رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری: «لایحه همسان‌سازی» به خواسته‌های اساسی بی‌توجه است/ زیان ۱۳۰۰ میلیارد تومانی یک پروژه برای بیمه‌شدگان و بازنشستگان/ استخدام اتوبوسی در «مدیریت صنعتی» تامین اجتماعی

«لایحه همسان‌سازی» به خواسته‌های اساسی بی‌توجه است/ زیان ۱۳۰۰ میلیارد تومانی یک پروژه برای بیمه‌شدگان و بازنشستگان/ استخدام اتوبوسی در «مدیریت صنعتی» تامین اجتماعی

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پخش زنده اینستاگرامی «کارگر ایرانی» پیرامون خواسته‌های بازنشستگان تامین اجتماعی و مسائل مرتبط با سازمان تامین اجتماعی، گزارشی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی، با اشاره به آخرین گزارش محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم که از طریق پخش زنده اینستاگرام به اطلاع مخاطبان وی رسید، گفت: «آقای نوبخت در مورد لایحه دائمی شدن همسان‌سازی، مسائل صندوق بازنشستگی هما، رتبه‌بندی و فوق العاده ویژه فرهنگیان، همسان‌سازی اعضای هیات علمی، مطالبات کادر سلامت، اجرای قانون تسری و مطالبات ایثارگران، آتش‌نشانان و معلولان گزارشی را ارائه کرد.»

وی افزود: «آقای نوبخت در مورد لایحه همسان‌سازی گفت که از ابتدا قرار نبود که نام سازمان تامین اجتماعی گنجانده شود اما بعدا آن را اضافه کردند. موردی که ایشان نگفت این بود که نام تامین اجتماعی با فشار و اصرار ما در این لایحه قرار گرفت. نوبخت در این برنامه تقریبا از تمام گروه‌ها به جزء بازنشستگان تامین اجتماعی سخن گفت.»

صادقی با اشاره به مذکرات نمایندگان بازنشستگان تامین اجتماعی با رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم، گفت: «ما در لایحه همسان‌سازی ۶ خواسته مشخص را پیگیری می‌کردیم که مواردی از آن‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفتند و در لایحه‌ای که به مجلس ارسال شد، ذکر نشدند.» 

تشریح خواسته‌های بازنشستگان از دولت

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در تشریح این ۶ خواسته، گفت: «مورد اول این بود که طلب انباشته شده سازمان تامین اجتماعی دیده شود و دولت در یک بازه زمانی ۵ ساله ملزم به پرداخت آن شود. با توجه به اینکه طلب سازمان تامین اجتماعی به ۴۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، ضروری است که دولت در همین لایحه و طبق بازه‌ی زمانی پنج‌ساله ملزم به پرداخت آن شود.»

وی با اشاره به مورد دوم گفت: «گنجانده شدن سهم سرانه دولت به تامین اجتماعی که از سال ۵۴ اجرا شده بود اما پس از انقلاب به فراموشی سپرده شد، خواسته‌ی دوم است؛ به طور مشخص خواستیم که در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبار لازم برای پرداخت این طلب به تامین اجتماعی پیش‌بینی شود.»

صادقی با بیان اینکه گنجانده شدن سهم متناسب‌سازی بازنشستگان کارگری به قرار ماهی ۵۱۰۰ میلیارد تومان خواسته‌ی دیگری بود که مطرح کردیم، افزود: «این بودجه باید ماهانه توسط سازمان تامین اجتماعی دیده شود اما باید در این لایحه‌، بندی برای آن پیش‌بینی می‌شد؛ البته از دولت نخواستیم که منابع همسان‌سازی را تامین کند اما باید سهم طلب تامین اجتماعی را تدارک ببیند تا سازمان برای تهیه منابع در تعهدش دچار مشکل نشود.»

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در مورد خواسته‌های چهارم، پنجم وششم، گفت: «خواسته‌ی چهارم نمایندگان بازنشستگان تامین اجتماعی این بود که دولت سهم همسان‌سازی کارکنان خود را که عضو تامین اجتماعی هستند، پرداخت کند. حدود ۱۳۷ هزار نفر در تامین اجتماعی چنین وضعیتی را دارند و دولت باید در مورد تامین منابع همسان‌سازی مستمری‌های آن‌ها، کمک کند. پنجمین خواسته‌ی ما، اجرای همسان‌سازی در تامین اجتماعی مانند صندوق‌های کشوری و لشکری است. برای ششمین مورد هم برابر دیدن کف‌بگیران تامین اجتماعی با لشکری‌ها و کشوری‌ها را مطرح کردیم.» 

با این حال صادقی گفت: «لایحه دائمی شدن همسان‌سازی بدون توجه به خواسته‌های اصلی و مهمی بازنشستگان تامین اجتماعی تنظیم شد؛ درحالیکه بدون قرار گرفتن نام تامین اجتماعی در این لایحه هم می‌توانستیم اجرای همسان‌سازی را با منابع تامین اجتماعی ممکن کنیم و اصلا چه نیازی به این لایحه داشتیم! زمانی که من بازنشسته تامین اجتماعی میهمان خود هستم، چه نیازی به کمک آقای نوبخت دارم. این لایحه اما برای بازنشستگان لشکری و کشوری خوب است؛ البته از همان آغاز مذاکرات با سازمان برنامه و بودجه همسو با بازنشستگان لشکری و کشوری عمل کردیم و خودمان را از آن‌ها جدا نداستیم. امروز در کنار صندوق‌های دیگر می‌مانیم تا فردا آن‌ها در کنار ما باشند.»

وی با بیان اینکه هر چند از ابتدا هم از دولت پولی برای اجرای همسان‌سازی نخواستیم و تنها بر حق تامین اجتماعی از محل مطالباتش تاکید کردیم، گفت: «اجرای همسان‌سازی را حق بازنشستگان تامین اجتماعی می‌دانستیم و قطعا اگر همکاری نمی‌کردند آن را از کف خیابان به اجرا درمی‌آوردیم؛ لذا انچه امروز به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود طلب گذشته‌اش است و نه چیزی بیشتر که حالا این لایحه بخواهد برای آن قدمی بردارد. بدانید که ۳ خواسته اساسی بازنشستگان را از این لایحه حذف کردند؛ البته ما همچنان از این لایحه به جهت همراهی با بازنشستگان کشوری و لشکری حمایت می‌کنیم اما در آنهم خیری برای بازنشستگان تامین اجتماعی نمی‌بینیم.»

بررسی عملکرد سازمان تامین اجتماعی 

صادقی در ادامه این برنامه به تشریح عملکرد مدیریت سازمان تامین اجتماعی پرداخت و گفت:«در دوره آقای سالاری در سطح کلان اقدامات خوبی انجام شد که جای تقدیر و تشکر دارند؛ از جمله حذف فرانشیز بیمارستان‌های دولتی برای بازنشستگان بالای ۶۵ سال. ۱۰ برابر شدن سهم تامین اجتماعی از هزینه‌های اروتوز و پروتز، افزایش چشمگیر سقف منابع کلی وام ضروری و اجرای دو نوبت همسان‌سازی از جمله شاخص‌ترین اقدام‌هایی است که در این دوره انجام شدند.»

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه اما ایراداتی در ساختار تخصیص منابع و مدیریت آن وجود دارد که به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بازنشسستگان، کادر درمان تامین اجتماعی و در کل منابع انسانی لطمه وارد ساخته‌اند، گفت:«برای نمونه می‌توان به تعلل در تکمیل پروژه‌ها اشاره کرد؛ از جمله یکی از همین پروژه‌ها به جای اینکه با ۱۳۰ میلیارد تومان تمام شود امروز باید با ۱۳۰۰ میلیارد تومان جمع شود. در نتیجه پروژه‌ای را باید با ۱۰ برابر هزینه آن زمان، تکمیل کینم که زیانش برای بیمه شده و بازنشسته است.» 

وی افزود: «با وجود اینکه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بحث‌های کلان چهره‌ی تابنده‌ای را از خود نشان داد اما در مدیریت منابع شاهد شلختگی، برهم ریختگی و بی‌تدبیری هستیم. مسائلی را می‌بینیم که زیان آن متوجه کارکنان سازمان تامین اجتماعی و پرستاران آن است. قراردادهای پرحرف و حدیثی را در حوزه مدیریت صنعتی سازمان شاهد هستیم. افرادی خارج از بدنه سازمان به صورت اتوبوسی در این بخش استخدام شده‌اند و این به تامین اجتماعی ضربه وارد کرده است. هرکس که در سازمان بیاید و الفبای مدیریت منابع را رعایت نکند هزینه ایجاد می‌کند. در نتیجه ضروری بود که مدیرعامل سازمان نظارت تام و موثری را در این حوزه از خود نشان می‌داد. باید جلوی زد و بندها و بده و بستان‌ها گرفته می‌شد.»

وام بازنشستگان 

صادقی در بخشی از این گزارش زنده، در مورد وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی هم صحبت کرد: «در زمان مدیرعاملی آقای نوربخش میزان منابع وام در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود و این سهمیه به ۵۰ هزار نفر اختصاص می‌یافت اما در حال ۲ سال است که منابع وام بازنشستگان به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. هزار میلیارد تومان از آن را سازمان تامین اجتماعی و هزار میلیارد تومان دیگر را هم بانک رفاه کارگران تامین می‌کند. سال گذشته میزان وام ۵ میلیون تومان بود اما برای امسال به ۷ میلیون تومان افزایش یافته است.»

وی افزود:«در حال حاضر حدود ۵۱ هزار بازنشسته این وام ۷ میلیون تومانی را دریافت کرده‌اند و تقریبا به همین تعداد هم ثبت نام کرده‌اند. اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری هم این وام را به اعضای خود پرداخت می‌کند. برای دریافت این وام هیچ نیازی به وثیقه و کسر از حقوق وجود ندارد و تنها باید سیم کارتی که درخواست ثبت نام از طریق آن تایید می‌شود، به نام درخواست کننده‌ی وام باشد؛ البته افرادی که وام معوق دارند و اقساطشان را پرداخت نکرده‌اند یا ضامن فردی شده‌اند که اقساطش را پرداخت نکرده، نمی‌توانند از این وام استفاده کنند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *