امروز ۱۹ مهرماه ۹۶ سالروز تولد استاد محمدرضا شفیعی کدکنی استاد برجسته ادبیات کشورمان است ، به همین بهانه مروری کوتاه بر زندگی این استاد برجسته ادبیات داشته ایم که در ادامه مشاهده میکنید.

استاد محمدرضا شفیعی کدکنی ۷۸ ساله شد

امروز ۱۹ مهرماه ۹۶ سالروز تولد یکی از برجسته ترین های دنیای ادبیات است که کمتر کسی در دنیا وجود دارد که نام استاد محمدرضا شفیعی کدکنی را نشنیده باشد . بوی جوی مولیان و به کجا چنین شتابان یادآور استاد بزرگ ادبیات محمدرضا شفیعی کدکنی است که بی تردید چهره ای ممتاز در دنیای ادبیات و شعر معاصر است.

محمدرضا شفیعی کدکنی

امروز سالروز تولد ۷۸ سالگی استاد بزرگ شعر معاشر محمدرضا شفیعی کدکنی است. به همین بهانه مروری بر زندگی و آثار این استاد برجسته ادبیات داشته ایم که در این مطلب آن را در اختیارتان قرار میدهیم . محمدرضا شفیعی کدکنی متخلص به م. سرشک است.

مروری کوتاه بر زندگی محمدرضا شفیعی کدکنی

محمد رضا شفیعی کدکنی متخلص به م. سرشک در ۱۹ مهر ماه ۱۳۱۸ در روستای کدکن، یکی از ولایت های دوازده گانه ی نیشابور کهن، و در خانواده ای روحانی چشم به جهان گشود. از کودکی به تشویق پدر به حفظ و فراگیری شعر و آثار ادبی پرداخت.

 محمدرضا شفیعی کدکنی

استاد محمدرضا شفیعی استاد برجسته ادبیات

شفیعی کدکنی دوره های دبستان و دبیرستان را در مشهد گذراند و چندی نیز به فراگیری زبان و ادبیات عرب, فقه، کلام و اصول سپری کرد. او مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات پارسی از دانشگاه فردوسی گرفت. در سال ۱۳۴۴ از دانشکده ادبیات این دانشگاه فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۴۸ دوره ی دکترای ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران بپایان برد و از همان زمان کار آموزشگری در دانشکده ادبیات را آغاز کرد.

محمدرضا شفیعی کدکنی

سالروز تولد استاد محمدرضا شفیعی کدکنی

شفیعی شاعری را با غزل آغاز میکند و مجموعه زمزمه ها که در سال ۱۳۴۴ منتشر شده ، نمودار توانای و اگهی وی از شعر کلاسیک فارسی است و به خصوص قدرت او را در غزل سرایی تائید میکند . ولی بعد از چندی قالب سنتی را رها کرده و به شعر نمایی رو میاورد . شفیعی از شاعرانی است که می تواند شعر های جاودانه و شاهکارهای هنری بیافریند . زبانی نرم و پرتوان دارد و تصاویر خیال انگیز در شعر وی به اوج میرسد. تمایل به فرهنگ و تمدن خراسان و نیشابور تقریباً در تمامی آثار و حتی در افکار ایشان نمایان است . م.سرشک شاعری است که از فرهنگ چند صدایی برخوردار است . هر خواننده ای پس از ورود در دیوان شاعر وقوف بر زیبایی های شعری این شاعر به نوعی کثرت گرایی فرهنگی در دیوان شاعر پی خواهد برد .

 محمدرضا شفیعی کدکنی

استاد محمدرضا شفیعی شاعر برجسته شعر معاصر

م.سرشک معتقد است که آشنایی حقیقی او با شعر نیمایی از زمانی آغاز شد که با دکتر علی شریعتی در انجمن پیکار دانشکده ی ادبیات نشست و برخاست داشته است .

محمدرضا شفیعی کدکنی

استاد محمدرضا شفیعی شاعر برجسته شعر معاصر

محمدرضا شفیعی کدکنی با انتشار مجموعه «در کوچه باغهای نشابور» در سال ۱۳۵۰ نشان میدهد که به دهن و زبان و ساخت و صورت مشخصی دست یافته و شعرش در مسیر تکامل افتاده و راه واقعی خود را یافته است. آخرین اثر م. سرشک مجموعه «هزاره دوم آهوی کوهی» است که در سال ۱۳۶۷ منتشر شد.

مجموعه اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی:

محمدرضا شفیعی کدکنی

استاد محمدرضا شفیعی شاعر برجسته معاصر

۱۳۴۴ – زمزمه ها
۱۳۴۴ – شبخوانی
۱۳۴۷ – از زبان برگ
۱۳۵۰ – درکوچه باغ های نیشابور
۱۳۵۶ – بوی جوی مولیان
۱۳۵۶ – از بودن و سرودن
۱۳۵۶ – مثل درخت در شب باران
۱۳۶۷ – هزاره دوم آهوی کوهی

نمونه ای از اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی

به کجا چنین شتابان؟

گون از نسیم پرسید

دل من گرفته زین جا

هوس سفر نداری

ز غبار این بیابان؟

همه آرزویم اما

چه کنم که بسته پایم

به کجا چنین شتابان؟

به هر آن کجا که باشد

به جز این سرا، سرایم

سفرت به خیر اما تو و دوستی، خدا را

چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی

به شکوفه ها، به باران

برسان سلام ما را

********

آخرین برگ سفرنامه باران
این است
که زمین چرکین است…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *