دکتر محسن زنگنه نماینده مر دم تربت حیدریه در گفت‌وگو با ایلنا: ورود به بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به صلاح جامعه نمی‌دانیم/ جراحی‌های بزرگ بدون «ثبات اقتصادی» به اعتماد عمومی ضربه می‌زند

ورود به بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به صلاح جامعه نمی‌دانیم/ جراحی‌های بزرگ بدون «ثبات اقتصادی» به اعتماد عمومی ضربه می‌زند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ما در مجلس و کمیسیون برنامه بودجه و اقتصادی اکنون بحث ورود به افزایش قیمت حامل‌های انرژی را برای عموم جامعه خیلی به صلاح نمی‌دانیم.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با مطرح شدن افزایش قیمت سوخت به ویژه بنزین در ماه‌های اخیر علی‌الخصوص بعد از مطرح شدن بحث اصلاح نظام یارانه‌ای کشور، گفت: اساساً آن افزایش قیمت بنزینی که در سال ۹۸ اتفاق افتاد با توجه به تورمی که اکنون در کشور وجود دارد و قیمت دلاری که به شدت افزایش پیدا کرد، تاثیر افزایش قیمت را از بین برد.

وی ادامه داد: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها یک اختلاف زیادی بین قیمت کنونی حامل‌های انرژی و آن چیزی که باید براساس قانون باشد، وجود دارد؛ منتها باید این را هم در نظر بگیریم که طی ۲-۳ سال گذشته به شدت درآمد مردم کاهش پیدا کرده و سطح معیشت مردم دچار اشکالات و سختی‌های اساسی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه اظهار داشت: الان حداقل ما در مجلس و کمیسیون برنامه بودجه و اقتصادی مجلس اکنون بحث ورود به افزایش قیمت حامل‌های انرژی را برای عموم جامعه خیلی به صلاح نمی‌دانیم. ضمن اینکه ما یک افزایش حداقلی هم در حوزه گاز امسال در بودجه ۱۴۰۰ داشتیم که واقعا تبعات زیادی برای بنگاه‌های زودبازده و خُرد داشت.

وی تصریح کرد: در نتیجه الان بحثی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مجلس وجود ندارد، مگر اینکه دولت برای ۱۴۰۱ بخواهد برنامه‌ریزی دیگری داشته باشد.

زنگنه در ادامه با اشاره به مساله اصلاح نظام یارانه‌ای بیان کرد: اصل حرف درست است، بالاخره بحث اصلاح نظام یارانه‌ای یکی از مسائل اصلی در اصلاح ساختار بودجه است، شما نمی‌توانید از اصلاح ساختار بودجه صحبت کنید و به یارانه پنهان توجه نکنید؛ یا اینکه ضریب جینی طی ۸-۱۰ سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و از مرز ۴ هم گذشته و این نشان می‌دهد که شرایط عدالت اجتماعی هم در کشور نقص‌های جدی دارد. اما فعلا در شرایط کنونی که عموم جامعه مخصوصا مردم محروم و طبقات متوسط به پایین در یک فشار معیشتی هستند، این مساله بدتر شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ثبات اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: به نظر من ما تا زمانی که اقتصاد را به یک حالت ثبات نرسانیم حرف از جراحی‌های اقتصادی و تغییر قیمت یارانه‌ها، به اعتماد عمومی ضربه جدی خواهد زد و ممکن است تبعات ناگواری داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *