌طور که پیش از این گفتم با آمریکا گفت‌وگو و مذاکره‌ای نداشته و نداریم». «در داخل ایران برخی نکات در حال بررسی و تکمیل است. توییت چند روز پیش آقای ظریف در همین مسیر بود و مناسب است که رسانه‌ها اجازه دهند این موضوع مهم و حساس در بستر خود به جلو برود و زمانی که به نتیجه رسید به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد». سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران طرح گام‌به‌گام را برای شروع مذاکره با آمریکا قبول خواهد کرد، گفت: «پیش از این در این ارتباط صحبت کرده‌ایم. ایران هیچ‌گاه طرح گام‌به‌گام را دریافت نکرده است و چنین طرحی مبتنی بر خط و مشی‌ای که ایران اعلام کرده، نیست». خطیب‌زاده ادامه داد: «بین ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نیست چراکه برجام مسیر را روشن کرده و در واقع مسیر در این زمینه روشن است».
‌ با عراق به نتیجه‌هایی رسیدیم، از کره هنوز اقدامی ندیده‌ایم
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی در ارتباط با آخرین روند وضعیت بدهی عراق به ایران و انتشار برخی از اخبار مبنی بر آزادسازی بخشی از این پول‌ها گفت: «عراق همواره تلاش کرده که دیون خود را به ایران بپردازد. البته برخی از موانع از جمله موانع تحریمی که از سوی آمریکا اعمال شده وجود دارد». وی ادامه داد: «از چند ماه قبل گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی بین بانک مرکزی ایران و طرف‌های عراقی در ارتباط با مسیرهای پرداختی این دیون صورت گرفته که برخی از آنها به نتیجه رسیده است». وی با بیان اینکه این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها در مسیر خود ادامه دارد، تصریح کرد: «پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است». سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در برخی از اخبار مطرح شده که حدود سه میلیارد دلار از بدهی‌های عراق و کره جنوبی به ایران در حال آزادشدن است، گفت: «درخصوص آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی ما هنوز اقدامی عملی از سوی دولت این کشور مشاهده نکرده‌ایم. صحبت به اندازه کافی در این زمینه صورت گرفته است و ما منتظر اقدام عملی از سوی کره در این زمینه هستیم».
‌ سیاست خارجه موضوع جدال کف خیابانی نیست
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در روزهای اخیر بعضا شاهد اظهارنظرهایی از سوی برخی از افراد در عرصه سیاست خارجی کشور بوده‌ایم و این اظهارنظرها بعضا باعث ایجاد هزینه‌هایی برای کشور و دستگاه دیپلماسی شده است، گفت: «همه باید اجازه دهند که سیاست خارجی کشور در مسیر حرفه‌ای خود حرکت کند. سیاست خارجی کشور نه موضوع بده‌بستان‌های احزاب و جریان‌های سیاسی است و نه موضوع جدال‌های خیابانی و کف خیابانی. موضوع سیاست خارجی، موضوع امنیت ملی است و مجاری آن در قانون کاملا مشخص و روشن است. وزارت خارجه هم به‌عنوان صدای تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی شناخته شده است».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *