روز خاص کاروان پارالمپیکی ایران با مدال‌های ساره جوانمردی، ‌هاشمیه متقیان و رمضان بیابانی روز طلایی زنان

گروه ورزشی/ هفتمین روز از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به روزی خاص و به یادماندنی برای ورزش ایران تبدیل شد. پارالمپین‌های ایران در روزهای گذشته درخشش چشمگیری داشتند و تا پایان روز ششم صاحب ۱۱ مدال شده بودند که ۵ مدال آن زرین بود. نکته حائز اهمیت اینکه از دیروز بانوان کاروان هم طلایی شدند. این اتفاق ویژه با رکوردشکنی آنها شیرینی بیشتری هم یافت.
دیروز ورزشکاران کشورمان در ۵ رشته تیراندازی، دوومیدانی، تیراندازی با کمان، دوچرخه‌سواری و والیبال نشسته به مصاف رقبای خود رفتند که نتیجه آن کسب یک نقره در تیراندازی با کمان مردان و ۲ طلا در تیراندازی و پرتاب نیزه بانوان بود. در دوچرخه سواری مهدی محمدی در تایم تریل جاده در رده یازدهم قرار گرفت و به کار خود پایان داد. در دو و میدانی، ‌هاشمیه متقیان، بانوی شایسته کشورمان در پرتاب نیزه با حریفانی از مالی، الجزایر، سنگال، پاناما، آلمان، لیبریا و برزیل رقابت کرد و به لطف بهترین رکوردش یعنی ۲۴ متر و ۵۰ سانتیمتر علاوه بر کسب طلا، رکورد جهان را هم شکست. متقیان  پس از کسب این مدال گفت: «نمی‌توانم احساسم را بیان کنم. واقعاً وقتی به این موضوع (رکوردشکنی) فکر می‌کنم، گریه‌ام می‌گیرد. تمام خانم‌های معلول می‌توانند روزی مدال‌آور پارالمپیک شوند، اگر برنامه و نقشه راه خوبی داشته باشند و البته خوب و درست تمرین کنند. من مدال طلای آسیا، بازی‌های پاراآسیایی و جهانی را داشتم و در بین مدال‌هایم فقط همین یک مدال طلا کم بود که امروز به آن رسیدم.» ساره جوانمردی در تپانچه بادی ۱۰ متر با ۵۷۲ امتیاز و ثبت رکورد جدید در مرحله مقدماتی، به عنوان نفر نخست راهی فینال شد. جوانمردی در فینال با امتیاز ۲۳۹.۲ اول شد و مدال طلا را کسب کرد. جوانمردی با ۵۷۲ امتیاز رکورد جهان و پارالمپیک را به نام خود ثبت کرد. تیرانداز طلایی ایران اظهار داشت: «خیلی خوشحالم طلای ریو را با رکوردشکنی تکرار کردم. ۵ سال بسیار سخت را پشت سر گذاشتیم چون به دلیل همه‌گیری کرونا معلوم نبود مسابقات پارا برگزار می‌شود یا نه.» جوانمردی روز شنبه هم در ماده ۵۰ متر خفیف به مصاف حریفان خود می‌رود. او در این خصوص گفت: «امیدوارم آنجا هم عملکرد خوبی داشته باشم و مثل پارالمپیک ریو مدال بگیرم.» گفتنی است ساره جوانمردی در پارالمپیک ریو صاحب ۲ طلا در تپانچه بادی ۱۰ متر و تپانچه ۵۰ متر میکس شد و به عبارتی دیروز در کسب طلا، هت تریک کرد. همچنین سمیرا ارم، دیگر نماینده ایران در ماده تپانچه بادی ۱۰ متر بود که به همراه ساره جوانمردی با حریفان به رقابت پرداخت اما او در مرحله مقدماتی در رده هفدهم ایستاد و به فینال نرسید.
مدالی تاریخی برای آغاز راه توسعه پاراکامپوند
در تیراندازی با کمان، علی سینا منشازاده در مرحله یک هشتم نهایی کامپوند انفرادی به مصاف «جیری فورسبرگ» از فنلاند رفت و با قبول شکست ۱۴۵ – ۱۴۳ از صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی بازماند اما رمضان بیابانی در مرحله یک هشتم نهایی کامپوند انفرادی با «پیوتر مونتاگو» از بلژیک رقابت کرد و ۱۴۳ – ۱۴۲ به برتری رسید و گام به مرحله یک‌چهارم نهایی گذاشت. بیابانی در یک چهارم نهایی به مصاف «بایر شیگائف» از کمیته پارالمپیک روسیه رفت و پس از تساوی ۱۴۳-۱۴۳ در تیر طلایی موفق شد مقابل این کماندار به برتری برسد و راهی نیمه‌نهایی شود. او در نیمه‌نهایی با «چین لیانگ» از کشور چین رقابت کرد و ۱۴۶ – ۱۴۴ به پیروزی رسید و فینالیست شد. وی در دیدار نهایی مقابل کمانداری از چین با نتیجه ۱۴۷ – ۱۴۳  شکست خورد و به مدال نقره دست یافت. مدال بیابانی نیز بسیار ارزشمند است؛ او نخستین مدال تاریخ کامپوند ایران در ادوار پارالمپیک را از آن خود کرد. دارنده تک مدال نقره تاریخ پارالمپیک ایران پس از کسب این موفقیت گفت: «باید تلاشم را بیشتر کنم تا در آینده مدال‌های خوشرنگ‌تری بگیریم. تمام حریفان در این رقابت‌ها را می‌شناختم و توانستم از کسانی که پیش از این ایرانی‌ها را شکست داده بودند، انتقام بگیرم.» مجید کهتری سرمربی کمانداران اعزامی به بازی‌های پارالمپیک توکیو با اشاره به مدال تاریخی بیابانی اظهار داشت: «اتفاقی تاریخی بود و این مهم در حالی رقم خورد که کمانداران ایرانی از پارالمپیک ریو به بعد در اردو حضور پیدا کردند. کسب مدال نقره پارالمپیک با کمتر از ۵ سال فعالیت نشان از آن دارد که ما ظرفیت‌های زیادی در این رشته داریم. این مدال آغاز راه توسعه کامپوند ورزشکاران پارالمپیکی است.»
عبور والیبال نشسته از دیوار چین
تیم ملی والیبال نشسته ایران که بخت اول قهرمانی است، در آخرین مسابقه مرحله گروهی ۳ بر صفر (۲۵ – ۲۱ ، ۲۵ –  ۲۲ و ۲۵ -۱۴) چین را شکست داد تا بدون باخت حتی یک ست در ۳ بازی مقابل تیم‌های آلمان، برزیل و چین به نیمه نهایی برسد.  تیم ملی والیبال نشسته ایران مدافع عنوان قهرمانی بازی‌های پارالمپیک است. این تیم با قهرمانی در پارالمپیک‌های ۱۹۸۸، ۱۹۹۲، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ در مجموع ۶ مدال طلای این بازی‌ها را در اختیار دارد و امیدوار است بتواند برای هفتمین بار صاحب خوشرنگ‌ترین مدال شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *