تنها کارخانه روغن کاشمر یک دهه در رکود:محمدرضا شریعت‌جعفری مدیر کارخانه روغن فرآیند خراسان بر اساس نظر رسمی کارشناس بانک این شرکت در سال ۸۳ بالغ ‌بر ۵میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ضرر داشته که متأسفانه به دلیل برخی سنگ‌اندازی‌ها در همان سال نصف سرمایه شرکت از بین رفت و کسی هم به ما کمک نکرد.

تنها کارخانه روغن کاشمر یک دهه در رکود

ایسنا/خراسان رضوی کارخانه روغن کاشمر که زمانی پیشرو در صنعت شهرستان و حتی استان بود، یک دهه است با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و در رکود به‌سر می‌برد.

این کارخانه که زمانی بالغ‌ بر ۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار بودند، در حال حاضر تعداد نیروهایش به تعداد انگشتان دست کاهش یافته و برای بازگشت به‌ روزهای طلایی‌اش که زمانی تأمین‌کننده ۱۰ درصد روغن مورد نیاز کشور بود، به حمایت مسئولان و تأمین سرمایه در گردش نیاز دارد.

با قول مساعد مسئولان در بازدید از این کارخانه برای رفع مشکلات، اما همچنان در رکود به سر می‌برد

در همین خصوص یکی از کارگران مشغول در این کارخانه در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: کارخانه‌ای که در سال ۸۰ بالغ‌بر ۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار بودند، به خاطر بروز برخی مشکلات تعداد زیادشان بیکار شدند.

لالوی با بیان اینکه باید به حال این کارخانه گریه کرد، افزود: هر مسئولی که از این کارخانه بازدید داشت، برای رفع مشکلات قول مساعد داد، اما همچنان در رکود به سر می‌برد. در حال حاضر همین چند نفر انگشت شماری هم که باقی مانده‌اند، فقط برای سرپا نگه داشتن این کارخانه است.

وی تصریح کرد: در این مجموعه سه کارخانه دیگر شامل حلب‌زنی، پت زن و ماشین‌سازی نیز وجود دارد که تعطیل شده‌ است. فقط در قسمت ماشین‌سازی ۳۰ نفر نیرو کار می‌کردند.

این کارگر کارخانه روغن از مسئولان خواهش کرد تا به فکر راه‌اندازی مجدد این کارخانه باشند و نگذارند این کارخانه تعطیل بماند.

سخت‌گیری‌های بانک‌ و مافیای روغن عامل مشکلات

مدیر کارخانه روغن فرآیند خراسان در همین خصوص به ایسنا گفت: اگر چه زمانی این کارخانه نگین صنعت شهرستان کاشمر بود، اما یک دهه می‌شود که به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده، این مجموعه در رکود به سر می‌برد.

محمدرضا شریعت‌جعفری افزود: هدف اصلی ما از همان ابتدا کمک به تولید و اشتغال شهرستان بود و در این مسیر برای بیش از ۴۰۰ نفر شغل ایجاد کردیم، اما به دلیل سخت‌گیری‌های بانک‌ و مافیای روغن با مشکلات جدی مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه شرکت روغن فرآیند در سال ۱۳۸۰ توسط وزیر وقت صنایع افتتاح شد، عنوان کرد: کارخانه روغن اولین واحدی بود که در شهرک صنعتی کاشمر با نبودِ امکانات حتی آب، برق، گاز و آسفالت، افتتاح شد.

مدیر این کارخانه روغن تصریح کرد: هر چند در افتتاحیه، وزیر صنعت از همه مسئولان خواست برای پا گرفتن این واحد کمک کنند اما بعد از گذشت ۲۰ سال در بدترین وضعیت ممکن به سر می‌بریم.

وی گفت: اگر چه طی مدت چهار تا پنج سال بعد از شروع به کار کارخانه توانستیم ۱۰ درصد روغن مورد نیاز کشور را تأمین کنیم و با عملکرد مطلوب‏مان ۲ سال صادرکننده نمونه، ۲ سال واحد نمونه صنایع، سه سال واحد نمونه استاندارد و… باشیم و مستقیم واردات و صادرات روغن را انجام دهیم ولی مافیای روغن در کشور شروع به سنگ‌اندازی نمود و مشکلات ما آغاز شد.

شریعت جعفری افزود: در سال ۸۳ با توجه به حد اعتباری که نزد بانک عامل داشتیم، ۲۰ هزار تن ماده اولیه روغن وارد کشور کردیم اما به دلیل  نفوذ دلالان اجازه ترخیص ندادند.

مدیر عامل این شرکت روغن با بیان اینکه در این مدت روغن‌هایی را که در گمرک مانده بود، همچنان اجازه ترخیص نمی‌دادند، گفت: با پیگیری‌های انجام شده ۱۰۰۰ تُن ۱۰۰۰ تُن آزاد کردند و ما هم روغن‌ها را می‌فروختیم و درآمد حاصل از آن را به خود بانک دادیم.

وی تصریح کرد: بر اساس نظر رسمی کارشناس بانک این شرکت در سال ۸۳ بالغ ‌بر ۵میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ضرر داشته که متأسفانه به دلیل برخی سنگ‌اندازی‌ها در همان سال نصف سرمایه شرکت از بین رفت و کسی هم به ما کمک نکرد.

شریعت جعفری گفت: کل تسهیلاتی که از بانک عامل دریافت نمودیم، حدود ۱۵ میلیارد تومان در قالب همان واردات بود و برای کل این مجموعه فقط ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه ثابت پرداخت شد اما باقی آن آورده ما بود.

وی با انتقاد از اینکه از سال ۸۴ تا کنون بانک مشکلات بسیاری برای ما به وجود آورده است، افزود: با تلاش‌های بسیار در سال ۸۴ توانستیم از هیات مدیره بانک عامل مجوز بگیریم تا کارشناس رسمی دادگستری قیمت‌گذاری مجددی داشته باشد که همان ۱۵ میلیارد تومان را ۳۶ میلیارد تومان قیمت‌گذاری نمود. از سویی به دلیل رشد قیمت‌ها بدهی ۱۵ میلیارد تومانی شرکت نیز به ۲۰ میلیارد تومان افزایش‌ یافت.

مدیر این کارخانه بیان کرد: تلاش‌های بسیاری کردیم تا بانک به ما تسهیلات بدهد اما حمایتی صورت نگرفت و این موجب شد کارخانه‌ای که ۵۰۰ نیرو داشت، نیروهایش به هفت نفر کاهش یابد.

وی عنوان کرد: در سال ۹۷ پس از اینکه کارخانه ۹۸ میلیارد تومان قیمت گذاری شد، بانک اعلام کرد بدهی ۱۴ میلیارد تومانی کارخانه به ۹۸ میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل کارخانه با انتقاد از اینکه در همان زمان بانک قراردادهای سفید امضا از ما گرفت و بعدا آن‌ را تکمیل نمود، افزود: تمام بهره‌های بانکی که تاکنون گرفته‌اند، اضافه بر مصوبات بانک مرکزی بوده است.

وی تصریح کرد: در آن زمان مجبور شدیم قسمتی از کارخانه را به بانک واگذار کنیم و مجدد به خود ما اجاره به‌شرط تملیک دادند؛ البته به ‌شرط اینکه سرمایه در گردش بدهند که طی ۶ ماه پس از کسر سود مبلغی پرداخت شد.

شریعت‌جعفری گفت: هر چند در سال ۹۸ بیش از نیمی از تسهیلات سرمایه در گردش به بانک بازپرداخت شد، اما مجددا همکاری‌ها قطع و اعلام کردند طبق قوانین بانک مرکزی باید حسابرسی‌های شرکت را ارائه دهیم؛ در صورتی‌ که یک دهه کارخانه تعطیل بوده است.

وی بیان کرد: این قوانین و سخت‌گیری‌ها را زمانی اعمال می‌کردند که بنا بر قوانین دیگر بانک مرکزی نباید بهره مرکب، قرارداد سفید امضا و اضافه بر سود گرفته شود. در واقع اجرای هیچ‌کدام این قوانین رعایت نشد.

 مدیر عامل کارخانه تصریح کرد: به‌ رغم ارسال تمام حسابرسی‌ها به بانک و معطلی یک‌ ساله اما در پایان اعلام شد هیچ تسهیلاتی به ما ارائه نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه در این مسیر از سوی برخی از مسئولان هم بی‌مهری‌هایی دیدیم، گفت: اگر قوانین بانک مرکزی لحاظ شود، حداکثر ۶۰ میلیارد تومان بدهکاری داریم، اما در حال حاضر بانک اعلام کرده بدهی کارخانه ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ به عبارتی تسهیلات دریافتی ۱۵ میلیاردی از بانک به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

شریعت‌جعفری اظهار کرد: بر اساس اسناد موجود می‌توان ادعاهای بانک را رد کرد اما کسی باید باشد که به حرف ما گوش کند.

وی یادآور شد: به‌رغم اینکه بر اساس مصوبه کارگروه ستاد تسهیل، بانک موظف شده اولا ۱۰ درصد بدهی را دریافت و باقی را تقسیط نماید و دوم نحوه محاسبه بدهی شرکت را اعلام نماید، ولی به اجرای این مصوبه اصلاً توجهی نشده است.

شریعت‌جعفری با تشکر از مسئولانی که دلسوزانه پیگیر رفع مشکلات این واحد تولیدی هستند؛ بیان کرد: خواسته‌های ما کاملا مشخص است و خلاف قانون انتظاری نداریم، لذا تقاضا داریم طبق مصوبات بانک مرکزی، بهره‌های مرکب لحاظ شده در بدهی این شرکت و ۶ درصد جرایم مرتبط به آن حذف شود و قراردادهای سفید امضایی که گرفته شده را برگردانند و بدهی کارخانه را مشخص و تقسیط نمایند.

وی گفت: امیدواریم فرصتی مهیا شود که ضمن بررسی دقیق مستندات، مشکلات کارخانه روغن برطرف شود تا بتوانیم ضمن تعهد به اشتغال به کار تعداد زیادی از شهروندان‌مان، چرخه تولید را بهتر از گذشته فعال نماییم.

تولید در کاشمر سخت شده است

مسئول حراست کارخانه روغن فرآیند نیز به ایسنا، گفت: هر چند زمانی تانکرهای روغن برای بارگیری و یا تخلیه باید ساعت‌ها در صف می‌ایستادند، اما یک دهه می‌شود که از آن تولید و رونق دیگر خبری نیست.

علی شبان با بیان اینکه تولید در این شهرستان سخت شده است، افزود: نه تنها عده‌ای شایعات بسیاری در شهرستان برای این کارخانه ایجاد نمودند، بلکه از سویی بانک عامل کمر صاحبان این واحد صنعتی را خم کرد؛ برخی مسئولان به‌جای اینکه به کمک تولید بیایند به چنین شایعاتی توجه کرده و نسبت به مشکلات موجود بی‌تفاوت هستند، در صورتی‌ که اگر شرایط برای این کارخانه فراهم می‌بود اکنون سهم زیادی از تولید روغن مورد نیاز کشور را تأمین می‌کردیم.

تولید کنندگان کاشمری اکنون با مشکلات بسیاری از جمله نبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند که مدیریت برای رفع این مشکلات می‌تواند چرخه تولید را پویا کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *