آرزوی علی نصیریان محقق می شود؟این هنرمند پیشکسوت که همواره دغدغه نمایش ایرانی را داشته است، آرزو کرد یک مسابقه نمایشنامه نویسی با تمرکز بر شخصیت نمایشی “مبارک” برگزار شود

آرزوی علی نصیریان محقق می شود؟

علی نصیریان از یکی از آرزوهای تحقق نیافته خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد این آرزو به همت جوانان پر شوری که در حوزه تئاتر فعال هستند، محقق شود.

به گزارش ایسنا، این هنرمند پیشکسوت که همواره دغدغه نمایش ایرانی را داشته است، آرزو کرد یک مسابقه نمایشنامه نویسی با تمرکز بر شخصیت نمایشی “مبارک” برگزار شود.

نصیریان که صبح امروز، شنبه ۱۵ آبان ماه در مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی حضور داشت، از ویژگی های شخصیت نمایشی “مبارک” سخن گفت و توضیح داد: مبارک، شخصیتی بسیار کارامد است چراکه او نقد می کند و نقدش هم خشن نیست بلکه بسیار شیرین و لطیف است. بنابراین به کمک مبارک، می توان بسیاری از مسائل امروز جامعه را مطرح کرد و مورد نقد قرار داد.

او اضافه کرد: مبارک به خود می خندد و خندیدن به خود بسیار مهم است و چه خوب که هر یک از ما بتوانیم گاهی در خلوت خود به خودمان بخندیم.

او در ادامه از یکی از تلاش های بی ثمر خود سخن گفت و یادآوری کرد: آرزو داشتم مبارک را به تئاتر امروز گره بزنم و تلاش هم کردم ولی به این آرزو نرسیدم اما  همزمان با بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی می خواهم خواهش کنم و پیشنهاد بدهم یک مسابقه نمایشنامه نویسی با تمرکز بر این شخصیت نمایشی و در راستای پیوند او با تئاتر امروز ما برگزار شود و جوانانی که توان نوشتن و پژوهش دارند، بر این شخصیت کار و آن را در دنیا مطرح کنند، همچنانکه دیگر کشورها نمایش “کمدیادلارته” را در دنیا مطرح کرده اند.

او تاکید کرد: خیلی دلم می خواهد کارکتر مبارک را در دنیا زنده کنیم و از آن به عنوان یک کارکتر نمایشی ایرانی در تئاتر امروز بهره ببریم و مسایل روز را بیان کنیم.

نصیریان با تاکید بر اینکه نباید مبارک را رها کرد، افزود: حیف است این کارکتر را رها کنیم. اجازه ندهیم نمایش های سنتی ما در جا بزند و دچار ایستایی شود. آنچنان که باید و شاید بر این نمایش ها کار  نشده و امیدوارم جوانان مستعد و پر انرژی که در تئاتر ما فعال شده اند، این گونه های نمایشی را فراتر از این ببرند و مضامین جامعه امروز را در دل آنها مطرح کنند. من دیگر این انرژی را ندارم ولی امیدوارم جوانان امروزی بتوانند این کار را به انجام برسانند.

در این برنامه که در تالار رودکی برگزار شد، محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری هم در سخنانی گفت: آنچه امروز در حوزه نمایش های ایرانی در اختیار داریم،  حاصل تلاش هنرمندانی همچون علی نصیریان است و جای تاسف که هر چه عقب می رویم، امثال ایشان کمتر پیدا می شوند ولی از خداوند می خواهیم چنین هنرمندانی را فزونی بخشد. کسانی چون او سبب می شوند هنر ما اصالت خود را حفظ کند.

او همچنین نکاتی را درباره شیخ شهاب الدین سهروردی بیان کرد و از او به عنوان اندیشمندی یاد کرد که توانست سنتهای گذشته را با افکار خود پیوند دهد.

 محمد حسین ناصربخت، قائم مقام جشنواره و پژوهشگر نمایش های ایرانی نیز از نامهربانی به این گونه های نمایشی سخن گفت و یادآوری کرد: بسیاری از هنرمندان این رشته از دنیا رفته اند و بر ماست که هنر آنان را که نزد ما امانت است، به آیندگان منتقل کنیم.

او ادامه داد: امسال بیستمین دوره جشنواره تئاتر  آیینی سنتی برگزار می شود. بیست سالگی همیشه سن طراوت و جوانی است و مثل همیشه آرزو می کنیم پژوهشکده نمایش های ایرانی تاسیس شود، چراکه این گونه های نمایشی هویت ما را نمایندگی می کنند ولی در شرایط سختی هستند و با آنها مهربانی نشده است.

این استاد دانشگاه همچنین خواستار عزمی ملی برای معاصرسازی این گونه های نمایشی شد و آرزو کرد که نمایش های ایرانی همچون گذشته، نشاط و شادمانی را برای مردم ما که دوره سختی را می گذارانند، به ارمغان بیاورد.

در پایان برنامه، پوستر جشنواره و پوستر بخش سمینار ان با حضور داود فتحعلی بیگی، دبیر جشنواره، هنگامه مفید، مریم معترف، اردشیر صالح پور و سخنرانان حاضر در برنامه رونمایی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *