انتخاب چهره ماندگار کودک و شاهنامه و گروه طلایی شاهنامه‌خوانیِ کشور از گلپایگان فرزندان فردوسی دکتر ابراهیم جعفری چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰

به نام خداوند جان و خرد‌
‌کزین برتر اندیشه بر نگذرد
خداوند نام و خداوند جای‌
خداوند روزی ده رهنمای

فردوسی حکیم، مومن و حماسه ساز سترگ میهن ما از جمله معماران فرهنگ و ادبِ بخش بزرگی از جهان امروز است که با رنجی سی ساله توانست اندیشه ای پویا و تصویری زیبا از آزادگی، جوانمردی، اخلاق و … را در قالب شاهنامه از خود برجای گذارد؛ به گونه ای که این یادگار ارزنده پس از هزار سال همچنان اثربخش و انسان ساز است.
فردوسی دنیایی شگفت و پُر راز و رمز از پند، عبرت و اخلاق را در قالب مردمی ترین روایت های اسطوره ای، تاریخی و قهرمانی می آفریند و در نهایت با معیارهای فضیلت اخلاقی به ارزیابی و داوری می نشیند. جمشید نماد قدرت و گوهر نژاد ایرانی؛ آن گاه که به استعلا و برتری جویی گرفتار می شود، فرو می پاشد و زایل می گردد.
رستم نیز به عنوان یک قهرمان آرمانی و ایرانی و آفریده مطلوب فردوسی به مدد جهان بینی او چنان به فضایل انسانی آراسته است که در فرهنگ عامه از مرزهای افسانه و تاریخ می گذرد و گاه به عنوان سرمشق و نمونه یک مسلمان پا به عرصه فرهنگ نقل و قصه می گذارد.
فردوسی مروج حماسه و شور، عدالت خواهی، ستم ستیزی، حکمت و اخلاق است و در جای جای شاهنامه سرود آزادی را همراه با نوای عبرت و پند سر داده است. حماسه فردوسی سرگذشت ملتی پایدار و بافرهنگ است که هر هجومی را که خواسته «گوهر» و «اصالت» او را درهم ریزد، دفع کرده و اندیشه، ذوق، عظمت و عاطفه ایرانی را در گذار قرون و اعصار به شکل داستان هایی جذاب به تصویر درآورده است. زبان ساده و مردمی فردوسی که توانسته به عنوان ابزاری کارآمد برای نفوذ و رسوخ در اقشار جامعه در طول سالیان و قرون متمادی به کار رود، در خور تامل فراوان است. او نه تنها در ایران به میانه هرخانه و میدان روستا و کنج هر قهوه خانه و گود هر زورخانه ای پا نهاده؛ بلکه مرزهای دور و فرهنگ های دورتر را نیز درنوردیده است.
تصاویر زیبا، خداجویانه، دین باورانه، عدالت خواهانه و ظلم ستیزانه ای که در شاهنامه ترسیم گردیده، اکنون نیز حرکت آفرین و الهام دهنده است. از سوی دیگر یکی از منابع غنی و سرنوشت ساز برای هویت ما ایرانیان در برابر تهاجم فرهنگی امپریالیسم به شمار می رود تا با اتکا بر آن، با
«از خود بیگانگی» فاصله بگیریم و در جهت توسعه فرهنگی گام برداریم.
خدای بزرگ را سپاسگزاریم که در زادگاه ما با همت بلند چهره فرهنگ ورز سرکار محترم خانم نفیسه کریمی، آفتاب معنوی ادبیات فارسی ایران که به ویژه در شاعران بزرگی مانند فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ تبلور یافته، از طریق موسسه فرهنگی و هنری گلستان دامن گستر شده؛ به گونه ای که تا کنون ۱۱۰ هنرجو که اکثر آنان را نوجوانان تشکیل می دهند، در کلاس های شاهنامه خوانی، مولوی شناسی، سعدی شناسی و حافظ شناسی در سرای کربلایی فریدون ( حسن حافظ ) شرکت کرده و با این قهرمانان تاریخی آشنا شده‌اند.
بدون تردید این تلاش ستودنی اقدامی راهبردی در راستای خودشناسی، اعتماد به نفس ملی و هویت زایی فرهنگی به شمار می رود.‌ نکته قابل تامل در این کُنش فرهنگی و اجتماعی آن است که خانواده های هنرجویان شرکت کننده در این کلاس ها برای اعتلای فرهنگی نونهالان خود هزینه صرف می کنند که به تنهایی شاخص معتبری برای توسعه پایدار هر جامعه ای به شمار می رود.
لازم به یادآوری است که این موسسه با هدف آموزش ادبیات اصیل ایران از سال ۱۳۹۷ تا کنون به عنوان یک موسسه پویا و کوشا در زمینه کارهای فرهنگی و ادبی در بین موسسه های به ثبت رسیدهِ کشوری شناخته شده و طی دوسال متوالی عنوان گروه طلایی کار در شاهنامه خوانی را به دست آورده است.
کسب ۵ مقام برنز جشنواره ی ملی کودک و شاهنامه بامداد تهران و یک مقام طلایی موسیقی و آواز این جشنواره و نیز دو مقام برنز کودک و مولانای بامداد تهران توسط هنرجویان موسسه فرهنگی و هنری گلستان سخن گلپایگان در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ که موجب شناخته شدن این گروه به عنوان گروه طلایی شاهنامه خوانی در سطح کشور گردید، افتخار بزرگی برای همشهریان است؛ به ویژه که مدرس شاهنامه و مولانا سرکار خانم نفیسه کریمی در این دوره به عنوان چهرهِ ماندگار کودک شاهنامه شناخته شدند.
با عرض تبریک به هنرجویان عزیزی که بر سکو های افتخار فرهنگی ایستادند و نیز چهره فرهیخته و باانگیزه سرکار خانم کریمی که به تعبیر خودشان با این کنشگری در عرصه فرهنگ و ادبیات، باقیات و صالحاتی از خود بر جای می‌گذارند، توفیق روزافزون شان را از خداوند متعال مسئلت می نماییم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *