کتاب «میراث‌فرهنگی ناملموس ایران» منتشر شد کتاب

کتاب «میراث‌فرهنگی ناملموس ایران» منتشر شد

کتاب میراث‌فرهنگی ناملموس ایران توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «میراث‌فرهنگی ناملموس ایران» شامل میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده در فهرست‌های ملی و جهانی از ابتدا تا پایان سال ۱۳۹۹، توسط محمدحسن طالبیان، مصطفی‌پور علی و سیما حدادی در دو فصل شامل ثبت ملی و ثبت میراث‌جهانی به نگارش درآمده است.

ثبت آثار ملی، فهرست معرف میراث‌فرهنگی ناملموس، فهرست در خطر و نیازمند پاسداری ناملموس، میراث‌فرهنگی ناملموس منسوخ، ثبت عناصر میراث‌فرهنگی ناملموس در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس بشری یونسکو، ردیف موسیقی ایران، آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، نوروز، مراسم زیارت تادئوس مقدس، هنر ساختن و نواختن عود، هنر ساختن نواختن رباب، جشن سده، یلدا و… از موارد ارائه شده در فصول این کتاب است.

تا زمان چاپ این کتاب یعنی تا پایان سال ۱۳۹۹.۲۵۷۹ اثر در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده و پاسداری از این آثار از طریق معرفی صحیح و اثر بخش، در قالب مرجعی رسمی و قابل اعتماد، وظیفه یکایک مردم و به عبارت بهتر صاحبان آن‌ها است.

آنچه در کتاب میراث‌فرهنگی ناملموس ایران آورده شده، عناصر فرهنگی ثبت شده در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس و عناصر ثبت شده در فهرست میراث‌فرهنگی بشری یونسکو است.

این آثار براساس کنوانسیون در پنج گروه اصلی شامل؛ سنت‌ها و اصطلاحات شفاهی از جمله زبان که محملی برای میراث‌فرهنگی ناملموس به شمار می‌رود، هنرهای نمایشی و ورزشی، رسوم اجتماعی، آیین‌های دینی و ملی جشنواره‌ها، دانش و رسوم مربوط به طبیعت و کیهان و مهارت در هنرهای دستی سنتی طبقه‌بندی می‌شوند.

این کتاب به گونه‌ای تدوین شده است که نه تنها برای پژوهشگران و متخصصان، بلکه برای همه علاقمندان قابل استفاده و مراجعه باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *