بن‌بست سیاسی در اسرائیل ؛ نتانیاهو در تشکیل کابینه ناکام ماند

 

سرویس خارجی: پایان روز سه‌شنبه این هفته در حالی آخرین مهلت «بنیامین نتانیاهو» برای تشکیل کابینه جدید بود که وی نتوانست حمایت مورد نیاز پارلمان برای تشکیل کابینه را به دست بیاورد و هم اکنون باید رئیس رژیم صهیونیستی درباره مرحله بعدی تصمیم گیری کند.

ماموریتی که «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی به نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه جدید داده بود، سه‌شنبه این هفته به پایان رسید و نتانیاهو نتوانست حمایت مورد نیاز برای تشکیل کابینه را به دست بیاورد تا بن بست سیاسی در اسرائیل پس از چهار بار برگزاری انتخابات طی کمتر از دو سال گذشته همچنان ادامه یابد. بر اساس قانون، در حال حاضر ریولین سه روز زمان دارد تا تصمیم گیری کند که ماموریت تشکیل کابینه را به «یئیر لاپید» رئیس حزب «یش عاتید» یا «نفتالی بنت» رئیس حزب «یامینا» بدهد یا اینکه به کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) این فرصت را بدهد تا کسی را در کنست پیدا کند که بتواند حمایت ۶۱ کرسی را برای تشکیل کابینه ائتلافی به دست بیاورد.

همزمان روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی نوشت: در صورتی که نتانیاهو ضرب‌الاجل جدید را از دست بدهد و قادر به تشکیل کابینه نباشد نخست‌وزیری ۱۵ساله‌اش به پایان خواهد رسید. بعد از برگزاری یک انتخابات نیمه‌تمام دیگر در ماه مارس در فلسطین اشغالی، نه نتانیاهو و نه هیچ‌یک از رقیبانش قادر به تشکیل کابینه نبودند اما نظر اکثریت قانونگذاران رژیم صهیونیستی این بود که رئیس این رژیم، بار دیگر نتانیاهو را مأمور تشکیل کابینه کند. نتانیاهو بعد از چند هفته رایزنی با طرف‌های مختلف پیشنهادهای مختلفی از جمله استعفای موقت از سمتش را مطرح کرد اما به نظر می‌رسد این پیشنهادات به او کمکی برای رفع مخالفت‌ها با نخست‌وزیری‌اش نکرد و او قادر به تشکیل کابینه نخواهد بود. چنانچه نتانیاهو قادر به ائتلاف نباشد باید امیدوار باشد که رقیبانش هم نتوانند این کار را انجام دهند تا رژیم صهیونیستی مجبور به برگزاری پنجمین انتخابات از سال ۲۰۱۹شود. چنین سناریویی نتانیاهو را که از ماه مه ۲۰۲۰درگیر محاکمه در پرونده‌های فساد است را دست‌کم تا چند ماه دیگر در قدرت نگه خواهد داشت. حزب لیکود به رهبری نتانیاهو نیز با انتشار بیانیه‌ای کارشکنی نفتالی بنت بر سر راه تشکیل کابینه ای راستگرا را دلیل این شکست اعلام کرد.

در رویدادی دیگر فرمانده کل گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس در واکنش به تحولات جاری در محله شیخ جراح قدس اشغالی تاکید کرد: هرگز در برابر اتفاقات جاری در شیخ جراح بی‌تفاوت نخواهیم ماند.«محمد الضیف» در بیانیه کوتاهی به رژیم صهیونیستی در مورد تخلفاتش در این محله هشدار داد و با تاکید بر اینکه فرماندهی القسام و مقاومت هرگز در برابر اتفاقات جاری در شیخ جراح بی‌تفاوت نخواهند ماند، تهدید کرد که اسرائیل بابت این اقدامات هزینه سنگینی خواهد پرداخت. فرمانده کل گردان‌های القسام در ادامه این بیانیه ضمن درود فرستادن به مردم مقاوم فلسطین که ساکن قدس اشغالی هستند، گفت: فرماندهی القسام اتفاقات جاری در شیخ جراح را از نزدیک دنبال می‌کند. الضیف، یکی از مهمترین چهره‌های تحت تعقیب فلسطینی است که رژیم صهیونیستی از بیش از دو دهه‌ قبل در تلاش برای بازداشت اوست و این رژیم، او را به دست داشتن در عملیات‌های نظامی بزرگی متهم کرده است. الضیف تاکنون از ترورهای متعددی نجات یافته که آخرین آنها در جنگ سال ۲۰۱۴غزه بود.

«عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس نیز تاکید کرد که فراخوان گروه‌های تندرو صهیونیست برای حمله به مسجد الاقصی در سه شنبه آینده یک انقلاب جدید را علیه جرائم رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان رقم خواهد زد. از سویی خطیب مسجد الاقصی هم از فلسطینی‌ها خواست به اعتکاف خود در مسجد الاقصی تا روز ۲۸ ماه مبارک رمضان که صهیونیست‌ها برای تعرض گسترده به آن برنامه ریزی کرده‌اند، ادامه دهند. منابع شهر قدس اشغالی می‌گویند گروه‌های تندرو صهیونیست اعلام کرده‌اند که قرار است صبح روز ۲۸رمضان با ورود به مسجد الاقصی، در آنجا آیین‌های تلمودی انجام دهند. در این حال فلسطین اعلام کرد که پرونده محله شیخ جراح قدس را به دیوان کیفری بین المللی ارجاع داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *