یادی از «توران خانم» پریسا پهلوان در نوشتاری به مناسبت هفته کتاب و آغاز سال تحصیلی با یادی از توران میرهادی به دو کتاب درباره او که پس از درگذشتش منتشر شده، پرداخته است

یادی از «توران خانم»

.به گزارش ایسنا، پریسا پهلوان، دانش‌آموخته مدرسه فرهاد و مدیر گالری ویستا به مناسبت هفته کتاب، از توران میرهادی یاد کرده و نوشته است: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و آغاز سال تحصیلی جدید، فرصتی گرانقدر است که از پایه‌گذاران نظام نهاد کودکی و آموزش و پرورش نوین و مادر ادبیات کودک «توران میرهادی» یاد کنم و در پنجمین سال فقدان ایشان گام‌های تاثیرگذارشان در شورای کتاب کودک و پیدایش فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را یادآوری کنم.

از ابتدای تاسیس مدرسه فرهاد، توران خانم خیلی زود متوجه شدند که کتاب‌های مناسب و باکیفیت در دسترس کودکان ایرانی نیست و با تلاش ایشان کتابخانه «قلب تپنده» مدرسه فرهاد شد و تلاش شد با برنامه‌های متنوع، کتابخانه، کتاب و کتابدار دوستان صمیمی کودکان شوند و از این رو ترویج کتابخوانی سرلوحه و در زمره بنیان‌های مدرسه فرهاد بود.

به همه این دلایل، شایسته است در این فرصت و مناسبت میمون و مبارک هفته کتاب و کتابخوانی انتشار دو کتاب در باب آرا و اندیشه‌های توران خانم را یادآوری کنم و به علاقه‌مندان مطالعه و ساخت دنیای بهتر پیشنهاد دهم: این دو کتاب یک هفته پس از در گذشت توران خانم توسط شورای کتاب کودک گردآوری شد و توران خانم را از زوایای کم‌تر دیده‌شده روایت کرد تا اندیشه‌های والا و جهان‌بینی مهربانانه ایشان به درستی اشاعه و فرهنگ‌سازی شود. برای تهیه این دو کتاب، هیئت مدیره انجمن پژوهش‌های آموزشی پویا نشستی برگزار کرد و چارچوب کلی آن مصوب شد تا یک مکتوب علمی و مستند فراهم آید و در اختیار مراکز آموزشی و پرورشی قرار گیرد. من نیز این افتخار را داشتم که درباره روش‌ها و شیوه عملکرد توران خانم میرهادی مقاله‌ای با عنوان «شیوه مدیریتی توران میرهادی در مدرسه فرهاد با رویکرد اخلاقی و اجتماعی» در این کتاب ارائه کنم که از منظر یک دانش‌آموخته مدرسه فرهاد و موسس و مدیر مرکز پیش‌دبستانی به عملیاتی شدن این آموزه‌ها اشاراتی هم کرده‌ام.

در این کتاب‌ها اشاره شده توران خانم ضمن داشتن مهم‌ترین مهارت‌های مدیریتی، مهارت خود – مدیریتی و مهارت تصمیم‌گیری، اعتقاد راسخ به کار ‌گروهی و تیم‌سازی داشت و اهمیت دادن به تفکر واگرا و خلاق و تشویق و توسعه حرفه‌ای مداوم، از جمله ویژگی‌های مدیریتی منحصر به فرد او بود.

یادشان در این هفته مبارک گرامی. از نظر من توران میرهادی را می‌توانیم در زمره «مدیران اخلاقی» ارزیابی کنیم. نقطه تمرکز مدیران اخلاقی تلاش مداوم در جهت یادگیری و توسعه مدرسه با نگاهی «بدون تبعیض» است. هدف‌شان تدارک محیطی بود که یادگیرنده هم دانش‌آموز و هم معلم در آن احساس امنیت کند و برای خطا کردن و خطرپذیری مجال و قدرت کافی داشته باشد. ترویج الگوهای رفتاری و نگرشی پسندیده مانند سخت‌کوشی، تعهد، حمایت متقابل، صداقت، پذیرش اشتباهات، تجدید نظر در روش‌های مدیریتی و پشتیبانی مستمر و مطلوب همکاران و دانش‌آموزان را می‌توان در مدیران اخلاق‌مدار رصد کرد. همدلی، شنونده و مشاهده‌گر بودن و اهمیت دادن به مشورت و فراهم آوردن فرصت رشد برابر از ارزش‌های حاکم بر مدرسه فرهاد بود که توران خانم اخلاق‌مدار آن را به بهترین شکل اجرا کرد و در این دو کتاب مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است.

عشق و احترام به کودکان و توجه به تفاوت‌های فردی و تلاش در جهت آموزش منطبق با نیازهای کودکان منجر به دستیابی توران خانم به دیدگاه‌های متحول و خلاق او شد. یادش مانا و درخت اندیشه‌شان سایه‌گستر باد.

امید است این کتاب‌ها در دسترس مربیان و معلمان و مدیران و علاقه‌مندان قرار گیرد.

امکان تهیه کتاب از شورای کتاب کودک فراهم است.

یادی از «توران خانم»

یادی از «توران خانم»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *