با نگاه به آفریقا ائتلاف آمریکایی: داعش در بعد منطقه‌ای شکست خورده اما از بین نرفته است

ائتلاف آمریکایی: داعش در بعد منطقه‌ای شکست خورده اما از بین نرفته است

وزیران خارجه عضو ائتلاف جهانی ضد داعش در نشست خود در رم بر لزوم پایان دادن به خطر جهانی گروه‌های تندرو، اهمیت برقراری ثبات در مناطق آزاد شده، همکاری در زمینه مقابله با تامین منابع مالی داعش و گروه‌های تروریستی و تبلیغات رسانه‌ای آن و پایبندی به حمایت از شرکا در آفریقا برای مقابله با تهدیدات تروریستی تاکید کردند. همچنین وزیر خارجه آمریکا در افتتاحیه نشست ائتلاف جهانی ضد داعش برای تمدید تلاش‌های بین‌المللی با این گروه تروریستی تاکید کرد،‌۱۰ هزار جنگجوی داعش همچنان در اردوگاه‌های تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) (کردهای سوریه) در بازداشت هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، وزیران خارجه ائتلاف مذکور که بعد از دو سال به دعوت لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا همدیگر را در رم ملاقات کردند، نسبت به تقویت همکاری از طریق همه کانال‌های تلاش‌های ائتلاف به منظور تضمین عدم قدرت‌یابی و توسعه طلبی داعش در عراق، سوریه و کل جهان یا تشکیل هر کانون منطقه‌ای و جهانی اعلام پایبندی کردند.

وزیران خارجه گفتند، همچنان با قدرت در تصمیم به نابودی این تهدید جهانی متحد هستند و در کنار نجات‌یافته‌گان و خانواده‌های قربانیان جرائم داعش قرار می‌گیرند که همچنان برای بازخواست تروریست‌ها تلاش می‌کنند.

شرکت‌کنندگان در این نشست آزادسازی نزدیک به هشت میلیون تن از تسلط داعش در عراق و سوریه را ستودند اما گفتند، تهدید همچنان وجود دارد؛ مساله‌ای مستلزم آگاهی بالا و تلاش هماهنگ است. این تلاش و همکاری همچنین شامل تخصیص منابع مالی کافی برای حمایت از تلاش‌های نیروهای ائتلاف و نیروهای شریک در طرح ضد داعش و حمایت گسترده از برقراری ثبات می‌شود.

وزیران خارجه عضو ائتلاف مدعی مقابله با داعش به وجود تلاش‌های عراق در مقابله با بقایای داعش و ممانعت از گسترش آن اشاره و از افزایش قدرت نیروهای عراقی در مقابله با داعش تندرو تقدیر کردند.

وزیران به شدت حملات مستمر علیه افراد ائتلاف، کاروان‌های آن و تاسیسات دیپلماتیک در عراق را محکوم کرده و بر اهمیت حمایت دولت عراق از اصول ائتلاف تاکید کردند.

آنها بر وضعیت امنیتی در قاره‌ها و مناطق دیگر به خصوص آفریقا تمرکز و کارگروه‌های وابسته به ائتلاف را مامور پیگیری راه‌هایی کردند که از طریق آن می‌توان با تلاش‌های توسعه‌طلبانه داعش در مناطق متضرر مقابله کرد.

وزیران خارجه همچنین از تلاش‌های افغانستان برای مقابله با داعش شاخه خراسان استقبال کردند.

وزیران خارجه بار دیگر تاکید کردند، تصمیم دارند نشست آتی وزیران را در ژوئن ۲۰۲۲ در رم برگزار کنند و نشست مدیران سیاسی گروه‌ کوچک در پاییز ۲۰۲۱ در بروکسل برگزار خواهد شد.

در این راستا آنتونی بلینکن در افتتاحیه نشست ائتلاف ضد داعش در رم گفت: آمریکا به ترغیب کشورها از جمله اعضای ائتلاف جهانی ضد داعش ادامه می‌دهد تا شهروندان‌شان را که به داعش پیوسته‌اند بازگردانده و آنها را مجددا آماده کرده و محاکمه کنند.

بلینکن افزود: این وضعیت به راحتی قابل دفاع نیست و نمی‌تواند تا اطلاع ثانوی ادامه یابد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، عنصر اصلی دیگری برای شکست همیشگی داعش وجود دارد که مستلزم مقابله با تهدیدات داعش در خارج از عراق و سوریه و مشخصا آفریقاست.

ایتالیا نیروی نظامی بیشتری را در عراق نگه می‌دارد

همچنین دی مایو تاکید کرد: ایتالیا قصد دارد وحدت نظامی در عراق را حفظ کند؛ مساله‌ای که این کشور را قادر می‌سازد بتواند به به نتهایی با تهدید تروریستی بجنگد.

وزیر خارجه ایتالیا در جلسه افتتاحیه این نشست گفت: داعش در بعد منطقه‌ای شکست خورده اما هنوز نابود نشده است. به این دلیل ایتالیا به وحدت نیروهای خود با بیش از ۸۰۰ فرد مستقر در عراق و کویت و نیز حفظ حضور نظامی گسترده در عراق ادامه خواهد داد تا عراق بتواند به تنهایی با داعش بجنگد.

او اضافه کرد: ایتالیا به زودی در قالب ائتلاف ناتو در عراق فرماندهی را از دانمارک تحویل می‌گیرد و آماده افزایش مشارکت در این ماموریت است.

وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرد: به رغم تهدیدات داعش در عراق و سوریه جنگ با داعش باید در آفریقا و منطقه ساحل ادامه یابد زیرا این منطقه نقش اصلی در امنیت اروپا و منطقه دریای مدیترانه ایفا می‌کند.

همچنین فواد حسین، وزیر خارجه عراق تمایل عراق به ادامه همکاری با ائتلاف جهانی ضد داعش را اعلام کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *