روسیه تصاویر ماهواره‌ای از انفجار بیروت را به لبنان داد

روسیه تصاویر ماهواره‌ای از انفجار بیروت را به لبنان داد

روسیه تصاویر ماهواره‌ای خود را از بندر بیروت قبل و بعد از انفجار مهیب در سال گذشته به لبنان ارسال کرده است. وزیر خارجه لبنان نیز دریافت این تصاویر را تایید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از گفتگو با عبدالله بوحبیب، همتای لبنانی خود در مسکو گفت: آژانس فضایی روسیه روسکوسموس هفته گذشته اعلام کرد که پس از درخواست میشل عون، رئیس جمهور لبنان، با ارائه این تصاویر موافقت کرده است. این انفجار بدترین فاجعه کشور در زمان صلح بود.

وی افزود: به درخواست دولت لبنان، امروز ما تصاویر تهیه شده توسط ماهواره را تحویل دادیم و امیدواریم آنها در بررسی علل این حادثه کمک کنند. این موضوع اکنون در لبنان مورد توجه جدی قرار گرفته است و امیدواریم بتوان این پرونده را بست.

انفجار چهارم اوت ۲۰۲۰ که یکی از بزرگ‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای جهان بود، بیش از ۲۱۵ نفر را کشت، هزاران نفر را مجروح کرد و بخش‌هایی از پایتخت لبنان را ویران کرد.

روسیه تصاویر ماهواره‌ای از لحظه انفجار بیروت به لبنان داد
بندر بیروت قبل و بعد از انفجار

لاوروف افزود که او و همتای لبنانی‌اش، ، همچنین در مورد مشارکت احتمالی شرکت‌های روسی در بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده در این انفجار گفتگو کردند. لاوروف نامی نبرد که کدام شرکت‌ها می‌توانند در این امر دخیل باشند

به نقل از سایت النشره، عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما از روسیه به دلیل ارائه تصاویر ماهواره‌ای انفجار بندر بیروت تشکر کردیم و این تصاویر را به دستگاه قضایی می‌دهیم تا به کشف حقیقت کمک کند. دستگاه قضایی تصمیم خواهد گرفت این تصاویر به کارگرفته خواهند شد یا خیر نه سیاستمداران.

وی گفت: در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای با لاوروف به ویژه درباره بحران سوریه صحبت کردم و او تأکید کرد که ملت سوریه باید خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.

بوحبیب بر اهمیت محوری روسیه و توانایی‌اش برای بازگشت آوارگان سوری و کاهش بار آن بر دوش لبنان تأکید کرد و گفت: من از لاوروف خواستم به لبنان سفر کند و از نزدیک اوضاع لبنان را ببیند. ما همچنان روابط خوبی با کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) داریم.مشکلات تنها با مذاکره حل می‌شود و دیکته کردن مانع مذاکره می‌شود. اختلافات زیادی میان ما و این کشورها نه فقط درباره جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان وجود دارد.

بوحبیب درباره روابط لبنان و روسیه گفت: من به تنهایی نمی‌توانم درباره سیاست خارجه تصمیم بگیرم بلکه دولت سیاست خارجه را مشخص می‌کند. دولت با گسترش روابط با همگان موافق است و دولت به آن نیاز دارد.

عبدالله بوحبیب در دیدارش با لاوروف گفت: ما روی حمایت روسیه برای حل چالش‌هایمان حساب باز کرده‌ایم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *