پشت پرده مناظره ها در گفت وگو با محمدرضا حیاتی

پشت پرده مناظره ها در گفت وگو با محمدرضا حیاتیمنبع اینترنت بدون عنوان( جمعه / ۷ خرداد ۱۴۰۰ /  ایسنا )

محمدرضا حیاتی بهره مندی از اختیار کافی برای مجری مناظره ها را از ضروریات اجرای چنین برنامه هایی عنوان و در عین حال خاطرنشان کرد که صداوسیما اغلب مجری برنامه هایی مانند مناظره‌ را در پرسیدن سوالات محدود می‌کند.

حیاتی که سال ها به عنوان گوینده خبر با صداوسیما همکاری داشت و بسیاری از خبرهای تاریخی و مهم، توسط او به بینندگان تلویزیونی منتقل شد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره انتخاب مجری مناسب برای مناظره‌های انتخاباتی چنین عنوان کرد: تعداد مجری ها محدود است و من شخص خاصی را نمی‌شناسم که بتوانم بگویم توانایی این کار را دارد یا خیر؛ اما در نهایت این اتفاق بستگی به شرایط دارد و اینکه دست مجری در اجرا و سوال پرسیدن چقدر باز باشد و بتواند سوالات چالشی بپرسد.

حیاتی تصریح کرد: صداوسیما برای مجری برنامه هایی مانند مناظره، محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند. مجری چنین برنامه هایی معمولا، بر اساس پرسش هایی که سازمان صداوسیما یا کاندیداها برایش تعیین می‌کنند، سوال می‌پرسد. در چنین شرایطی، مجری هر چقدر هم که توانا باشد، وقتی اختیار کافی نداشته باشد، خودش، خودش را محدود می‌کند.

گوینده سابق خبر در تلویزیون با تاکید بر اینکه زن یا مرد بودن مجری مناظره‌ها هیچ تفاوتی نمی کند و مهم این است که مجری از توانایی لازم برخوردار و اختیارات کافی هم داشته باشد، در این زمینه تاکید کرد: مجری باید به مسایل مهم اشراف داشته و مشکلات روز مردم را بشناسد؛ زن و مردش هم فرقی ندارد.

حیاتی باتجربه بودن را از ویژگی های ضروری برای مجری برنامه ای مانند مناظره‌های انتخاباتی دانست و گفت: تجربه خیلی مهم است؛ یک گوینده باتجربه وقتی مقابل کاندیدای ریاست جمهوری قرار می‌گیرد، اعتماد به نفسش را از دست نمی‌دهد. اطلاعات و آگاهی مجری باید در سطح کاندیداها و حتی بیشتر از آن‌ها باشد.

او در پایان گفت: سواد رسانه‌ای، اطلاعات عمومی، آگاهی به مشکلات مردم و خیلی فاکتورهای دیگر برای مجری مناظره‌ها لازم است اما مساله مهم این است که چقدر به مجری ها جای کار می‌دهیم. اگر مجری همه ویژگی‌های لازم را دارا باشد، اما محدودیت داشته باشد، در این صورت فرقی نمی‌کند که چه کسی مجری باشد؛ در این حد را هر کسی می‌تواند اجرا کند.

به گزارش ایسنا، پخش مناظره های تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی از دوشنبه ـ ۱۷ خرداد ماه ـ در شبکه اول سیما آغاز می شود و تاکنون نام فردی به عنوان مجری به صورت رسمی از سوی صداوسیما اعلام نشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *