یک کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد ایران هنوز اراده و حسن نیت در طرف‌های مقابل نمی‌بیند

ایران هنوز اراده و حسن نیت در طرف‌های مقابل نمی‌بیند

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که لغو تحریم ها باید در دستور کار طرف های اروپایی و آمریکایی باشد،‌ گفت:‌ بعد از خروج آمریکا از برجام تحریم هایی علیه ایران وضع شده که با روح برجام سازگار نیست.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از روند آغاز مذاکرات با توجه به زمان‌بندی اعلام شده مذاکرات و گفت‌وگوهایی که قرار است تحت عنوان برجام صورت گیرد را در اصل برجام پلاسی دانست که طی آن موضوعاتی فراتر از برجام قبلی مورد بحث قرار می گیرد و گفت: یعنی این گونه نیست که چون آمریکا از برجام خارج شده و ایران هم به دنبال آن تعهدات برجامی خودش را کاهش داده پس از این که طرفین به تعهدات خود بازگشت کنند مساله حل و فصل شود.

وی تصریح کرد: در این مدت اتفاقات دیگری هم رخ داده مانند این که بعد از خروج آمریکا از برجام، تحریم هایی علیه ایران وضع شده که با روح برجام سازگار نیست در حالی که در برجام گفته شده بود هر گونه اقدام محدود کننده علیه ایران برای حضور در عرصه بین المللی نباید صورت گیرد .

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: بنابراین برای آمریکا بحث های دیگری مطرح است و برداشت آن ها از مذکرات چیزی فراتر از برجام سابق است ، در واقع این مسایل بخشی از کار است که مذاکرات را پیچیده و دشوار می کند ؛ البته ایران هم به دلیل بی اعتمادی به آمریکا یکسری شروطی را مطرح کرده از جمله اجرای قانونی که مجلس شورای اسلامی وضع کرده که براساس آن دولت متعهد شده مادامی که تعهدات برجامی سایر کشورهای عضو اجرا نشود ،‌ایران هم به تعهداتش عمل نکند و در مسیر هسته ای خودش گام بردارد.

شفیعی معتقد است: مواردی مانند قانون مجلس و راستی آزمایی در دستور کار ایران قرار دارد و از جمله مواردی هم هست که پذیرش آن از سوی کشورهای دیگر دشوار خواهد بود ، همین الگوها از طرف آمریکایی ها به خصوص و همچنین اروپایی ها مطرح است که معنی بازگشت به برجام از جایی است که آمریکا از آن خارج شده بود تا برداشت پیچیده که شامل مطالبات جدید است .

این کارشناس مسایل بین‌الملل اظهار داشت : در واقع با موضوعات” زیاد و حساس” مواجه هستیم که مذاکرات را اصولا پیچیده می کند برای حل این مسایل علاوه بر اراده سیاسی  وحسن نیت یکسری پیش شرط هایی هم لازم است از این رو است که معاون وزیر خارجه با سفر به فرانسه،‌ انگلیس و آلمان در حال رایزنی با طرف های اروپایی است زیرا فرآیند پیش رو سخت است و هنوز اراده و حسن نیت در طرف های مقابل دیده نمی شود.

وی در ادامه با اشاره به این که تحریم ها در سه دسته قرار می گیرند؛ تحریم های اروپا، آمریکا و سازمان ملل گفت: در ارتباط با موضوع هسته ای و براساس برجام بسیاری از تحریم ها لغو یا تعلیق شدند اما با خروج آمریکا اکنون با مشکل مواجه هستند . در واقع عملا به این معنی است که خود این کشورها تحریم ها را علیه ایران اعمال می کنند،‌ لذا با خروج ترامپ از برجام وضعیت تحریم ها با مشکل رو به رو شد که باید در روند فعلی لغو شوند زیرا در برجام آمده که بعد از امضای برجام باید کشورها در جهت رفع موانع همکاری های ایران با جهان خارج تلاش کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *