سخت‌ترین تصمیم بنیانگذار یک هیئت:بانی هیئت جوانان متوسل به حضرت عباس (ع) به ایسنا می‌گوید: «اتفاق و تصمیم سختی بود. وقتی درباره تصمیممون اطلاع‌رسانی کردیم هجمه زیادی از سمت اطرافیان بهمون وارد شد به خاطر همینم به این جمع‌بندی رسیدیم که متاسفانه و برای دومین سال هئیت عزاداری آقا امام حسین (ع) رو برگزار نکنیم.»

سخت‌ترین تصمیم بنیانگذار یک هیئت

بغض امانش نمی‌دهد: «امسال که هئیت نداریم به ما خیلی سخت میگذره». چند دقیقه‌ای سکوت می‌کند تا بغضش را قورت دهد: «ما شرایط جامعه رو در نظر گرفتیم و فکر کردیم بهترین کار ممکن رو انجام دادیم. به خاطر همینم به این جمع‌بندی رسیدیم که متاسفانه و برای دومین سال هئیت عزاداری آقا امام حسین (ع) رو برگزار نکنیم.»

تقاطع خیابان گرگان و خیابان خواجه نصیرالدین طوسی در تهران، اعلامیه بزرگی نصب و روی آن نوشته شده است: «سالی دگر گذشت و همچنان در راستای حفط حرمت مدافعان سلامت و حراست از جان عزاداران حسینی توفیق حضور در زیر خیمه ارباب از ما ستانده شده است. لیکن علم عزای حسین علیه‌السلام امانتی است که خدای منان بر دوش عاشقان کرب و بلا نهاده است و این روضه تا ابدیت برپا خواهد ماند و سفره نعمات آن تا روز قیامت گسترده خواهد بود. هیئت جوانان متوسل به حضرت عباس (ع) بر آن است تا بار دگر با انجام امور عام‌المنفعه و برپایی عزای حضرت ارباب از طریق فضای مجازی مراسم عزا را در خانه تک‌تک عزاداران برپا سازد.»

۱۵ سال بیشتر نداشته که هیئت عزاداری را شکل داده است و حالا ۲۸ سال است که با شروع ماه محرم پارچه‌های مشکی به دیوارهای محل می‌کشند؛ کاری که عشق وصف‌نشدنی برایش داشته اما وقتی پای جان باشد موضوع فرق می‌کند. به همین دلیل او که دوست ندارد اسمش آورده شود به همراه ۳۰ نفر از فعالان و تلاشگران هیئت تصمیم گرفته‌اند به دلیل شیوع ویروس کرونا برای دومین سال مراسم عزاداری را به شیوه دیگری برگزار کنند گرچه این تصمیم به راحتی گرفته نشده است و نقدها و هجمه‌های بسیاری را همچنان تحمل می‌کند تا جایی که نزدیک‌ترین دوستش هم به خاطر این اتفاق  با او قهر کرده و گفته «چرا نباید هیئت رو برپا کنیم؟ امسال همه هیئتا برقرارن.»

با خودشان فکر کرده‌اند در شرایطی که روزانه حدود ۶۰۰ نفر جانشان را به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست می‌دهند برگزاری مراسم مذهبی ممکن است دیدگاه برخی افراد نسبت به این دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل جلسه‌ای با هیئت امنا برگزار و سعی کرده‌اند بهترین تصمیم را بگیرند و معتقدند البته افرادی هم هستند که کنار گود می‌نشینند و فقط از دیگران ایراد می‌گیرند. با این وجود حدود ۱۰ نفر معتقد بودند باید هیئت راه‌اندازی شود و او هم اعلام کرده هرچه تعداد موافقان با برگزاری این مراسم بیشتر باشد من هم در این کار مشارکت می‌کنم اما به گفته خودش لطف امام حسین (ع) شامل حالش شده و همه تصمیم گرفته‌اند که امسال هم مثل پارسال هیئت عزاداری برپا نشود.

بانی هیئت جوانان متوسل به حضرت عباس (ع) به ایسنا می‌گوید: «اتفاق و تصمیم سختی بود. وقتی درباره تصمیممون اطلاع‌رسانی کردیم هجمه زیادی از سمت اطرافیان بهمون وارد شد. پولی که هر سال برای برگزاری هیئت جمع می‌کنیم حتی به اندازه سال گذشته هم نشد و کمتر بود. واقعیت اینه که امسال اونقدر شرایط زندگی مردم سخت شده که حتی کمکا هم نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته. با این حال تصمیم گرفتیم همون راه سال گذشته رو بریم.»

آنان با همان مبلغی که جمع‌آوری کردند توانستند چند زندانی آزاد کنند و در چند مرحله بسته‌های حمایتی برای برخی از خانواده‌های ساکن جنوب شهر تهیه شد؛ خانواده‌هایی که حدود ۱۵۰ نفرشان مهاجران اهل پاکستان بودند و کمتر کسی به آنان توجه می‌کند. یکسری سرم و دارو برای بیماران کرونایی هم تهیه کرده‌اند و کارگروهی برای این کار راه انداخته‌اند تا این اقلام را به بیمارستانی که نیاز بیشتری دارد، واگذار کنند.

هیئت جوانان متوسل به حضرت عباس (ع) بدون آنکه از ارگان دولتی کمک بگیرد، بزرگ‌ترین هیئت عزاداری در منطقه خودشان است و جوانان بسیاری در آن عزاداری می‌کنند. در سال‌های گذشته شبی ۲۰۰۰ پرس غذا می‌پختند. به طور میانگین، شبی هزار جوان در این هیئت  زنجیر می‌زدند و به گفته خودشان وقتی ابتدای صف زنجیرزنی می‌ایستادی انتهایش را نمی‌توانستی ببینی. صدای عزاداری از حدود ۲۰ باند پخش می‌شده و مداح نمی‌توانسته از سر دسته به انتهای آن برسد. با احتساب تعداد زنان عزادار و بازدیدکنندگان هیئت، جمعیت آن به شبی ۲۰۰۰ نفر هم می‌رسیده است.

بانی این هیئت معتقد است تصمیم‌گرفتن در چنین شرایطی بسیار سخت بوده اما امام حسین (ع) کمکشان کرده است: «برای کسی که توی ۱۵ سالگی یه هیئت راه انداخته سخته بعد از ۲۸ سال که هیچ هیئتی نرفته و تنها دغدغه‌ش هیئت جوانان محل خودش بوده حالا شبا بلاتکلیف باشه و نتونه هیچ جایی بره. واقعا تجربه سختیه و فقط کسی می‌تونه متوجه حرفا و حالم بشه که خودش یه همچین تجربه‌ای داشته باشه. برای من مهمه که اسم این دستگاه در بین مردم بد نشه و عقلانی نبود جون مردم بیشتر از این به خطر بیفته.»

آنان سال گذشته مراسم عزاداری را به صورت مجازی برگزار کردند و با تهیه ۱۳ برنامه و پخش آنها از شبکه‌های تلویزیونی رسالت خودشان را انجام دادند. امسال هم برنامه همان بوده اما به دلیل ابتلای چند نفر از دوستانشان به کرونا برنامه‌هایشان عقب افتاده و به دهه دوم محرم موکول شده تا از چند شبکه تلویزیونی پخش شود. سلبریتی‌هایی که به این دستگاه ارادت دارند با آنان برای ساخت برنامه همکاری می‌کنند. امسال هم بیست روز قبل از محرم بنر جمع‌آوری کمک‌های مردمی را نصب کرده‌اند و تصمیمی که گرفته بودند به هم‌محله‌ای‌ها اعلام کرده‌اند.

بانی این هیئت امیدوار است همه در این ایام به آگاهی بیشتری نسبت به معارف اهل بیت علیهم السلام برسند.

اما فقط هیئت جوانان متوسل به حضرت عباس (ع) چنین تصمیمی نگرفته و این روزها شبکه‌های اجتماعی پر از عکس‌هایی است که هیئت‌های مذهبی مختلف در سراسر ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا از نوع سویه دلتا تصمیم گرفته‌اند به احترام کادر درمان و حفظ جان مردم، عزاداری و ارادت به خاندان امام حسین (ع) را به شیوه دیگری برگزار کنند.

مثلا تمامی هیئت‌ها و پیرغلامان حسینی یزد اعلام کردند امسال به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا و به پاسداشت زحمات کادر درمان یزد، مراسم عزاداری محرم را برگزار نخواهند کرد و شعار امسال هیئت‌های یزد «شعور حسینی به جای شور حسینی» است.

گفته می‌شود بنا بر تصمیم متولیان عزاداری یزد مراسم نخل‌گردانی محرم نیز در این استان همچون سال گذشته ممنوع اعلام شده است.

هیئت حسینی موریزان شهرستان خوانسار هم با نصب بنری نوشت: «جهت حفظ جان هموطنان عزیز و رفاه حال کادر درمان هیچگونه مراسمی در این هیئت برگزار نمی‌شود.»

آیت‌الله فاطمی‌نیا نیز در پستی اینستاگرامی نوشت امسال محرم برنامه سخنرانی ندارد.

هیئت امنای مسجد حضرت ابوالفضل (ع) لاهیجان نیز با نصب اعلامیه‌ای اعلام کرد: «در شب علم‌بندی مسجد هیچ‌گونه نذوراتی دریافت یا توزیع نمی‌شود و هیئت امنا قصد دارد کلیه وجوه دریافتی را صرف تهیه بسته‌های معیشتی کند و در اختیار نیازمندان محل قرار دهد.»

همچنین هیئت مذهبی باب الحوائج محله شعربافان لاهیجان هم طی اعلامیه‌ای به اهالی محل اطلاع  داد: «بنا به تصمیم هیئت مذهبی و تعدادی از دست‌اندرکاران محله شعربافان، مراسم عزاداری سنتی محله (علم‌بندی، شب هشتم، شب و روز عاشورا، کرب‌زنی) با توجه به گسترش بیماری کرونا و حفظ سلامتی اهالی محله برگزار نمی‌شود.»

شما هم‌ می‌توانید نظرات خود درباره اقداماتی که برخی هیئت‌های عزاداری برای حفظ جان مردم انجام داده‌اند با ما به اشتراک بگذارید یا هیئت‌هایی مشابه این موارد را معرفی کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *