لجبازانی که خطرات چهارشنبه سوری را به جان می خرند

لجبازانی که خطرات چهارشنبه سوری را به جان می خرندعکس تزئینی است

یک آسیب شناس اجتماعی با اشاره به نزدیک شدن چهارشنبه سوری و عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی کووید ۱۹ از سوی مردم گفت: به نظر می‌رسد فرهنگ لجبازی و فرهنگ خستگی ناشی از کرونا بر جامعه حاکم شده است، از این رو مردم بسیاری از مسائل را رعایت نمی‌کنند و صدمات ناشی از چهارشنبه سوری و جریمه‌های معین شده برای عبور و مرور را به جان می‌خرند.

سید هادی معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چهارشنبه آخر سال، بی‌توجهی مردم نسبت به شرایط پاندمی کووید ۱۹ اظهار کرد: به نظر می‌رسد پاندمی کرونا به پاندمی افسردگی و خستگی تبدیل شده است. مردم احساس خستگی می‌کنند چراکه از پیش برای این شرایط آماده نبودند.

این متخصص اعصاب و روان، با بیان اینکه ما جامعه‌ای جوان داریم و هیجان، تخلیه و نشان دادن خود از ویژگی‌های جوانان است، ادامه داد: کرونا منجر به محدودیت یک ساله‌ای برای جوانان و در نهایت تغییر سبک زندکی آنها شد. جوانان در شرایط کرونا نمی‌توانند هیجان خود را بیرون بریزند و در مراسماتی نظیر چهارشنبه سوری هیجانات جوانان تخلیه می‌شود.

به گفته این دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با صحبت درباره خودداری مردم از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در شرایط کرونا نمی‌توان از آن جلوگیری کرد چراکه راهکار آن پند و نصیحت نیست و باید ساماندهی انجام شود تا این هیجانات برون ریزی شوند چراکه مشخص نیست پاندمی کووید ۱۹ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و در صورت عدم توجه به لزوم تخلیه هیجانات مردم به ویژه جوانان شاهد معضلات و فجایع گسترده تری خواهیم بود.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: اگر بتوان مدیریت شده و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی مکان‌هایی را برای تخلیه هیجانات جوانان در نظر گرفت شاید بتوان تا اندازه‌ای از بروز خطرات در چهارشنبه سوری جلوگیری کرد.

معتمدی افزود: عدم توجه مردم به رعایت پروتکل‌ها و برنامه ریزی برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری طبیعی نیست و از سوی دیگر این عدم توجه تنها در این مراسم دیده نمی‌شود و حتی مردم به منع تردد شبانه و منع تجمعات هم توجهی ندارند. ما نیازمند ایجاد یک بازسازی فرهنگی و یک اعتماد سازی میان دولت و مردم هستیم.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها و شرایط پاندمی کووید ۱۹ تنها مختص به کشور ما نیست و سایر کشورها هم درگیر آن هستند، گفت: دولت آنچه در توان داشته انجام داده است، اما قشر جوان یک لجبازی ذاتی دارد. شاید اگر مشارکت محله‌ای و NGO هایی داشتیم  بیشتر می‌توانستیم جلوی این بی‌توجهی را بگیریم و کار تبلیغاتی بیشتری در این راستا انجام دهیم.

معتمدی در پایان گفت: آنچه در مسائل و معضلات اجتماعی حائز اهمیت است این است که ما معضل را تبدیل به فاجعه نکنیم. اگر بحث مشارکت مردم، افزایش دخالت مردم در مدیریت شهری، آموزش و مشارکت از طریق NGO‌ در کشور ترویج پیدا کند می‌توان از طریق مردم و مشارکت اجتماعی از تبدیل معضلات اجتماعی به فاجعه جلوگیری کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *